Ambassadeur hoppar ur frikopplingsläge vid kast. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur hoppar ur frikopplingsläge vid kast.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tack för alla svar!!
    Dom rullarna som beter sig så är en Ambassadeur 5601 SSC3 och en predator. Det sitter originalvevar på båda rullarna, alltså dubbelvevar, inte powerhandles. så det bör inte vara problemet.
    Jag snärtar inte iväg betet, hittade för tillfället inga ord för beskrivning, använder mig självklart av svikten i spöet vid kast(eller hur man nu beskriver det

    Jag får väl beställa lite reservdelar å byta ut succsessivt till problemet försvinner.
    Senast ändrad av Simbha; 2018-02-26, 19:25.

    Kommentera


    • #12
      jag kan ha fel men rullar som inte har en väl "stödd" huvudaxel i samband med power-handle får skiten att klappa så mycket att det som du beskriver händer, Det va i alla fall vad min vän på abu sa.















      SHIMANO TRANX HAR 3! STÖD FÖR DEN AXELN MEDANS REVO TORO BEAST HAR 1!:!:!:!:!: ps kram på dig Classe69

      Kommentera


      • #13
        Det går knappast att få en huvudaxel i en rund Ambassadeur att glappa. Konstruktionen tillåter inte det utan en rejäl misshandel under många år. Huvudaxeln är ”stödd” längs hela sin längd. Det är inte det som är problemet här. I en rund Ambassadeur har huvudaxeln inget som helst med frikopplingen att göra. På något sätt så flyttar sig metalldelen i gaveln som lyfter pinjongen tillbaka till låst läge under kastet.

        Bägge dina rullar är väl av x6xx modell? Dvs med tumknappen för frikoppling istället för knappen på gaveln. Den konstruktionen är skön att fiska med men den har en svaghet, stiftet i tumknappen som frikopplar rullen kan på vissa rullar äta sig in i godset med en halvdålig frikoppling som följd. Kolla så att frikopplingsmekanismen verkligen rör sig hela vägen och verkligen lyfter pinjongen med rejäl frigång. Dvs att metalldelen inne i gaveln som frikopplar pinjongen verkligen rör sig i hela sin väg. Svårt att förklara men metalldelen har en bockning som man kan kalla för en backe mitt på. Det är denna backe som lyfter oket och som i sin tur lyfter bort pinjongen från spolen vid frikoppling. Om rörelsen inte är tillräcklig så att oket är kvar i ”backen” så kan det hända frikopplingen går tillbaka under kast. Det kan räcka med en vibration eller en lättare smäll. Prova att frikoppla och slå rullen lätt i handen.


        Det finns också rullar där oket blivit slitet av pinjongen så att avståndet mellan bromsbrickan i spolen och pinjongen blivit kritiskt litet. Pinjongen ska gå att röra upp och ner i oket men bara ytterst lite. Handlar det om flera millimeter så är oket slut.
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-26, 22:04.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #14
          På nyare modeller så är oket förstärkt med en metallbit så att den inte lika enkelt kan nötas ner.
          En mycket bra uppgradering som de har gjort från fabrik.

          Om TS behöver hjälp med lite skruvning på klassisk Amba så står jag till tjänst!
          Bara att höra av dig !

          / HenkeW

          Kommentera


          • #15
            Hej!

            Nu kan jag vara ute och cykla men tycker du ska testa att byta det vita plastoket i dina rullar, då min ok slitits ner så rasslar det till vid kast och rullen låser...

            Skitfiske..
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 277 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 118 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 271 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 952 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 349 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X