Kan man fräscha upp lacken på gammal röd ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man fräscha upp lacken på gammal röd ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Av personlig erfarenhet kan jag bara säga att, har man inte lackat/målat förr så är det i de flesta fall bortkastade pengar att köpa lack, klarlack och diverse våtslippapper. Resultatet har för egen del aldrig blivit så bra som förväntat, eller så är jag helt enkelt urusel på att lacka. Att få en sprayburk blandad i en viss kulör kostar här mellan 280-550kr beroende på vem som gör det.

Annars kan ett alternativ vara att skicka in gavlarna på anodisering. Alupart.se verkar syssla med det och ser ut att ha gjort gavlar tidigare.

Kommentera

Måste hålla med outcaszt. Att handla färg, härdare, förtunning och klarlack är inte billigt och om man inte vet hur mycket färgen ska förtunnas (finns viskositetsbägare till hjälp, men det blir inte självklart bra för det), och om man inte har en bra kompressor och en kvalitetsspruta, så är det en vansklig uppgift att lacka själv.
      Därför menar jag att den nyblandade lacken på sprayburk är ett bra alternativ. Om priset vet jag intet i dag, var bortåt 20 år sedan jag höll på, men för mindre jobb var Mekonomens burkar ett vettigt alternativ och till skillnad frårn biltemas och mackarnas färdigfärger hade burkarna ett munstycke som gav en mycket bra sprutbild. Det mesta jag lackade så, när jag av olika skäl gjort mig av med kompressor, sprutor och andra tillbehör, var en tröskel på en 60-tals Alfa Romeo och jag blev överraskad av resultatet...
      MEN om man verkligen vill göra sin Amba rättvisa är naturligtvis eloxering da shit. Har aldrig provat själv men här återfinns en guide till galaxen för den som skulle frestas att prova. Kan nog bli så att jag gör det själv om jag hittar en bra donator till mina gamla rullar och vill testa att fräscha upp gavlarna...

Vet inte om skitfiske är rätt i sammanhanget men lycka till i alla fall!

Kommentera

Vanlig klarlacken är inge vidare bra mot mekanisk nötning utan det är eloxering som gäller speciellt på aluminium, som överlag inte gillar att bli övermålat.

Kommentera

Med lämplig betning går det fint att måla alu, men det är inte optimalt...

Kommentera

Precis därav eloxering som stärker metallen och inte bara bakar in den. Kan det vara så tråkigt att det är billigare att köpa nya gavlar än att restaurera de gamla?

Kommentera

Beror på hur gammal rullen är, skulle jag vilja säga... Vill inte hs nya gavlar på mina 50-talare. Å andra sidan skulle jag förmodligen inte komma på id'en att lacka eller eloxera om dem.... För övrigt är vi helt överens!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Beror på hur gammal rullen är, skulle jag vilja säga... Vill inte hs nya gavlar på mina 50-talare. Å andra sidan skulle jag förmodligen inte komma på id'en att lacka eller eloxera om dem.... För övrigt är vi helt överens!
                Jupp!

Kommentera

Tack för alla bra inlägg

Har en fråga, ponera att jag på egen risk skulle köpa bättringslack på biltema, vad späder/tvättar jag den med? Jag förstår att det blir lite svårt att späda en sprejburk men strunta i det.

Kommentera

Bättringslack behöver du inte späda. Om du ska tvätta så är det förtunning som gäller. Men jag skulle rekommendera en betande grundfärg för aluminium först. Annars är det risk att din nya färg snart är avskavd... Vet inte om det går att få tag på i sprayburk men kolla med en biltillbehörsfirma.

Edit: Hittade sprayprimer på Biltema art.nr 36-7418.
                    Senast ändrad av Gösta; 2015-02-16, 08:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 046 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf