Tips, råd, info, m.m sökes: Shimanos digitala rullar (DC rullarna) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips, råd, info, m.m sökes: Shimanos digitala rullar (DC rullarna)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips, råd, info, m.m sökes: Shimanos digitala rullar (DC rullarna)

    Har letat info om dessa digitala multirullar Shimano kom med för x-år sen, dock lite klent med vissa svar som eftersöks.

    Är så gott som helt nybörjare på multirullar förutom tidigare försök som slutade med kast i sjön av grejerna.
    Suget på multirulle har iaf börjat bli galet stort senaste året men man har backat bla pga pillande/övande/justerande/tidigare kast i sjön/hat till tok trassel m.m.
    Kronisk haspel fiskare som vill utveckla sitt fiske så enkelt som möjligt , börja med så bra handikapp som möjligt och det är där tanken kring DC rullarna kommer in i bild
    Fiskar så gott som bara i skärgården och sjöar, ibland båt ibland från land.
    Föredrar lättare fiske efter ex borre före gädda, men visst är gädda/gös kul det också.
    Däremot så skulle det inte skada att kunna hänga på lite tyngre beten än 30g också någon gång utan att rullen kroknar helt.



    Det är bara lågprofilarna som är av intresse och antagligen då främst Metanium, Antares och Exsence, kanske Scorpion också (tror inte nån dc rulle är missad nu som tillhör lågprofilarna?).


    FRÅGOR
    * Hur stora är egentligen skillnaderna mellan 4x8 och I-DC5 systemen?
    * Vilket av dom båda är enklast för en noob att hantera?
    * Vilket system är bäst avsett för lite blåsigare förhållanden i kombo med beten runt 10-20g?
    * Vilket system kommer va vettigst på kast längd? (om vi försöker att inte gå in på djupet med spö, lina, hur mycket/lite vind etc).

    Iom att vi har typ bräckt vatten i vårat land och Metanium, Exsence och Scorpion är avsedda för att kunna hantera saltvatten så antar jag att Antares går bort helt. Dock så har jag läst lite om att det är lite si och så på den punkten, och Metanium har trots allt även magnesium inblandat vilket inte är förtjust av vatten med salt i sig.
    * Hur fungerar den här saltvattens biten egentligen i praktiken på dessa rullar? (har läst lite om rost på lager). Och Metanium med sitt magnesium, är den extra känslig iom det?
    * Hur fungerar det med Antares i våra bräckta vatten, är det bara att räkna bort den helt iom det?
    * Har på flera håll stött på benämningen 15Metanium och börjat misstänka att det står för årsmodell, om det stämmer - finns det inte nyare tillverkning än 2015 på ex den rullmodellen?

    Normalt så ska en vara lämnas/skickas till företaget den köpts av för att sen av denne skickas iväg till tillverkaren för ev garanti åtgärder eller liknande. Hur funkar det om man köper en rulle från japan/ute i europa och helst vill slippa skicka tillbaks den för garantier osv och vill försöka hålla sig inom sveriges gränser för den biten.
    * Kan man helt enkelt skicka med en kvitto kopia och skicka rullen till shimano i sverige vid problem?


    * Vilken av dessa rullar och system skulle det främst rekommenderas till en fiskenörd som mig?



    Har sökt som en tok men inte hittat någon mer ingående info när det gäller betesvikterna för dessa rullar, bara att det är vanligt med ungefär 10-20g som används till dom.
    Så frågan är då helt nekelt:
    * Inom vilket vikt område kan dom olika modellerna hantera beten och hur bra/dåligt när det gäller lägre Vs högre vikter?
    * Är det helt åt skogen att hänga på ex ett gummibete på ca 40-50g till dessa rullar?






    Mycket frågor nu kanske men hoppas ändå att minst någon kunnig orkar svara på några iaf.
    Senast ändrad av Plumsisjön; 2017-10-16, 12:33.

  • #2
    Tråd uppdaterad med lite andra frågor etc, vore gött med några svar av kunniga.
    Bump

    Kommentera


    • #3
      Det finns en hel del info här på FS, bla nån tråd av tonyex om havsöringsfiske med multi och om Exsence DC... Samt en hel del på bla Tackletour, googla XX vs YY och läs trådar på engelska! Jag kör upp till 40g med en Exsence och 85 g med en CC 200 DC+ och detta styrs i mitt fall av spöt (och spolstorleken)

      Har inte prövat eller läst ngt om Scorpion DC men Exsence DC låter nästan som gjord för det fiske du nämner och Metanium (Magnesium) skulle jag välja bort för bräckt vatten om jag kunde.
      Senast ändrad av anteman; 2017-10-16, 19:27.

      Kommentera


      • #4
        Har läst ett rätt genomgående inlägg om Excense från 2013 eller 2015 tror jag tråden va. Bra tråd så inte för det, men saknar flera delar i den rörande mina frågor.
        Just Tackletour och vissa andra sidor har mycket tid spenderats på med sökning, men vissa frågor har varit svårare än andra att få svar kring.
        Nått jag är lite kluven till med Excense att utväxlingen på den bara verkar finnas i 7.8:1 med 91cm lin intag, känns som det kanske blir lite väl mycket för min fiske form..Visst det går att veva saktare men vill ändå kunna röra på veven utan att somna.
        Även lite prat om att hög utväxling i kombo med lite mer segvevade beten kan bli lite drygt.


        Vad gäller Metanium och dess magnesium så ska det sitta en beläggning på dessa som skyddar dom (hyfsat iaf) mot magnesiums reaktion på saltvatten, men en repa eller liknande verkar va döden, särskilt när det rör riktigt saltvatten.
        Vi har ju inte jätte salt vatten i vårat land och särskilt inte i skärgården + sjöar, men det som börjar oroa mig mer och mer är att även om shimanos kapslade lagersys S-ARB ska tåla saltvattens fiske.
        Så har många punkter kring just rostiga lager hittats - trots att det ska va en coatning på dom också för att motstå rost ännu bättre, kanske nöts bort fortare än man förväntar sig?
        Dock rör dessa rostbitar lite mer avancerade påfrestnings tester och då med riktigt saltvatten och inte vårat typiska bräckta vatten.
        Det är lite där funderingen kring rosten på dessa lager under svenska förhållanden kommer in i bild, även hur någon med en Metanium (inte nödvändigtvis DC varianten) har uppfattat magnesium biten med våra vatten.
        Nog för att man behöver serva/smörja/göra rent, men vill helst inte behöva göra sånt efter varje fiske tur så att säga.

        Iom att jag är nybörjare och inte särskilt haj på multi och justeringar som behöver göras, och med DC, att dom båda systemen är lite olika varandra även om grunden är den samma.
        Har jag fattat det rätt så är 4x8 det med flest justerings möjligheter medan I-DC5 är mer avancerat i sig med färre justeringar på.
        Där av funderingen kring vilket av systemen som skulle lämpa sig bäst för min del?


        Eftersom det inte verkar gå att få fram en ny Metanium från generalagenten fören tidigast i mars-april så ligger väl den lite i lä iom det, dom andra har jag inte en aning om hur leveransmöjligheterna ser ut kring än, men misstänker att det är samma visa med dom också.
        Har däremot fått en känsla av att få tag i någon av dessa DC rullar kräver att vända sig direkt till japan typ iom att knappt nån i europa verkar ha dessa som lagervara (?).
        Lite där tankarna med shimanos garantier utan att behöva skicka tillbaks till företag rullen är köpt av, utan kunna sköta det på egen hand i sverige genom kvitto kopia etc...Dvs om ett fel/reklamation skulle bli aktuellt.


        Som sagt, en del frågor och tankar som gärna får basera sig på ex våra svenska förhållanden av salthalt i vatten, garanti bitar etc etc.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av ahven
          Sporting i örebro har metanium dc.
          Se på fan.
          Visserligen lite små kluven till HGns utväxling (läs tanke om hög utväxling i inlägg ovan), linintaget på 79cm går väl att leva med.
          Bara komma fram till vilken modell ur DC serien som kommer passa mig bäst etc.
          Senast ändrad av Plumsisjön; 2017-10-16, 21:29.

          Kommentera


          • #6
            Jag köpte från Japan utan tanke på garanti/reklamationsmöjligheter... Ja Exsence är inte optimalt utväxlad för varierat fiske, till mitt jiggande och havsöringsfiske funkar den bra. Sänd ett mejl till Jun på Japantackle och fråga om man kan dreva om en Exsence till tja runt 6,0:1 eller något sådant?

            4x8 ger ju många alternativ men jag kör min DC+ (3x8) med en bestämd inställning internt och väljer bara att vrida på den externa ratten. (lite lat)
            Annars är ju flera mkt nöjda med SVS Infinity, t o m bättre än DC säger vissa och då finns nog fler mindre dyra modeller och utväxlingar att välja bland.

            Kommentera


            • #7
              En lägre utväxling skulle nog inte skada när det gäller Exsence med tanke på min typ av fiske, men frågan som slår mig då är vad linintaget blir. Däremot så känns det som att byta ut drev och ev lagerdelar så sabbar man hela garanti biten - mekaniskt ingrepp.
              Sen är jag inte heller säker på vilket av systemen som kommer passa mig bäst. Givetvis är flera justeringsmöjligheter tacksamt, men samtidigt så är jag sjukligt färsk och vill skapa mig ett bättre handikapp mot ex överspolning och att inte behöva justera justera justera så saker måste blir rätt.
              Helt enkelt så gnistan till multi inte slocknar direkt pga trassel och pillande, vill så lite som möjligt även behöva plocka av sidostycke på en rulle.

              Där av att vanliga "mekaniska" rullar faller bort som köp den här gången.

              Kommentera


              • #8
                Om garanti är essentiellt så bör du köpa i Sverige. Den mekaniska SVS infinity funkar ju principiellt som en 3x8 eller 4x8 DC i den meningen att de kan ställas in såväl internt som externt, läs på lite om den senare bromsen, en Curado K borde kunna vara något? Ställ in bromsen hårdare i början och släpp allteftersom och börja med lättkastade beten.

                Jag vrider på min externa kastbroms på mina rullar och låter sedan tummen reglera i övrigt, det funkar.

                Kommentera


                • #9
                  Kan/vill du inte lära dig att kasta med multirulle kommer inte en DC rulle hjälpa känner jag på rak arm tycker inte att det är någon jätte skillnad mot mina vanliga rullar utom möjligen när man ligger nära gränsen sen att det skall sluta sig. Exsence rullen har ett nattläge som är lite mer åt det felsäkra hållet men då kastar man inte speciellt långt heller.

                  När det gäller garantier som jag förstått det är normark inte alltid speciellt hjälpsamma inte ens när det gäller svensksålda rullar är min egna erfarenheter.

                  DC är inte magiskt och man måste fortfarande hantera rullen som vilken annan multirulle som helst. Precis som ante man skrev finns det andra system som gör det lika bra daiwa/Abu/Shimano har alla system som är lika enkla att kasta med.

                  /Apan

                  Kommentera


                  • #10
                    Det där vinande ljudet från en DC är lite beroendeframkallande dock

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X