Någon som kan ABU Cardinal och skillnader mellan äldre rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan ABU Cardinal och skillnader mellan äldre rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äldre Id
    replied
    Ha ha, retrolajvar gör jag varje sommar i stugan. Nåja, jag förstår: Cardinal 160 är möjligen ingen höjdare (budget). Men den förefaller ändå svensktillverkad, alltid något. Ska ev. testa den på någon norsk medelstor torskfisk kommande säsong. Tack för input!

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Äger båda men tycker inte någon av dem är någon direkt höjdarrulle i dagens läge. Kanske att 444A'n till skillnad från 160'n i alla fall är en kvalitetsrulle utan en massa budgetlösningar. Men de är ju inte direkt några höjdare att fiska med, om det inte är någon sorts självspäkande retro-lajv till fisketur man eftersöker. Det finns ju fina retrogrejer som fortfarande håller någon sorts mark, till exempel Cardinal 33 etc. som har vissa kvaliteter som annars idag gått förlorade. Men det finns gränser. Jag tycker den med råge överskrids med en Cardinal 160 med tanke på att man kan köpa en Cardinal 44 för mindre än en femhundring på tradera och där få en riktig kvalitetsrulle om man går igång på gamla grejer...

Lämna en kommentar:

• Äldre Id
    replied
    Har kommit över två ABU-rullar på en loppis någonstans i Sverige. Servat själv nu. Den ena är en klassisk 444a - behåller den naturligtvis. Känns som en vinst för 100 spänn. Hade en 333:a när jag var typ mellan 10-15 år (bytte den lite senare mot en inkapslad Daiwa silver cast - kasst val kanske..). Den andra från loppisen är en Cardinal 160. Har inte mycket koll på dessa "senare" svarta cardinaler (närmast noll) och deras släktingar då de känns som en lucka för mig. Den tycks fin efter egen service, knarrar gott och mjukt. Rätt tung pjäs dock. Hittar faktiskt inte mycket på nätet om den/dem. Kan det vara en hyfsad kust/lätt havsrulle som ändå kan funka? OK, jag får väl testa den i fält själv. Tycker om att använda mina gamla rullar (fast med nya spön). Men ändå, är det någon här som fiskat med en Cardinal 160?
    Senast ändrad av Äldre Id; 2025-11-21, 22:06.

Lämna en kommentar:

• houser
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Tvärtom. ABU köpte Garcia Tackle Company cirka 1980. Dessförinnan hade man haft ett nära samarbete sedan ABU började tillverka fiskeutrustning eftersom densamma på USA-marknaden såldes av Garcia. Här ärförsta generationen Cardinal.
    Aha! Så 5x-serien finns med båda märkningarna men men samma konstruktion?

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av houser Visa inlägg
    Så blev jag med en Cardinal 55 till slut efter ett inköp på Tradera.

Något jag noterade först när jag fick hem rullen var att det står inte bara ABU på den utan också Garcia. När jag tittar på andra rullar står det bara ABU på dem och min första tanke var att detta är senare billighetsvariant, men den känns oerhört solid, precis som jag minns den.

Var 5x-serien i produktion när ABU köptes upp av Garcia? Och innebär det då att det finns rullar märkta både med ABU och ABU Garcia? Någon som har koll?
    Tvärtom. ABU köpte Garcia Tackle Company cirka 1980. Dessförinnan hade man haft ett nära samarbete sedan ABU började tillverka fiskeutrustning eftersom densamma på USA-marknaden såldes av Garcia. Här ärförsta generationen Cardinal (de gröna 66 mfl) ett undantag eftersom Garcia hade USA-agenturen även för Mitchell. Urcardinalerna kom därför att i USA säljas av Zebco.

Lämna en kommentar:

• houser
    replied
    Så blev jag med en Cardinal 55 till slut efter ett inköp på Tradera.

Något jag noterade först när jag fick hem rullen var att det står inte bara ABU på den utan också Garcia. När jag tittar på andra rullar står det bara ABU på dem och min första tanke var att detta är senare billighetsvariant, men den känns oerhört solid, precis som jag minns den.

Var 5x-serien i produktion när ABU köptes upp av Garcia? Och innebär det då att det finns rullar märkta både med ABU och ABU Garcia? Någon som har koll?

Lämna en kommentar:

• Edguy
    replied
    Det är väl inte bara jag som får lust att plocka fram kartongen med alla gamla rullar man haft..

Lämna en kommentar:

• houser
    replied
    Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inlägg
    Jag lånar tråden lite, jag har en ABU Cardinal 755.
    Kan någon av er berätta lite mer om den rullen, när den kom och vad skillnaden är på den och tex Abu cardinal XX serien är?

Jag har även en ABU Cardinal 140 och två stycken Abu Cardinal 43 i olika färg.
    Är jätte nyfiken på vad ni som kan allt om rullarna har att säga om dom. Oavsett om det är skit eller gamla bra grejer!
    Saxat från
    http://larspalm.com/cardinal.html

Cardinal 755
    Cardinal 750-serien - Ur Napp & Nytt 1984
    750-serien är första klass
    In i minsta detalj är 750-serien fulländad. Och här finns rullar för alla behov.
    Årets stora nyhet är snabbtangenten på 754 FC
    Hela kaströrelsen kan göras med en hand! Med tangenten snabbfrikopplas bygeln automatiskt – och rullen är klar för kast. Missa inte att titta närmare på den här finessen.
    Men vilken du än väljer, får du toppkvalitet.
    Alla rullarna i 750-serien har t ex vinkelväxel med huvuddrev av specialfräst mässing. Det har inga billiga rullar. Spolaxeln är av nickelkromat stål. Kullagret sitter så nära spolhuset det är möjligt, vilket ger en absolut jämn och vibrationsfri gång. Det märker du redan i butiken.
    Bygelsystemet, med bygel av rostfritt stål, har intern fällningsmekanism, som fungerar både automatiskt och manuellt.
    Veven är fällbar vid transport. Utan verktyg kan du flytta den mellan höger och vänster sida.
    Inställningsområdet på slirbromsen manövreras med en ratt, som sitter lätt åtkomligt där bak. Det är hela 750 ̊(med clickinställning!) och absolut mjukt.
    I allt: känsla, finish, materialval och egenskaper, är 750-serien första klass.
    Och en storsuccé över hela världen!
    Cardinal 755
    Vikt 390 g. Utväxling 4,5:1
    Vinkelväxel
    Rekomenderad lina ǿ0,35 mm.
    Kapacitet 190 m.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inlägg
    Kan någon av er berätta lite mer om den rullen, när den kom och vad skillnaden är på den och tex Abu cardinal XX serien är?

Är jätte nyfiken på vad ni som kan allt om rullarna har att säga om dom. Oavsett om det är skit eller gamla bra grejer!
    755 mfl (liksom 65X-serien) kom tidigt åttiotal. Japanbyggda rullar med aluminiumstativ, utanpåliggande spole och hypoidväxel. Helt OK rullar men inget att hetsa upp sig över.

140 började sin karriär som 40 (innan man gick över till utanpåliggande spole). Det fanns även 60/160 och, om jag inte minns fel, 70/170. De var budgetalternativ till de riktiga cardinalerna (med snäckväxel) och hade samma maskinskurna vinkelväxel i mässing som 333/444. Helt OK bruksrullar men en riktig Cardinal har snäckväxel!

43:an vet jag inte mycket mer om än att det är en relativt sentida asienrulle somABU valt att sälja under namnet Cardinal (som väl vid den tiden inte längre förknippades med deras top-of-the-line modeller utan betecknade lågprisalternativen).

Lämna en kommentar:

• FiskeSnuset
    replied

Senast ändrad av FiskeSnuset; 2016-06-20, 15:31.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 178 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf