Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tack JontaK!
    Fast jag kollade rullen (inte skruvat upp än) och det sitter ett lager på höger sida (linspridare) men en vit bussning till vänster... behöver jag möjligen 24756, dvs skruven med tillhörande (?) kullager?

    Om Recordspolen håller ca 120 m 0,33-0,35 så räcker ju det och är då kanske ett bättre (möjligen lite dyrare) val än C4 spolen?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Ja, jag funderar redan på om de komponenter du nu nämner kan vara något för min 5600 C4 Mag och i tillägg ett kullager på linspridarskruvens vänstra sida samt lättat mellandrev... Eller är Recordspolen ett bättre val även för tyngre beten... (50-100) den sparar lina i alla fall...

      Nån som vet artikelnummer på nya, lättare C3/C4 delarna och linspridarskruvens vänstra kullager?
      Recordspolen är nog bäst om du inte tänker köra grövre lina. Denna spole är mycket grundare än c3ans vilket gör att totalvikten blir lägre med lina på.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Tack JontaK!
        Fast jag kollade rullen (inte skruvat upp än) och det sitter ett lager på höger sida (linspridare) men en vit bussning till vänster... behöver jag möjligen 24756, dvs skruven med tillhörande (?) kullager?

        Om Recordspolen håller ca 120 m 0,33-0,35 så räcker ju det och är då kanske ett bättre (möjligen lite dyrare) val än C4 spolen?
        Ja, har du bussning på skruven och vill ha dubbellagrat är det 24756 och det lösa kullagret som gäller.

        Recordspolen är betydligt grundare men också lite tyngre än de nya djupa spolarna har jag för mig.
        Med lina på blir det dock lättare.
        Jag har vägt de två olika spolarna både rena och med lina men hittar tyvärr inte siffrorna just nu.

        Kommentera


        • Ok tack, som jag misstänkte. Lättast totalvikt torde vara viktigast, tänkte köra med en 62 lb YGK Ultra 2 Jigman WX8 (0,33?) och rymmer Recordspolen minst 100 m av den så räcker ju det...

          Kommentera


          • Jigman är en tunn lina.
            Jag har använt Daiwa Samurai Braid som också är en mycket tunn åttatrådig lina i dimension 0.31mm på både UT-spole och Record-spole.
            Inga problem att få på minst så mycket lina man behöver för gäddfiske.

            Kommentera


            • Väcker lite liv i den här gamla tråden. Har en 5600c5 Mag som jag kör till havsöring och är grymt nöjd med. Uppgraderade med Recordspole och lättare linspridare. Men kom sedan över en 4600c5 Mag och tänkte då göra samma uppgradering på den. Så beställde en Recordspole från Abu (1121094) men det verkar inte platsa? Det är som att det vita spoldrevet sticker ut för långt och att kläms ihop. Hade ett extra som låg och skar då av den yttersta läppen på drevet och då fick allt plats?
              Men förstår inte varför spolen inte platsade från början då den satt perfekt när jag gjorde samma byte på 5600 modellen? Samt om det går att köra med spoldrevet modifierat som jag gjort?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                Väcker lite liv i den här gamla tråden. Har en 5600c5 Mag som jag kör till havsöring och är grymt nöjd med. Uppgraderade med Recordspole och lättare linspridare. Men kom sedan över en 4600c5 Mag och tänkte då göra samma uppgradering på den. Så beställde en Recordspole från Abu (1121094) men det verkar inte platsa? Det är som att det vita spoldrevet sticker ut för långt och att kläms ihop. Hade ett extra som låg och skar då av den yttersta läppen på drevet och då fick allt plats?
                Men förstår inte varför spolen inte platsade från början då den satt perfekt när jag gjorde samma byte på 5600 modellen? Samt om det går att köra med spoldrevet modifierat som jag gjort?
                Den "nya" rekord som kom 2014 passar spolen rakt in i andra ultracast. Den kom tyvärr aldrig i 4000 storlek. Den gamla rekord har ett lager inne i spolen som måste plockas bort för att passa i andra rullar. Och det är inte smidigt. Lättast är att beställa direkt från service och be dem plocka bort lagret.
                Är du intresserad så har jag en sådan spole som är färdig som du kan få köpa om du vill? Skicka ett pm isåfall.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                  Den "nya" rekord som kom 2014 passar spolen rakt in i andra ultracast. Den kom tyvärr aldrig i 4000 storlek. Den gamla rekord har ett lager inne i spolen som måste plockas bort för att passa i andra rullar. Och det är inte smidigt. Lättast är att beställa direkt från service och be dem plocka bort lagret.
                  Är du intresserad så har jag en sådan spole som är färdig som du kan få köpa om du vill? Skicka ett pm isåfall.
                  Det var just från ABU jag beställde spolen och dem plockade bort lagret inne i spolen. Men den är ändå för bred för att på plats i rullen. Var som sagt tvungen att skära bort yttersta läppen på spoldrevet (vita pluppen)för att den skulle passa in. Så tack för erbjudandet men har spolen men får bara inte det att platsa helt utan viss modifiering.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

                    Det var just från ABU jag beställde spolen och dem plockade bort lagret inne i spolen. Men den är ändå för bred för att på plats i rullen. Var som sagt tvungen att skära bort yttersta läppen på spoldrevet (vita pluppen)för att den skulle passa in. Så tack för erbjudandet men har spolen men får bara inte det att platsa helt utan viss modifiering.
                    Märkligt. Det enda jag kan råda dig är att prova olika spoldrev tills du hittar rätt. För de kan skilja. Det fick jag göra när jag byggde om en gammal 5000tgc till en 4000.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 990 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X