Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Tycker så här .. givetvis ger trim en effektökning. Men om man går till gäddbeten. Hur långt behöver du kasta??
    Lättkastade beten ex som salmo slider kastar oftast mycket längre än du behöver. En slider kastar man lätt 70m. Dina kast som var 5-10m längre. 75-80m. Hur mycket påverkar det fisket? Nu kanske ni fiskar mycket från land? Men jag fiskar från båt och där behöver man aldrig några extrema kast.
    Lättkastade beten där du tycker det gör störst effekt kastar man för hand utan spö tillräckligt långt för att kunna fiska dem.
    Personligen tycker jag trim mer behövs till lätta svårkastade beten där det är viktigt med väldigt lågt start motstånd. Men då är det inga flätlinor tjocka som vajrar som gäller..
    Och ska man ha effektökningen av det dyra trimmet så är det ett väldigt underhåll som gäller. Annars försvinner fördelarna snabbt.
    Det är valfritt givetvis. För mig som oftast fiskar från land så är det rätt avgörande att nå långt. När jag var ute på sjön med mina vänner senast och "kom längre" än de andra så hjälpte det bara delvis. Vi var tre pers. En av oss är i grunden rätt ointreserad av fiske men följde med av sociala orsaker. Han fick 2 gäddor med sin 300 kr utrustning från bensinmacken. Själv fick jag om jag minns rätt 15 gäddor medan den tredje av oss fick 16 st. Så inte hjälpte det mig att jag kom 10-15 m längre i antalet fiskar MEN jag hade definitivt mindre trassel trots lättare ställda bromsar. Och jag hade inga större svårigheter att variera betena i större utsträckning än min vän. Från 22 gr Mc Mio Jr till 150 gr Big Mc Rubber på samma spö. Det klarade inte vännen min av. Men inte heller det gav mig någon fördel. Vännen struntade helt enkelt i att byta beten medan jag tog ett annat spö. Det blir lätt så när man är djupt intresserad. Han hade med sig ett spö, jag hade 4 st.


    Men då jag som redan sagt ofta fiskar från land så har jag en enorm fördel med en mångsidig utrustning. Rätt skönt att bara behöva ta med sig ett spö och trots det kunna variera betena rätt ordentligt. Och jag tycker nog att det även är en fördel från båt. Mig gör det inget att jag inte behöver flytta båten och istället nå dit jag vill. Det händer ofta att en båtkompis inte når din han önskar och behöver flytta på båten medan jag står där och ser nöjd ut för jag når ända fram. Är det värt pengarna då? För mig så är det så. Men det betyder inte att det är så för alla. Det är i alla fall inte en nackdel


    För en nybörjare så har du en poäng i att man ska inte tro att det sker underverk. Betena flyger inte till andra sidan viken och trassel undviks till 100%. Det är inte heller något som alltid ger ett bättre resultat. Men i vissa situationer och med många beten så blir det bättre. 5%? 10% 50%? Inte en susning. Det kanske tom är så att det mest är en placeboeffekt även om det går att räkna ut förbättringspotentionalen. Med lättare beten, tex weedlessriggade jiggar utan skallar för aborre så är det en enorm vinst med lättade spolar. Med en Buster Jerk är det mindre så.

    Sedan är det ju dessvärre så att det är skitkul att skruva. Det blir lätt att precis som för TS att man fastnar....
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-16, 14:40.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Det hade nog blivit billigare och gett större effekt med ett nytt spö i så fall,
      Men då hade du inte fått nöjet att skruva med rullen vilket är kul i sig
      Haha. Precis så har jag upplevt så många gånger......
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 286 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 134 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 276 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      89 081 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 362 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X