Ambassadeur Record 7800 C3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Record 7800 C3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur Record 7800 C3

    I jakten på en duglig rulle til laxfiske i betongälv var jag tydligen medvetslös i gärningsögonblicken och handlade en Amba 7000i Salmon Special på Black Friday-rea. Rullen jag fick var tydligen ett exemplar som aldrig skulle ha fått lämna Kina, men säljaren var trevlig och tog tillbaka eländet och gav pengarna tillbaka.
    Jeg tröttnade på att leta upp en begagnad svensktillverkad Ambassadeur 7000 på auktionerna alla känner till. Jag orkade inte sitta och trycka vid datorn för att bjuda på repiga ruller. Man kan ju undras över hur några behandlar sina rullar när de blir så buckliga! Så jag letade runt tills jag hittade en udda grej på nätet. Jag har aldrig hörd om modellen innan, men efter att jag till slut såg en bild på sprängskissen så kastade jag in en beställning och i kväll hämtade jag paketet på Posten.

    Ni som är betydligt mera insatta i detta än mig har säkert kvalificerade bedömningar av rullen, men jag tycker den ser lovande ut för laxfiske och kustfiske från land. Efter att ha öppnat rullen blev jag än mera övertygat om att rullen faktisk kommer funka bra, inga förbaskade plastdelar men helt enkelt en hederlig konstruktion med ett par kullager i gavlarna. Man får leva med att det inte är IAR på den. Men någon form för moderna bromslameller verkan den ha.
    Rullfotsnummer: 100011-11. Rullen är byggd enligt specifikationer från en affär i Danmark i 500 exemplar.
    Är det någon som vet om 7000-bromsen till UT passar i denna?

    Och om rullen skulle suga totalt så är den iallafall snygg!

    Jag monterade rullen på ett Fenwick IF Quadrant 11´för att se hur den sitter, men den kommer nog få sitt eget spö som är lite kraftigare.

    (om bildfilerna är för stora så ber jag om ursäkt för detta, men jag fick inte till att komprimera dom)

    Hälsning

    Hans

    Click image for larger version

Name:	DSC_0114.jpg
Views:	1
Size:	1,03 MB
ID:	1837093Click image for larger version

Name:	DSC_0124.jpg
Views:	1
Size:	1,00 MB
ID:	1837098Click image for larger version

Name:	DSC_0120.jpg
Views:	1
Size:	994,5 KB
ID:	1837096Click image for larger version

Name:	DSC_0122.jpg
Views:	1
Size:	1,09 MB
ID:	1837097Click image for larger version

Name:	DSC_0115.jpg
Views:	1
Size:	1,07 MB
ID:	1837094Click image for larger version

Name:	DSC_0116.jpg
Views:	1
Size:	1,01 MB
ID:	1837095Click image for larger version

Name:	DSC_0127.jpg
Views:	1
Size:	1,05 MB
ID:	1837099

  • #2
    Äckligt snygg rulle det där!

    Kommentera


    • #3
      Rullen är byggd enligt specifikationer från en affär i Danmark i 500 exemplar.

      Borde va denna rullen och om så ska den väl ha IAR eller var skulle lager nr 3 sitta ?

      Den har enligt texten bromsar från big-game rullarna så UT´s passar nog inte.


      http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk...ial-Edit..html

      Kommentera


      • #4
        Lager nr 3 sitter på huvuddrevsbussningen. Art.nr. 21591 är ett kullager (d9 D17 B5)

        Kommentera


        • #5
          Måste hålla med outcaszt... Bortsett från att en Amba helst ska vara röd, så är den j-igt snygg

          Kommentera


          • #6
            Riktigt snygg med Record-logga och allt. Bara synd att den ska vara så onödigt stor och högervevad

            Blir lite förvirrad av numreringen. Vad står 8 för i ambassadeur-koder?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
              Riktigt snygg med Record-logga och allt. Bara synd att den ska vara så onödigt stor och högervevad
              Blir lite förvirrad av numreringen. Vad står 8 för i ambassadeur-koder?
              -Jag har provat de felproducerade rullarna med veven på vänster sidan, jag är änder alltid upp med att hålla handtaget stilla och veva rulle och spö runt och runt, det blir så jobbigt efter ett tag!

              Kommentera


              • #8
                -Jag har provat de felproducerade rullarna med veven på vänster sidan,


                Jag var också ägare till en sådan konstig sak men gjorde av med den snabbt.

                Dom CS Rocket jag har nu finns bara med veven på rätt sida.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-02-03, 22:13.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för posiva ord och information om bromsen!
                  FRB har rätt, det finns ett kullager på vevaxeln men inget IAR.
                  Jag kan tillägga att bromsen har ett skönt klick-klick-ljud som liknar ljudet på min gamla 6000! (Det är inte knarren)
                  Orsaken till att den heter 7800 har jag inte hittat, någon som vet?
                  Jag återkommer med info när jag har provat den när isen är borta. Men det kommer ta tid, för isen är tjock här!
                  /Hans

                  Kommentera


                  • #10
                    Orsaken till att den heter 7800 har jag inte hittat, någon som vet?
                    Vet inte men förutom själva utseendet är frikopplingsknappen jäkligt läcker.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 675 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X