Ursprungligen postat av tonyex
Visa inlägg
Ett så där härligt gråtrist svar på trådskaparens frågeställning:
Även den bästa rulle är dålig på fel spö. Nuförtiden finns en uppsjö av multirullar som är riktigt vassa till beten som väger några få gram men även dessa blir otroligt svårkastade om inte spö, lina och rulle lirar ihop.
Finn ett riktigt kompetent spö som verkligen gör vad det ska och inte bara är backat av reklamsnack. Efter det kan du för all del välja mellan trimmade små svenskar, guldfärgade runda japaner med bytta spolar, tvålkoppar från sydostasien designade i Sverige eller tvålkoppar byggda i Japan i allsköns utförande.
Krasst men ganska nära sanningen tror jag.
Både ABU, Daiwa och Shimano har flera låga alternativ som kastar väldigt lätt på rätt spö. Många som avfärdar en original Pixy, MGXtreme eller liknande till riktigt lätta vikter har inte testat dem på rätt spö med rätt lina. Det bör nämnas att det finns än mer specialanpassade "kasta lätt-rullar" än nyss nämnda att tillgå, med eller utan trim.
Shimanos varianter är minst lika kompetenta men då min kunskap om dessa är små ska jag inte uttala mig.
Själv byggde jag en gammal Daiwa Liberto Pixy Airy Red med Hedgehogs BFS-lager, Alchemy Ultra Light-olja och Smackdown 0.165mm på spolen. Min egna Pixy Pearl Orange med Hedgehog Air-lager följer snällt med ned till 4-5 gram på "fel" spö och med något grov lina så där finns nog lite till att hämta ut. Tyvärr är Zillion 1/8 mitt lättaste spö just nu och inte särskilt UL egentligenså det är svårt för mig att pressa smårullarna.
Tidigare ägde jag en Daiwa Presso som är en rulle designad enbart för att kasta lätt. Använde den på några olika spön klassade från 1/4oz. Då var den bra UL-multin ingen bra UL-multi...
Den röda rullen hade inga större bekymmer att hänga med bra ner till Zillion 7' nedre kastviktgräns på 1/8oz.
Billig var den, en ytterligare fördel är att den blev ganska tjusig att titta på:
Både som hel...
...och i delar.

Lämna en kommentar: