Haibo Overlord 300 (Piscifun Thunder) Recension - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haibo Overlord 300 (Piscifun Thunder) Recension

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haibo Overlord 300 (Piscifun Thunder) Recension

    Så, då var det dags för mig att få testa Haibo Overlord, eller Overload som den kan kallas med.
    Det är en kinarulle som byggs av Haibo som ska vara en stor tillverkare som tillverkar åt flera stora namn i branchen. Detta är inget jag bryr mig om utan jag tittar enbart på om skiten är något att ha.

    www.Dittdrag.se säljer denna, dock har jag inget med den att göra utan jag har lånat den av Patrik som köpte ett par stycken för att bygga om. Mer info om detta kommer när det är dags, men det är en helt annan sak.

    Börjar med torrvevningen.
    Byggkvaliten är mycket bra, inget som är onormalt eller dåligt. Jämför den med Daiwa Tatula 200 och Revo Beast 51 och den är väl lite mer smäckig än Daiwa men likvärdig eller bättre än Revo. Imponerande bra för de pengarna skulle jag säga!
    Allt sitter som det ska och allt känns bra.

    Fördelar:
    * Överlag väldigt bra, inget som sticker ut dock.
    * Stor vev är bra, om man tänder på sånt.

    Nackdelar:
    * Indikering på bromsinställningen saknas, så man vet inte var man är/har varit
    * Alubrickorna på veven är lite vassa och kan kanske bli irriterande efter ett tag
    * Garantiproblem och tillgång till reservdelar kan bli ett problem.


    Hållbarhet:
    * Svårt att säga i detta läget, kommer inte kunna testa den så länge på grund av vinter och på grund av att Patrik vill ha tillbaka den för att påbörja sin ombyggnad. Kommer inte plåga den då den inte är min och den måste vara ok när jag skickar tillbaka den, men om den går sönder vid normal användning så går det ju inte att hjälpa.

    Kast:
    * Kastar bra och kontrollerat, ungefär som vilken rulle som helst med samma typ av magnetbroms. Mindre hetsig än tex Trulinoya TS1200 men inte lika lugn som en Tatula 200.
    * Kastade relativt lätta beten med den och det var inga problem.
    * Tyngre ska testas men kommer inte gå överdrivet tungt.


    Ergonomi:
    * Inget att anmärka på, känns bra att fiska med. Inget som man känner är överdrivet bra eller överdrivet dåligt.
    * Veven enligt ovan kan kanske bli störande. Inget jag reagerade över när jag använde den dock, mer en skrivbordskommentar.

    Invevning:
    * Bra med kraft, vevade in en Hi-Lo i full fart med min 1236 och 30lbs motor(inte så hög hastighet med andra ord) och det var inget som var tungt eller jobbigt. Upplevdes betydligt starkare än Abu 5600 jerk baiter, men den har ju mindre vev och högre utväxling, så det påverkar ju...!
    * Inga missljud eller överdrivet grov och hemsk i gången. Väldigt behaglig att använda.


    Hade jag köpt den med vad jag vet nu om jag hade behövt en bra rulle till Downsize eller medeltungt gäddfiske?
    Ja. Jag tror den är mer än prisvärd. Bara tiden kan visa om den håller, men att använda den är en rätt trevlig upplevelse.


    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

  • #2
    Storleksmässigt mot en lexa 300 och tatula 200?
    Om du rangordnar rullarna efter vilken du skulle valt förutsatt att prisskillnaden inte var så stor om den var.
    Overlord, lexa 300, tatula 200,
    Senast ändrad av stahre87; 2017-12-02, 20:01.

    Kommentera


    • #3
      Har väntar på en recension om denna, grymt!

      Och som stahre skriver. En rangordning enligt ovan vore trevligt att få.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Storleksmässigt mot en leda 300 och tatula 200?
        Om du rangordnar rullarna efter vilken du skulle valt förutsatt att prisskillnaden knte var så stor om den var.
        Overlord, lexa 300, tatula 200,

        Ska fixa det!
        Har ingen Lexa nu men lånar en och testar.
        200 har jag ju en, min beast är iväg nu under 2månader typ så tar med den när den kommer.


        Rangordning:
        Tatula 200hd
        Haibo
        Beast
        Lexa

        Lexa kommer sist, inte på grund av dess kvalité eller så. Utan på grund av vikten och dess hantering av lättare beten.
        Man blir mer begränsad med Lexa än med de andra, de kan man använda till mer än tungt fiske.
        Skulle jag bara köra tungt, dvs över 150gr skulle ju Lexa vara det enda alternativet.

        Skulle säga att Beast och Haibo känns likvärdiga på många plan. Beast är ju bra, men inget fantastiskt. Likaså Haibo, inte dålig men inte outstanding. Men väldigt allround och trevlig att använda.
        Dock inte samma byggkvalite som Tatula.

        När man tog I Haibo första gången hajjade man till och fick den där "wow-känslan" men det är ju för priset är som det är och för att rullen är så bra som den är.

        Att ställa in magnetbromsen gav ju en bättre känsla än på Mörrum ZX och Beast tex. De små sakerna, reglage och saker man snurrar på gör mycket för helheten enligt mig. Sånt gillar jag. Älskar!

        En fel volymratt på en fet Onkyo.... Ååååhhhhh.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Jag har en Haibo som jag använt flitigt under 2 år nu för beten mellan 50 och 120g. Den kastar fortfarande lika bra som när den var ny och känns fortfarande lika tight. Är verkligen imponerad av denna rulle hur mycket man får för pengarna. Jag har den första versionen som har något mindre vev

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av krabbish Visa inlägg
            Jag har en Haibo som jag använt flitigt under 2 år nu för beten mellan 50 och 120g. Den kastar fortfarande lika bra som när den var ny och känns fortfarande lika tight. Är verkligen imponerad av denna rulle hur mycket man får för pengarna. Jag har den första versionen som har något mindre vev
            Härligt att höra att de håller också!
            Men är det som så att det är en stor fabrik eller ett stort företag som tillverkar åt Abu, Daiwa osv så har de troligen koll på sakerna och vet vad som fungerar och vad som är bra.

            Fördelen är ju med att den är billig. Kan man få den för runt 500kr från Kina så är det ju nästan vad en service kostar på en Abu eller liknande. Så man behöver inte vara rädd för att skruva isär den och de hur den ser ut för att serva den.

            Vilket jag ska göra inom en snar framtid. Skruva och mäta och de om det finns några direkt svaga delar, eller svagare än andra dvs.

            Plastdrev och konstiga fjädrar är ju standard i många rullar nu. Bara det är Plastdrev på rätt ställe så är det ju inget problem.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #7
              Lite jämförande bilder mellan Tatula 200 HD och Haibo Overlord.
              Ska fixa en Lexa att jämföra med också. Kan jämföra med en 5600 med om det är något som någon önskar.



              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #8
                Tror du rullen hade fungerat för beten upp till 150g? Jag kommer framför allt kasta gummibeten på ca 100g dock.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Blixter Visa inlägg
                  Tror du rullen hade fungerat för beten upp till 150g? Jag kommer framför allt kasta gummibeten på ca 100g dock.
                  Jag kastar 100g med min utan problem, har inte provat tyngre än men ska göra det i vår!

                  Kommentera


                  • #10
                    Joens, stämmer det som bilderna antyder, att Overlordens spole är bredare medan Tatulans har större diameter?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 671 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X