ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Freedee
    replied
    Fick detta imponerande svar ifrån Abu

    Aluminium-vev/plast-grepp 81 gram
    Kolfiber-vev/EVA-grepp 22.5 gram

    Lämna en kommentar:


  • ArcticDreamer
    replied
    ska göra det!

    Lämna en kommentar:


  • KeBa
    replied
    Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
    Tack för tipset! Inte tänkt på linans inverkan! Det är faktiskt en billigare "kinalina" Ska riva av den och fylla upp rullen med Power pro eller liknande! Har samma lina på min revo toro och den beter sig normalt. Men den linan är kanske inte "skadad"?
    Du vet kanske ungefär, när i kastet trasslet kommer. Syna linan på det stället. Om det nu var tveksam kvalité på linan så tycker jag absolut att du oavsett ska göra som du skriver, PP tycker jag själv funkar kanon.
    ..och glöm inte återföra i tråden om vad du kommer fram till, detta är högintressant läsning för alla rullnördar!

    Lämna en kommentar:


  • ArcticDreamer
    replied
    Tack för tipset! Inte tänkt på linans inverkan! Det är faktiskt en billigare "kinalina" Ska riva av den och fylla upp rullen med Power pro eller liknande! Har samma lina på min revo toro och den beter sig normalt. Men den linan är kanske inte "skadad"?

    Lämna en kommentar:


  • KeBa
    replied
    Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
    Har satt in trimmet efter konstens alla regler! Iom att jag under 20 års tid öppnat upp mina rullar och lärt mig förstå hur saker och ting funkar för länge sedan så kan jag inte gjort fel! (Dom första månaderna var den mer orolig än vanligt pga att lagren är snabbare och så vidare) Jaja det är en inkörningsperiod tänkte jag. Nu är rullen mindre orolig, men jag är tvungen att ha 5 av 6 vikter aktiverade annars drar den på som faan och övervarvar! Men varken kastlängder eller tendens till linresning är annorlunda nu än innan! Det där med att man "Lägger ut kasten!" stämmer inte. Jag får ta hugga yxa lika mycket nu som innan! Vad kan vara fel menar du? Det är ju inte direkt ett grafikkort om du fattar. En amba är ju en amba! Dom går ju som klockor! Keramhybriderna snurrade på som attan när jag tvättade ur dom med aceton senast! Men kanske ska ta mig en tur till Sportfiskeboden där jag köpte trimmet!
    För några år sedan byggde UT en 6000C till mig med ett RP-kit i.
    Jag var inte speciellt insatt i ämnet och hade inget direkt att jämföra med.
    Oavsett så blev det inte bra....trassel och problem.
    Jag sökte lösningar med fler bromsvikter, annat spö osv men fick inte till det.
    Till slut synade jag linan som ändå var ny, några meter in på linan så var det platta avsnitt och det var problemet.
    Linan skar in i underliggande lager och snodde med runt och orsakade trassel....och de gånger det inte orsakade trassel så bromsade det kasten.
    Tog bort ca 20 meter lina (därefter så jag inga platta partier) och jäklar, det var som en ny rulle, nu kastade den som alla beskrev att en UT-trimmad rulle skulle göra, långt och stabilt!

    Om linan linan är ett problem hos dig vet jag inte men jag vill ändå nämna denna händelse.
    I övrigt fick du ett bra råd av Pike1.

    Lämna en kommentar:


  • ArcticDreamer
    replied
    Har satt in trimmet efter konstens alla regler! Iom att jag under 20 års tid öppnat upp mina rullar och lärt mig förstå hur saker och ting funkar för länge sedan så kan jag inte gjort fel! (Dom första månaderna var den mer orolig än vanligt pga att lagren är snabbare och så vidare) Jaja det är en inkörningsperiod tänkte jag. Nu är rullen mindre orolig, men jag är tvungen att ha 5 av 6 vikter aktiverade annars drar den på som faan och övervarvar! Men varken kastlängder eller tendens till linresning är annorlunda nu än innan! Det där med att man "Lägger ut kasten!" stämmer inte. Jag får ta hugga yxa lika mycket nu som innan! Vad kan vara fel menar du? Det är ju inte direkt ett grafikkort om du fattar. En amba är ju en amba! Dom går ju som klockor! Keramhybriderna snurrade på som attan när jag tvättade ur dom med aceton senast! Men kanske ska ta mig en tur till Sportfiskeboden där jag köpte trimmet!

    Lämna en kommentar:


  • Pike1
    replied
    Lämna in rullen där du köpt delarna och be dom kolla vad som är galet. För helt klart så är det något som inte funkar som det ska i rullen.

    Lämna en kommentar:


  • ArcticDreamer
    replied
    Har sen något år tillbaka installerat rulltrim i min Ambassadeur 6500 cs chrome rocket! Gjorde det för att kunna kasta lätta beten med mindre risk för strul! Märker absolut ingen som hällst skillnad vad gäller vare sig kastlängder eller strul. Tvärtom så tycker jag mig få lika ofta skatbon om inte oftare. Måste använda tummen lika mycket nu som innan! Hade hoppats på att det skulle märkas någon liten skillnad, men det gör det inte. Visst, UT spolen är ju snygg, blå. Men skulle nog hellre lagt pengarna på vanliga rocket alu gavlar. Dom jag har är av chromad metall och är onödigt tunga! Vad gäller keramhybridlagren, lättat linspridare , drev och spole så måste jag säga att det är mycket pengar mot den faktiska skillnaden. I alla fall på min rulle!
    Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-04-13, 11:21.

    Lämna en kommentar:


  • Freedee
    replied
    Funderar på att köpa MGX kolfibervev och sätta den på en Revo SX Gen3. Är det någon som vet viktskillnad på aluvev inkl gummihandtag och kolfibervev inkl EVAhandtag?
    Eller vet vart jag kan kolla upp det?


    MGX-veven art.nr 1245816 kostar 581:25 kr
    Senast ändrad av Freedee; 2016-04-13, 10:29.

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Haha. Kanske. Om jag håller mig utanför svetsarens och måskramarnas politik i dagens regering så tror jag faktiskt att ABU förstått att de borde göra något för att inte döda sitt eget program av finare rullar och kanske deras eget trimpaket (även om de gör allt för att undvika publicitet för detta eminenta trimkit. Köper du dig en rund rulle ur "Classic" serien, 1 st spole från Record samt en kullagrad linförare så har du en riktig kastraket i paritet med Recorden. Och detta för mindre än halva priset jämfört med vad Recorden kostar. Visst är recorden snyggare men inte kastar den
    bättre.

    Studerar man tillverkarnas sortiment, inte bara ABUs lite mer ingående så inser man rätt snabbt att man kan spara pengar på att välja rätt modeller. Titta tex på ABUs hasplar i Orra serien. Mellan SX och S skiljer det 2 kullager och 400 kr. Inte kostar två lager 400 kr. Dessutom sitter det någon bussning på platsen istället som kostar pengar att både tillverka och montera dit. Marknadspositionering kallas det. De två extra lagren i Orra SX sitter dessutom på platser där de gör noll nytta förutom marknadsmässigt. Tillverkarna vill till varje pris få oss konsumenter att tro att vi köper en specialmodell när det i själva verket oftast bara är en chipstrimmad standardprodukt. Givetvis gäller detta endast om man kikar inom samma serie.

    Samma sak med de klassiska runda rullarna. En Record kostar 2899 och en Classic 1599. Skillnaden är 7 resp 2 kullager varav två lager i Recorden är 100% onödiga. Spolen är också annorlunda men jag tror knappast att ABUs kostnad för att tillverka de två olika kan skilja så mycket.

    Priserna jag uppgivit är från NN. i verkligheten skiljer det faktiskt ännu mer då Classic verkar vara rabatterade till knappt 1000 kr medan Recorden oftast säljs till oridinarie pris
    Senast ändrad av Mankan G; 2016-03-09, 14:29.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 275 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 118 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 270 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 949 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 349 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X