Shimano Trinidad elller Ocea Jigger till hälleflundrafiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Trinidad elller Ocea Jigger till hälleflundrafiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Trinidad elller Ocea Jigger till hälleflundrafiske?

Vilken rulle av dessa är bäst till hälleflundra fiske? Storlek? Vill få plats med 300meter 0,40
    Utväxling 6:2:1 eller 5:1:1 på Ocean?

MVH Coffe

Hej
    Den Trinidad du länkar till är gamla modellen, den nya heter Trinidad A. Vet att fiskeutrustning-online.se haft bra pris på dessa. Utan att veta tror jag att Ocea Jigger är en bättre rulle. Många på typ tonfiskforum som 360tuna.com verkar gilla Ocea Jigger. Även Ocea Jigger är det olika årsmodeller på så kolla upp så du köper "rätt".
    300m 0,40mm motsvarar ca 330yards 60/65lb flätlina.

Vill du ha en grym amerikansk handgjord rulle med spakbroms har jag en Accurate BX-400XN till salu. Bla fish4u och Miekofishing håller Accurate BX som bästa flundrarullen tack vare sin storlek, styrka och broms. Den håller ca 300y/50lb flätlina såvida du inte använder typ PowerPro Maxcuatro eller Shimano Ocea X8 som håller högre styrka i förhållande till diameter.

Mvh Richard

Kommentera

Jag har en ocean jiggar 1500 och den är ruggigt skön att fiska med men om du vill ha 300m .40 så får du välja 3000 storleken.

/ Carl

Kommentera

Tack för tipps, kan Shimano Talica vara nått? Vill man ha 2 speed?
        Bra pris som Richard sa på Trinidad 20A

Spak el sjärnbroms? För och nackdelar?

Mvh Coffe

Kommentera

Ursprungligen postat av Coffe222 Visa inlägg
          Tack för tipps, kan Shimano Talica vara nått? Vill man ha 2 speed?
          Bra pris som Richard sa på Trinidad 20A

Spak el sjärnbroms? För och nackdelar?

Mvh Coffe

Talica är bra rullar. Men även de du tittar på. Accurate bromsar är dock övergrymma. Jag har en Accurate och massa andra havsrullar. Accurate är en klass för sig. Men tänk på att det är långa servicetider om den behöver servas. Måste skickas till USA. Där är fördelen med köpa Shimano. Går fortare med service.

Två speed är väl okej men inte på bekostnad av en bra broms.

Kommentera

Till hälleflundrafisket finns det i princip bara 3 rullar jag använder:

Shimano Talica 10, 1 vxl. En riktigt skön rulle med en silkeslen gång, mjuk broms ( om du inte har otur... ) och en riktigt snygg rulle att se på, vilket är trevligt.

Accurate BX 400 X, och XN. Skillnaden är att XN är smalare och lite behagligare att hålla i, båda är sjuka rullar till att ha broms, stark som få och en byggkvalitet som är helt i klass med en Volvo 240, den bara går och går, även om det inte alltid är så mjukt. Har en betydligt råare gång än Talican, men det utstrålar KRAFT !

BFT V12 och V10, riktigt bra rullar, lätta att serva, rejäla, slitvargar som håller för det mesta. Kanske inte den snyggaste på hyllan även om den nya serien i "gunsmoke" färgen är helt ok.

Okej, det var det som är bra, men det dåliga då ? Joo...

Talica´n har vissa problem med ojämn broms, men det löser man ganska enkelt själv om man skruvat i rullar tidigare. Sen har jag märkt att nån rulle har gett upp i lagren, men det är efter hård användning i Nordnorge, och allt vad det innebär....

Accurate, hmm..... Jo, eller... Rå gång som sagt, har sett några få med lite ojämn, hackande broms, men det har varit ytterst få.

BFT, V12 och V10... Går och går och går... Sett några som envägslagret gett upp på med följd att veven far runt baklänges, men om jag inte är helt felinformerad så har man löst detta på nya serien genom att även montera en s.k. "stop dog" i rullarna.

Mina små tips om rullar... Kom bara ihåg att hålla rent rullarna, skölj av dom i sötvatten, serva nångång, och ha allmän koll på grejerna så har du en fiskekamrat i många år, oavsett vilken av dessa 3 du väljer...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
            231 svar
            31 999 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gösalf
            av Gösalf