Köpråd: Daiwa Lexa 300HL eller Ambassadeur Revo Toro NaCI 51 HS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Daiwa Lexa 300HL eller Ambassadeur Revo Toro NaCI 51 HS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag valde Lexan eftersom jag tyckte den låg så himla mycket bättre i handen. Fortfarande mycket nöjd med den efter något års användning.

    Kommentera


    • #12
      Det är den i 5,? Till 1 utväxling så det tror jag allt. Beast har väl 6,3 och 4,9 till 1 ell något liknande.

      Kommentera


      • #13
        Jag har kört båda på just ett grim reaper. Lexan tycker jag är skönare att fiska med och kastar liiite bättre, men min var nog ett måndags ex då jag hade en del problem med att frikopplingen slog ifrån mitt i kastet ibland, vilket resulterade i tappade beten. Fick aldrig riktigt till den. Bytte sen till min toro då den kändes tryggare.

        Tror dock du blir nöjd med vilken du än väljer, men dom ligger lite olika i handen, så det är en smaksak.
        Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

        Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

        Kommentera


        • #14
          Har haft en lexa fast i 100 storlek. Kändes lite rå o frickopplingen fastnade i nedre läget ibland. Lite drygt när man fiskade på grunt vatten.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Har haft en lexa fast i 100 storlek. Kändes lite rå o frickopplingen fastnade i nedre läget ibland. Lite drygt när man fiskade på grunt vatten.
            Om du tyckte lexan var rå (vilken den är) kan du testa kaffekvarnen och oljuds maskinen Revo Toro, finns ett själ att jag bara hade den 3-4 turer innan jag blev less...

            Obs Detta är högst personligt och många gillar toron men jag är definitivt inte en av dem.

            Ts kanske kommer älska en Toro så åk och känn/klämm på dem innan du lägger ut ett par tusen på någon av dem så du slipper köpa grisen i säcken.

            /Apan
            Senast ändrad av Monkey; 2015-11-15, 21:28.

            Kommentera


            • #16
              Intressanta svar minst sagt... Lexan känns väl mer intressant, dock verkar den ju ha lite exemplar med strul i frikopplingen... två här i tråden som nämner det, har läst i någon annan tråd också om någon som hade problem med detta...

              Men visst, man borde ju kunna reklamera rullen i sådana fall...

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Har haft en lexa fast i 100 storlek. Kändes lite rå o frickopplingen fastnade i nedre läget ibland. Lite drygt när man fiskade på grunt vatten.
                Den krånglande frikopplingen drabbar tyvärr inte bara Lexa 100 utan också de båda rullarna trådskaparen frågar om.

                Har varit med om flera NaCl och Lexa 300 som haft frikopplingsknappar som antingen varit väldigt tröga att trycka ner och/eller stannar nere.
                Detta beror oftast på att eftersatt underhåll leder till kärvande glidytor (som spelar stor roll i dessa rullars frikopplingar).

                Click image for larger version

Name:	ToroKoppling01c.jpg
Views:	2
Size:	568,9 KB
ID:	1779758
                Torons koppling är till stor del uppbyggd av plast/grafit som glider mot stativets sträva ytbehandling. Axeln som går igenom frikopplingsknappen verkar ha en tendens att vika vilket leder till en sned frikopplingsknapp som i sin tur orsakar de extremt vanliga skavskadorna på stativet.
                Ett skavmärke syns ganska tydligt på bilden strax framför där axeln går in i kopplingsknappen.

                Click image for larger version

Name:	PolarLexa01e.jpg
Views:	1
Size:	756,3 KB
ID:	1779759
                Lexan har lite mer metall men också problematiska glidytor som när de blir torra leder till stor friktion.
                Även på denna rullmodell har frikopplingsknappen en tendens att ligga för hårt här och där.

                Kommentera


                • #18
                  Inte ens underhåll rådde bot på min rulle. Hade den nerplockad i molekyler x antal ggr o felsökte utan resultat tyvärr. Inte en när ja skickade iväg rullen hittade dom felet
                  Senast ändrad av jimmy85; 2015-11-15, 22:45.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                    Inte ens underhåll rådde bot på min rulle. Hade den nerplockad i molekyler x antal ggr o felsökte utan resultat tyvärr. Inte en när ja skickade iväg rullen hittade dom felet
                    Gick det inte att reklamera rullen hos återförsäljaren?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Den krånglande frikopplingen drabbar tyvärr inte bara Lexa 100 utan också de båda rullarna trådskaparen frågar om.

                      Har varit med om flera NaCl och Lexa 300 som haft frikopplingsknappar som antingen varit väldigt tröga att trycka ner och/eller stannar nere.
                      Detta beror oftast på att eftersatt underhåll leder till kärvande glidytor (som spelar stor roll i dessa rullars frikopplingar).

                      [ATTACH=CONFIG]83139[/ATTACH]
                      Torons koppling är till stor del uppbyggd av plast/grafit som glider mot stativets sträva ytbehandling. Axeln som går igenom frikopplingsknappen verkar ha en tendens att vika vilket leder till en sned frikopplingsknapp som i sin tur orsakar de extremt vanliga skavskadorna på stativet.
                      Ett skavmärke syns ganska tydligt på bilden strax framför där axeln går in i kopplingsknappen.

                      [ATTACH=CONFIG]83140[/ATTACH]
                      Lexan har lite mer metall men också problematiska glidytor som när de blir torra leder till stor friktion.
                      Även på denna rullmodell har frikopplingsknappen en tendens att ligga för hårt här och där.
                      Är detta specifika problem för just lexan och toron eller är det problem av detta slag i allmänhet för många rullar?

                      Har fiskat uteslutande med runda ambassadeurer tidigare och där aldrig haft problem med frikopplingen, så är inte så insatt i saker av detta slag...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 996 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X