ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Kul med uppdaterade prisuppgifter efter abus höjning. Keramisk knivbult köper du billigt på eBay. Ceramic line pawl. Kan vara värt att beställa till det låga priset.
    Två centrifugalvikter räcker, fyra är overkill och bromsar för mkt.
    Instämmer! Får se om min 5600 C4 Mag-X får sig en uppgradering. I mitt fall med ny recordspole så får jag väl byta pinjondrevet också då min nuvarande spole bara har två pinnar...

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Kul med uppdaterade prisuppgifter efter abus höjning. Keramisk knivbult köper du billigt på eBay. Ceramic line pawl. Kan vara värt att beställa till det låga priset.
    Två centrifugalvikter räcker, fyra är overkill och bromsar för mkt.

    Lämna en kommentar:


  • fiskarmedhatt
    replied
    Beställde själv delar nyligen

    Hej. Jag beställde själv delar nyligen och har aktuella prisuppgifter. Kör även en beskrivning av hur delarna fungerade i min rulle med mera, långt inlägg...

    Samtliga nedanstående delar passar i en Pro Rocket 5500 som jag också monterat dem i. Beskrivning av delar inom parentes. Efter montering är min rulle numera mycket mindre nervös. Kastlängd är jag inte jätteimponerad av, men det krävs dels infiskning av nya delar och lina samt inställningar och övning.

    Genom att kasta lagom mjukt eller ta i allt jag kunde gjorde det en skillnad på ca 5-10 meter i kastlängd, rullen är med andra ord väldigt snäll och mjuk att kasta med numera. Vid provfiske hade jag mekbroms så att ett litet glapp fanns i spolen samt 4 cf-vikter aktiva, PP 0.23mm lina och ett 30 gr drag på 10' 8-32gr spö. Hade inga problem alls med linresning eller trassel. Dock upplevde jag en viss sträckning på linan mellan rulle och drag som bromsade kastet. Därför har jag deaktiverat ytterligare 2 bromsvikter och ska eventuellt prova helt utan. Återkommer när jag har testat.

    Åsikter angående trimning: Det som gör absolut mest inverkan vid trimning är en lättare och framförallt grundare spole, samt eventuellt även ett kullagrat mellandrev. Hypersnabba lager och annat lull-lull är "extremtrimning" och medför främst extra servicebehov till ganska liten nytta. Tillägger därför en varning för kullagrat mellandrev och dubbelkullagrad evighetsskruv p.g.a det ökade servicebehovet. Rullen kommer behöva smörjning efter varje längre fiskepass eller två korta. Men det är ganska kul när det går att fösa drev, spole och vev genom att peta på linspridaren Jag har ingen keramisk knivbult, säljs ej av ABU.

    Ingen pålitlig eller exakt våg men har ändå lite uppgifter:
    Linspridare komplett: 4gr(gamla 8gr). 50% lättare
    Spole komplett fylld med lina: 30gr(gamla 41gr) 25% lättare!

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1312336 (Lättare och grund spole från nya Record, gråsvart utan hålborrning)
    Spole komplett: 425 kr

    11957 (Kopparbricka bakom lager i spole, finns ej i Recordspolen(ej monterat))
    Kopparbricka: 12:50 kr

    4490 ("Hästsko" för låsning av mellandrev för underlättad service)
    Spårryttare: 12:50 kr

    1117079 och 1117080 (Mellandrev och lager fr Record)
    Lagrat mellanhjul komplett: 173:75 kr

    1277306, 1204397 och 51765. (Lättad linspridare, mutter, knivbult svart fr C3)
    Linspridare komplett: 350 kr

    24756, 24752 och 21680. (Dubbellagrad skruv, hylsa och lager passar i 5500/5600 fr C5 Mag-X)
    Evighetsskruv komplett: 135 kr

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av stuntmartin Visa inlägg
    Hej!
    Är det någon som vet om veven som står i första inlägget (Vev komplett med EVA-handtag 186:- ink moms 1190670) är rak?

    Jag söker en rak vev med EVA handtag. Har letat som en tok, men hittar inget. Har ni något ni kan rekommendera. Gärna produktnummer och bild om det finns.

    Tack på förhand.
    Den är rak.

    Lämna en kommentar:


  • stuntmartin
    replied
    Stort tack för hjälpen Ingemar. När du öppnat dörren för att byta till lager i veven så va det inte svårt att bestämma sig för att jag ska göra det Har du även koll på storleken på dom lagerna som behövs. Annars får jag bara mäta när veven kommer. Återigen, stort tack.

    Lämna en kommentar:


  • wiloboken
    replied
    Ursprungligen postat av stuntmartin Visa inlägg
    Hej!
    Är det någon som vet om veven som står i första inlägget (Vev komplett med EVA-handtag 186:- ink moms 1190670) är rak?

    Jag söker en rak vev med EVA handtag. Har letat som en tok, men hittar inget. Har ni något ni kan rekommendera. Gärna produktnummer och bild om det finns.

    Tack på förhand.
    Hej!
    Den gamla mörrums veven har Eva grepp och vill du så byter du ut plastbussningarna mot lager från kullagergrossisten. Kostar 9:-/st. Artikel nr 1190670, pris 214:- inkl moms. Veven satt på de äldre ivcb rullarna, de med gold och grått. /Ingemar

    Lämna en kommentar:


  • stuntmartin
    replied
    Hej!
    Är det någon som vet om veven som står i första inlägget (Vev komplett med EVA-handtag 186:- ink moms 1190670) är rak?

    Jag söker en rak vev med EVA handtag. Har letat som en tok, men hittar inget. Har ni något ni kan rekommendera. Gärna produktnummer och bild om det finns.

    Tack på förhand.

    Lämna en kommentar:


  • Micke8003
    replied
    någon här som vet vad det är för storlek på lagren som sitter i evighetsskruven? mvh

    Lämna en kommentar:


  • wiloboken
    replied
    Har de inte för mycket att göra så skickar de samma dag som beställningen kommer in. Det brukar gå snabbt. /Ingemar

    Lämna en kommentar:


  • Micke8003
    replied
    Hur lång tid tog det för er som beställde direkt från Abu svängsta ? Mvh

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 275 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 118 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 270 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 949 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 349 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X