ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Den tråden har jag missat. Sorry för det. Skyller på att jag är ny här på fs. :-)
    Det är OK! Men har du Artikelnumren o priser hos ABU så kan du gärna komplettera...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av HaDo Visa inlägg
      Har du någon bild på spolen? Vikt?
      spolen syns i min avatar. Jag kanske kan ordna en bättre bild.

      Har lina på spolen så jag kan inte mäta enbart spolen just nu. Sen tror jag vågen inte är den bästa. Vägde original till 25g, recordspolen till 20g och trimspolen är kännbart lättare än vad recordespolen är. Tror det finns en annan tråd där vikten är listad.

      Edit: (bild)

      Click image for larger version

Name:	WP_20150918_10_46_22_Pro.jpg
Views:	1
Size:	280,4 KB
ID:	1779450
      Senast ändrad av OjaOnej; 2015-10-07, 08:01.

      Kommentera


      • #23
        Då gör jag ett försök att summera.

        Först Ambassadeur 2500
        Spolar
        Originalspolen väger 17 g tom.
        Trimspolar finns enligt vad jag kan se av två fabrikat: Avail och UT
        Availspolen väger 8 g och kostar 95 $.
        Click image for larger version

Name:	avail_ms_amb2540r_red.jpg
Views:	1
Size:	4,3 KB
ID:	1779457
        Den finns i tre olika djup. 2-4-6 mm. Jag har 4 mm varianten och den fungerar superbt.

        Availpolen tillverkas av Avail (http://www.avail.jp/shop/index.html). Hopplös hemsida på japanska som med google translate knappt blir läsbar. Dock finns delarna även på http://japantackle.com/tuning-parts/...reels/abu.html. Även den en japansk site men som fungerar på engelska.

        http://japantackle.com/tuning-parts.html finns även kullagrade evighetsskruvar och annat godis.
        Bla Click image for larger version

Name:	avail_2bbcog5152.jpg
Views:	1
Size:	6,6 KB
ID:	1779458. Denna härlighet kostar 31 $. Det finns även andra enklare drev med 1 eller 2 lager. 17 resp 23 $

        UT spolen säljs inte löst. Enbart i ett svindyrt kit från http://reelman.se/. 2282 kr. Vikten på UT spolen vet jag inte. Enligt uppgift så är dock kitet helt enastående. Som kuriosa så kan jag meddela att mellandrevet från UT inte är kullagrat. Endast lättat men det fungerar ändå riktigt bra

        Keramiska lager och Carbontex bromsskivorna köps enklast av sensibus.se. Olle har det mesta på lager och han levererar snabbt och enkelt. 196 + moms för keramiska lager av fabrikatet Rocket. 96 kr + moms kostade de lameller i Carbontex jag köpte.

        Med dessa modifieringar blir 2500 en kalasrulle som med lätthet klarar 4-5 g beten med rätt spö

        Vill man lyxa till det ordentligt så har Rocket Bearing (http://www.therocketreelcompany.com/) lager tillverkade helt i keramik
        Click image for larger version

Name:	super-friction-free-full-ceramic-replacement-bearings.jpg
Views:	1
Size:	4,5 KB
ID:	1779459.
        Inte helt gratis dock 41,63 £ för två stycken
        Senast ändrad av Mankan G; 2015-10-07, 19:10.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
          Det är OK! Men har du Artikelnumren o priser hos ABU så kan du gärna komplettera...
          De delar jag har införskaffat från ABU är redan listade tidigare i denna tråd. Fyller på med andra prylar i ett annat inlägg snart
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #25
            UT-spolen finns att köpa på
            http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...ut-spole-grund
            Dock till 4,5&6000 size.
            Från 1196:-
            Bara ett kast till..

            Kommentera


            • #26
              Till 6000, eller egentligen till min 6500 CS pro rocket. Stora delar passar till 4000-6000 rullarna. Observera att allt är för mina rullar i UC design.

              Det finns minst tre tillverkare av trimspolar till 6000 storleken. (Samma sak med spolarna till 5000). Avail, UT och Rocket Bearing. UT köps enklast hos sportfiskeboden

              Originalspolen till 6000 väger 20 g tom.
              Availspolen (82 $) väger 17 g
              Click image for larger version

Name:	avail_amb6550uc.jpg
Views:	1
Size:	5,3 KB
ID:	1779462
              medan spolen från UT (1196 kr) väger endast 13 g.
              Click image for larger version

Name:	UT-Spole-grund.jpg
Views:	1
Size:	50,0 KB
ID:	1779463

              Avail och UT tar ungefär lika mycket lina. Drygt 150 m 0,35. Spolen från Rocket Bearing (33,29 £) har jag ingen viktuppgift på. Spolen från Rocket Bearing finns dessutom i en HC variant.

              Skillnaden i kastegenskaper mellan originalspolen och den från UT är enorm. Kastar lätt 8-10 g beten med rätt spö. Med en 6500 rulle! Jag har faktiskt testat rullen på mitt UL spö bara för att det är kul. Fungerar även om det ser rätt knasigt ut. normalt slänger jag beten på 40-200 g med denna trimmade rulle.

              Till min 5600 C5 MagX (samma som alla andra 5000 rullar med Ultra Cast design) så har jag valt Recordspolen från ABU. Listad tidigare i tråden. Art 1312336 för 180 kr + moms. I denna rulle sitter drevet som följde med i kitet när jag köpte UT spolen till min 6500. Lättat men inte kullagrat. Fungerar helt kalas.

              Click image for larger version

Name:	kullagrad-linforare-o-linforardrev_s.jpg
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	1779460Click image for larger version

Name:	Lattviktslinforare-smoke-m-keramisk-knivbult_s.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	1779461 är två andra godbitar. Bägge från sportfiskeboden. Den keramiska knivbulten är riktigt bra. Kostar 134 kr. Knivbult och linspridare kostar ca 420 kr. Kitet med keramiskt lagrad linspridarskruv och drev med 2 keramiska lager kostar 895 hos Sportfiskeboden

              Värdet av att ha linspridarskruven lagrad i keramiska lager är nog diskutabelt. Jag har köpt linspridarkruvar med två lager i vanligt stål till mina rullar på eBay. De fungerar helt kalas. Rullar mycket lättare än originalet som oftast är lagrat i sega plastbussningar. Har för mig att jag gav ca 250 kr på eBay. Abu har också dubbellagrade linskruvar. Skruv till 5000 inkl ett kullager (artnr: 24756) 88,50 kr. Rör (artnr: 24752) 30 kr. Kullager nummer två (artnr: 21680) 20 kr. Värdet av kullager i endast en sida av skruven tål att diskuteras. Skillnaden mellan ett kullager och endast plastbussningar är minimal medan skillnaden med två kullager är enorm.

              Ett annat trim som inte är ett trim men som ändå är värt att rekommendera är bytet av pinjong och huvuddrev jag gjorde på min 5600. Behövde byta pinjong ändå då jag bytte från tvåaxlig broms till den nya 6 axliga. Från att varit lite "metallisk" i funktionen så är det numera som att röra i hett smör. Fantastiskt mjuk i gången. Pinjong (art 1116904) 90 kr och huvuddrev (artnr 21200) 110 kr. Bägge i mässing

              Moms tillkommer på alla priser från ABU. De brukar även ta ca 60 kr för frakt och postförskott

              Update:
              Spolarna från The Rocket company väger 13 resp 14 g till 5000 resp 6000. Det är HC spolen viktangivelserna gäller.
              Senast ändrad av Mankan G; 2015-10-07, 22:50.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                spolen syns i min avatar. Jag kanske kan ordna en bättre bild.

                Har lina på spolen så jag kan inte mäta enbart spolen just nu. Sen tror jag vågen inte är den bästa. Vägde original till 25g, recordspolen till 20g och trimspolen är kännbart lättare än vad recordespolen är. Tror det finns en annan tråd där vikten är listad.

                Edit: (bild)

                [ATTACH=CONFIG]82073[/ATTACH]
                Du råkar inte ha ett artikelnummer på spolen som ser ut som en ost?
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #28
                  Samma firma som säljer Availspolarna har gjort ett par bra "reportage" om trimning samt olika bromssystem. Bägge är läsvärda
                  Trimning hittar ni på http://japantackle.com/Tackle_topics/abu_tuneup.htm

                  Texten om bromsarna finns på http://japantackle.com/tackle_topics/brake_system.htm
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Du råkar inte ha ett artikelnummer på spolen som ser ut som en ost?
                    Kan kolla följesedeln om jag hittar den.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                      Kan kolla följesedeln om jag hittar den.
                      Det tycker jag

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X