Ambassadeur ultra mag xl flipping - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur ultra mag xl flipping

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur ultra mag xl flipping

    Hejsan! Första inlägget här, så jag ber om ursäkt i förtur ifall jag skulle ha valt fel del av forumet för detta inlägg.

    Det är så att jag fått en gammal rulle helt oanvänd av min morfar som jag nu är nyfiken ifall den är värd att använda?

    Jag har inga större kunskaper om fiske eller utrustning men försöker läsa och lära mig så mycket jag kan.

    Rullen vad jag kunnat uppfatta från vad det står på paketet och rullen är en "Ambassadeur ultra mag xl flipping".

    Till min fråga då, är rullen något att använda idag eller har det skett sån stor utveckling att jag borde investera i ett bättre alternativ?

    Ifall jag då skulle använda denna rulle, är det någon där ute som skulle kunna rekommendera ett spö som skulle gå bra ihop med den?

    Tacksam för svar!

  • #2
    Det du har fått är en riktigt bra rulle som tillverkades mellan 1983-1985. Den minsta modellen XL Plus (fanns även XL II och XL III) är mycket bra för t.ex. havsöringsfiske. Jag använder den för detta fiske med 0,19mm flätlina och drag på 15-25 gram.
    När det gäller passande spö så är det främst vilket fiske och vilka drag du ska kasta som är avgörande. Rullen i sig är inte det som avgör. Däremot ska självklart allt vara anpassat till varandra i slutänden. Storleken kan jämföras med dagens Ambassadeur 4500/4600 som har exakt samma dimensioner på spolen.

    Det finns även möjlghet att uppgradera rullen med en lättare spole. Själv har jag köpt en lätt Avail-spole från Japan och moderna slirbromslameller från Smoooth-drag. Ett billigare alternativ är en lätt ABU-spole som fanns en kort period på 90-talet. Det krävs några smärre justeringar för att få en modern spole att passa perfekt (typ av kopplingsbricka, spolaxel, antal justerbrickor och typ av magneter i magnetbromsen). Vid intresse kan jag gå igenom det i ett separat inlägg senare.

    Kvalitén på dessa rullar är mycket god men de kräver viss skötsel för att vara problemfria för evigt. T.ex. är den flytande linspridaren lite utsatt för smuts, men den är samtidigt inte särskilt svår att underhålla. Kastegenskaperna är enligt mig bättre än på många av dagens rullar och utseendet har lite kult-stämpel à la 80-tal
    Senast ändrad av FRB; 2016-08-06, 11:54.

    Kommentera


    • #3
      Jag har en liknande rulle. En XLT2 från ungefär samma härad. Den fungerar kalasbra även om jag hellre använder de runda rullarna. Men det roliga med denna är att ABU hade livstidsgaranti på toppmodellerna då de såldes. Min XLT omfattas av den garantin och förmodligen även din rulle. Går den sönder så är det förmodligen bara att slå en signal till Abu.

      Jag gillar mekanik och att serva och trimma mina rullar är en del av nöjet med att fiska. Men att skruva isär en XLT är något annat än en rund rulle. Förmodligen är din i samma härad. Eller egentligen är det inga bekymmer att skruva isär den. Det svåra är att få ihop den. När jag lyfte på gaveln så sprätte en massa fjädrar och andra delar iväg innan jag hann se var de ska sitta. Jag fick ihop min rulle till slut men nästa gång får det bli service hos abu
      Senast ändrad av Mankan G; 2016-08-07, 09:14.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Lättad spole till Ambassadeur Ultra Mag XL

        Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
        Det du har fått är en riktigt bra rulle som tillverkades mellan 1983-1985. Den minsta modellen XL Plus (fanns även XL II och XL III) är mycket bra för t.ex. havsöringsfiske. Jag använder den för detta fiske med 0,19mm flätlina och drag på 15-25 gram.
        När det gäller passande spö så är det främst vilket fiske och vilka drag du ska kasta som är avgörande. Rullen i sig är inte det som avgör. Däremot ska självklart allt vara anpassat till varandra i slutänden. Storleken kan jämföras med dagens Ambassadeur 4500/4600 som har exakt samma dimensioner på spolen.

        Det finns även möjlghet att uppgradera rullen med en lättare spole. Själv har jag köpt en lätt Avail-spole från Japan och moderna slirbromslameller från Smoooth-drag. Ett billigare alternativ är en lätt ABU-spole som fanns en kort period på 90-talet. Det krävs några smärre justeringar för att få en modern spole att passa perfekt (typ av kopplingsbricka, spolaxel, antal justerbrickor och typ av magneter i magnetbromsen). Vid intresse kan jag gå igenom det i ett separat inlägg senare.

        Kvalitén på dessa rullar är mycket god men de kräver viss skötsel för att vara problemfria för evigt. T.ex. är den flytande linspridaren lite utsatt för smuts, men den är samtidigt inte särskilt svår att underhålla. Kastegenskaperna är enligt mig bättre än på många av dagens rullar och utseendet har lite kult-stämpel à la 80-tal

        Hej,
        Läser med jämna mellanrum alla intressanta inlägg här på fiskesnack, mkt trevligt!

        Har haft Ultra mag Xl sedan start, dvs 1984. Har ett antal som jag vårdar ömt, XL 1+2+3. Och dubletter såklart.
        Sålde dessa rullar back in the days.1983-1985 Och jag bara älskar dom! Kastar långt ( men man vill ju alltid längre;-) inte nervösa, bra koll med magneterna. Och slitstarka. Grymt med frigående

        Blev nervösa när jag fick för mig att plocka bort alla magneter ur en XL 1 flipping och smacka på för fullt, hoppsan kan man säga....men den finns affärer som säljer linor;-) Man kan inte vara bäst jämt! Nån gång vore ju iofs kul!

        Har tagit många kg med dom. Senast uppe i Nordnorge, där dom fick bekänna färg kan jag lova.
        Har börjat med lite förbättringar på dom, man blir ju sugen när "alla" ska modda sina rullar. Får försöka hänga med den yngre generationen lite grann i alla fall. För mig så har det inneburit nya keramiska lager och en kullagrad vev. Riktigt trevligt! Blev sugen på en Availspole, var in och tittade på deras hemsida. Finns ju lite att välja på...
        Tänkte först på Ultra mag xl 2:an. Skulle ju funka utmärkt till havsöring att man kan gå ner i vikt på betena vid tillfällen. På en 1:a blir det rätt lite lina kan jag tänka med en grund Avail, vill ju ibland från land komma till kanske 100 m med en 10 fotare. Icke att glömma kompisen Vicke 30&40gr

        Så min undran är till FRB, kan denna funka? Du har en Avail, är det en sådan el liknande? http://japantackle.com/tuning-parts/...ug0000030.html
        Kostar ju en del att köpa en sådan och det känns som man vill komma rätt helt enkelt

        Tacksam för svar

        Hälsningar

        //Thomas

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av tjombe Visa inlägg
          Hej,
          Läser med jämna mellanrum alla intressanta inlägg här på fiskesnack, mkt trevligt!

          Har haft Ultra mag Xl sedan start, dvs 1984. Har ett antal som jag vårdar ömt, XL 1+2+3. Och dubletter såklart.
          Sålde dessa rullar back in the days.1983-1985 Och jag bara älskar dom! Kastar långt ( men man vill ju alltid längre;-) inte nervösa, bra koll med magneterna. Och slitstarka. Grymt med frigående

          Blev nervösa när jag fick för mig att plocka bort alla magneter ur en XL 1 flipping och smacka på för fullt, hoppsan kan man säga....men den finns affärer som säljer linor;-) Man kan inte vara bäst jämt! Nån gång vore ju iofs kul!

          Har tagit många kg med dom. Senast uppe i Nordnorge, där dom fick bekänna färg kan jag lova.
          Har börjat med lite förbättringar på dom, man blir ju sugen när "alla" ska modda sina rullar. Får försöka hänga med den yngre generationen lite grann i alla fall. För mig så har det inneburit nya keramiska lager och en kullagrad vev. Riktigt trevligt! Blev sugen på en Availspole, var in och tittade på deras hemsida. Finns ju lite att välja på...
          Tänkte först på Ultra mag xl 2:an. Skulle ju funka utmärkt till havsöring att man kan gå ner i vikt på betena vid tillfällen. På en 1:a blir det rätt lite lina kan jag tänka med en grund Avail, vill ju ibland från land komma till kanske 100 m med en 10 fotare. Icke att glömma kompisen Vicke 30&40gr

          Så min undran är till FRB, kan denna funka? Du har en Avail, är det en sådan el liknande? http://japantackle.com/tuning-parts/...ug0000030.html
          Kostar ju en del att köpa en sådan och det känns som man vill komma rätt helt enkelt

          Tacksam för svar

          Hälsningar

          //Thomas

          Hej Thomas,

          Den där spolen kommer att fungera bra. Jag har samma typ av spole, men i 4500-utförande. Dock behöver ett par modifieringar göras.
          Det kommer att behövas fler distansbrickor under kullagret på den sida där kopplingsbrickan sitter, men ett "snyggare" alternativ är att byta ut originalspolaxeln mot ABUs #802625 .
          Du kommer också att behöva en annan kopplingsbricka än den som sitter på din originalspole. Lämpligtvis ABUs #21554, men även #19813 och #19421/#19485 fungerar bra. De två sistnämnda kan vara bra ifall man upplever att kopplingsbrickan inte når tillräckligt "djupt" in i pinjongdrevets spår.
          Dessutom anser jag att man behöver moderna neodymium-magneter för att få tillräcklig bromskraft. Detta beror på att mängden aluminium som ligger vinkelrätt och tillräckligt nära mot magneternas yta är mycket liten, Men det är förstås även en fråga om kastteknik. Du kanske inte behöver mer magnetkraft.

          Kopplingsbrickorna och ev. spolaxel finns för en billig peng hos ABU. Neodymiummagneter med rätt diameter finns bl.a. på eBay. Om du vill kan jag även bistå med delarna. Tror dock att jag inte har spolaxeln hemma (går dock att ordna inom en vecka).

          Mvh
          /FRB

          Kommentera


          • #6
            FRB,

            Vad underbart med kunniga mäniskor! Och som kan dela med sig! Det känns som du kan en del om detta, minst sagt! Tack!

            Det blir ju utmärkt, då beställer jag en sådan, är för tillfället nere i Spanien men gör ett försök.
            Jag tar gärna hjälp om du har tid, så blir det förmodligen rätt delar också. Kopplingsbrickor och ny spolaxel låter utmärkt, magneterna kan jag kolla upp senare vid hemkomst. Men det blir säkert såna med...
            Det här känns riktigt intressant!
            Hur mycket lina får du på din 4500 spole? Blir det bra kommer jag inte kunna låta bli att ändra en XL 1 också, och en 3:a;-) . Puh, tur att frun inte går in på sådana här sidor!
            Jag finns här: thomas@finborg.se

            Bästa hälsningar
            Thomas

            Kommentera


            • #7
              På Avails 45-spole har jag för mig att det går på 105m/0,19mm PowerPro Super8Slick. Men då var det en eller ett par mm kvar till spolkant. Dessutom är den linan i grövsta laget. Jag upplevde inte att det saknades lina vid något tillfälle (sällan jag får fisk iofs...)
              I nuläget kör jag 0,15mm men har ingen koll på hur många meter det gick på.

              Kommentera


              • #8
                Ett annat tips, till de som har UM II/XL II och som inte gillar att spola på så mycket lina som originalspolen kräver, är en "whiffle spool".
                Den ger inte samma prestandaökning som en Availspole, men priset är å andra sidan mycket lägre.
                ABUs spole #1105113 kostar ca 330 kr direkt från Serviceavdelningen i Svängsta. Även här gäller det som skrevs i tidare inlägg om kopplingsbricka och spolaxel. Det innebär ytterligare ca 60 kr.

                Click image for larger version

Name:	P1000595.JPG
Views:	1
Size:	476,5 KB
ID:	1784137

                Spolens färg är dessutom likadan som stativet på UM. Blir grymt snygg innan man spolar på lina
                Senast ändrad av FRB; 2017-05-15, 18:42.

                Kommentera


                • #9
                  Om man köper en Availspole och vill jaga 1/10-dels gram så använder man bromsbricka #22011 och kapar centrifugalbromsarmarna på den.

                  Click image for larger version

Name:	P1000597.JPG
Views:	1
Size:	207,6 KB
ID:	1784138
                  Click image for larger version

Name:	P1000600.JPG
Views:	1
Size:	548,8 KB
ID:	1784139
                  Senast ändrad av FRB; 2017-05-16, 21:34.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                    Om man köper en Availspole och vill jaga 1/10-dels gram så använder man bromsbricka #22011 och kapar centrifugalbromsarmarna på den.

                    [ATTACH=CONFIG]94314[/ATTACH]
                    [ATTACH=CONFIG]94315[/ATTACH]
                    Helt underbart! Du är grym!
                    Availspole beställd, ska bli riktigt intressant att se hur den uppför sig. Med lätta beten, kastlängd och sen med ett par hybrid keramik kullager. Skulle gå från Japan på fredag får se hur lång tid det tar.
                    Kan man bygga om och ändra utväxling på dessa rullar, till t.ex 5,3:1 eller 6,3:1?
                    Superstopper?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X