Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Varför blir det alltid krig i dessa trådar? Jag uppskattar en bra rulle oavsett märke. Jag uppskattar också när en mer kompetent rullmekare belyser problem med de rullar jag har eller tänkt införskaffa. På så vis slipper jag begå samma kostsamma misstag som tidigare redan gjort. Dessutom kanske jag lär mig något nytt gällande underhållet av rullen i fråga. Fortsätt gärna med detta JontaK.
    Och ja, jag äger redan en tranx.

    Kommentera


    • #42
      Riktigt bra tråd , skruvar själv lite rullar men oftast min egna då .
      Själv har jag aldrig haft dessa problem i mina rullar men det är nog för att jag fiskar mest i sötvatten men när jag fiskar saltvatten då är jag extra noga med att skölja rullarna .
      Däremot har jag sett det på polarns rulle Luna 300 som jag lagade nyligen då backlagret hade gett upp pga salt & avlagringar även tydliga spår i aluminiumet .
      Han fiskar däremot oftast i bräcktvatten & jag tror han har slarvat en del med skötseln i år .

      Skruvade isär min ena Tranx 301 för att se hur den såg ut idag , har kört med sedan den kom ,
      Vet att jag öppnade rullen när den var nya & gav den lite extra fett för det kändes snålt , tror inte den har varit öppnad sedan dess .
      Hittade inget konstigt i rullen , nu är den rengjord & nysmord & känns lika trevlig som när den var ny .

      Click image for larger version

Name:	T1.JPG
Views:	1
Size:	67,4 KB
ID:	1786517Click image for larger version

Name:	T2.JPG
Views:	1
Size:	72,2 KB
ID:	1786518

      Kommentera


      • #43
        Det är kanske dags att starta en öppna-min-rulle tråd , där vi visar hur våra rullar ser ut efter några års fiske?
        Om någon skulle behöva hjälp med det för att youtube videos är på engelska , då kan ni kontakta mig via PM och jag hjälper er med det.

        //T

        Kommentera


        • #44
          Bilder på en nästan "ny" Tranx 301 som har fiskats i 25-30 pass i bräckvatten och några i sötvatten per år.
          Drev och pinjong har lite fett på. Det är standard på mina rullar. Ser inte några tecken på skador någonstans , så "CP" systemet verkar ha gjort sitt.

          Click image for larger version

Name:	20180320_210040[1].jpg
Views:	2
Size:	1,07 MB
ID:	1786520
          Click image for larger version

Name:	20180320_210354[1].jpg
Views:	2
Size:	1,08 MB
ID:	1786521

          Häls //T

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
            Varför blir det alltid krig i dessa trådar? Jag uppskattar en bra rulle oavsett märke. Jag uppskattar också när en mer kompetent rullmekare belyser problem med de rullar jag har eller tänkt införskaffa. På så vis slipper jag begå samma kostsamma misstag som tidigare redan gjort. Dessutom kanske jag lär mig något nytt gällande underhållet av rullen i fråga. Fortsätt gärna med detta JontaK.
            Och ja, jag äger redan en tranx.
            Jag fortsätter gärna!
            Är nästan löjligt förtjust i bra rullar oavsett vad det står på gaveln, just nu är Tranx en modell jag gillar starkt. Jag är samtidigt högst kritisk till tekniska nymodigheter som inte bevisat sitt värde över tid samt avogt inställd till fiskare som inte tar hand om sina prylar.
            En sådan här tråd är absolut inte tänkt att tala illa om ett märke i stort utan tvärtom belysa svagheter och ge förslag på hur dessa kan åtgärdas (om möjligt).

            Att det blir lite hätskt tror jag beror på att vissa är så märkestrogna och har så svårt att släppa tanken på att "deras" märken och modeller faktiskt kan visa upp så väl svagheter som fel. Det kan säkert också ibland vara jobbigt att inse att man plöjt ner pengar på prylar som egentligen inte infriar ens förväntningar eller drabbas av fel säljledet definitivt inte nämnt, ungefär så var det för mig för 10-12 år sedan med diverse trimmade Ambassadeurer.
            Själv försöker jag ställa mig neutral, jag hjälper hellre den enskilda fiskaren hålla sina befintliga rullar i bra skick än jag hjälper de stora tillverkarna sälja nya rullar.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Jag fortsätter gärna!
              Är nästan löjligt förtjust i bra rullar oavsett vad det står på gaveln, just nu är Tranx en modell jag gillar starkt. Jag är samtidigt högst kritisk till tekniska nymodigheter som inte bevisat sitt värde över tid samt avogt inställd till fiskare som inte tar hand om sina prylar.
              Det har ramlat in några Tranx här under de nästan två år som passerat.
              Resultatet har varit blandat men jag kan definitivt konstatera att Shimanos fabrikssmörjning samt ytbehandlingen de använder på gummipackningarna är svagheter användare bör åtgärda redan hos nya, oanvända rullar.

              Click image for larger version

Name:	RostTranx01a.jpg
Views:	455
Size:	1,75 MB
ID:	2535021
              Jag har sett några spollager i det här skicket, gummipackningar till trots.
              Bilden är från 2019 men jag synade ett snarlikt exemplar nu i januari. Packningarna till synes i bra skick, förutom ytbehandlingen då, läcker ändå som såll med den stora nackdelen att vattnet verkar ha svårt att leta sig ut.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Det har ramlat in några Tranx här under de nästan två år som passerat.
                Resultatet har varit blandat men jag kan definitivt konstatera att Shimanos fabrikssmörjning samt ytbehandlingen de använder på gummipackningarna är svagheter användare bör åtgärda redan hos nya, oanvända rullar.

                Click image for larger version

Name:	RostTranx01a.jpg
Views:	455
Size:	1,75 MB
ID:	2535021
                Jag har sett några spollager i det här skicket, gummipackningar till trots.
                Bilden är från 2019 men jag synade ett snarlikt exemplar nu i januari. Packningarna till synes i bra skick, förutom ytbehandlingen då, läcker ändå som såll med den stora nackdelen att vattnet verkar ha svårt att leta sig ut.
                För mig visar det bara att ägaren inte har tagit hand om sin rulle, korrosion & rosten visar att rullen har troligtvis aldrig blivit avspolad eller öppnad & blivit smord & det i kombination med förvaring på ett ställe där den inte fått chansen att torka ordentlig typ kallgarage det kommer få alla rullar att rosta .
                Tycker rulldoktorns video förklarar hur & varför en rulle ska servas & förvaras.

                https://www.youtube.com/watch?v=oUydV9VrDZU

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                  För mig visar det bara att ägaren inte har tagit hand om sin rulle, korrosion & rosten visar att rullen har troligtvis aldrig blivit avspolad eller öppnad & blivit smord & det i kombination med förvaring på ett ställe där den inte fått chansen att torka ordentlig typ kallgarage det kommer få alla rullar att rosta .
                  Tycker rulldoktorns video förklarar hur & varför en rulle ska servas & förvaras.

                  https://www.youtube.com/watch?v=oUydV9VrDZU
                  Vi kan spekulera i den riktningen och det kan ligga ngt i det men vi vet inte (än) hur den hanterats och förvarats.
                  Mycket rost på den spolen i bild ovan på ganska kort tid iaf (?). Har svårt att tänka mig att en välventilerad Ambassadeur från 70-talet eller Shimano från 80- talet hade rostat ihop så grovt på samma tid och förvaringsomständigheter, då skulle de knappt finnas några av dem kvar med tanke på den bristande service många av dem sannolikt genomlevde på 70-90-talet?

                  Mankan G hade väl en gammal komposit Ambassadeur XLT som han plockade fram härom året efter många års förvaring på kallvinden? Den hade "servats" enbart genom vattenbad i tunna utan fett/olja, Ingen rost på den vill jag minnas.... Så antingen är tätheten eller materialvalen boven eller kanske båda i samverkan eller så hade Mankan G bara tur... eller vad?

                  Det här allt brunare tendensen, om man tycker sig se den, orsakad av halvtäta rullar sämre material och slarvig skötsel (?) är i alla fall gynnsam för tillverkarna, vilken tur för dem å en ren tillfällighet... Om man inte fettar in en ny rulle, inte sköljer eller förvarar varmt så kan rosten komma snabbt! ... och så även kunden till butiken... alltmer är ju numera handhavanderelaterat vid reklamationsdisken... smiley!
                  Senast ändrad av anteman; 2020-02-07, 18:48.

                  Kommentera


                  • #49
                    Haha. Ditt minne om min XLT stämmer. Imponerande må jag säga. Numera tillbringar den sin tid i bokhyllan och inte på kallvinden. Rengjord och uppsmord trots att den inte används längre. Fanns inte ett spår av rost eller saltrester i den när jag plockade isär den härom året trots rätt bristfällig skötsel då när den användes flitigt i bräckt vatten på 80 talet. Tom fettet var mjukt och satt på rätt plats.

                    Jag har för vana att ta isär alla rullar jag köper. Nya som begagnade. Gör rent dem från fabriksfettet som alltid är för lite och ofta på fel plats. Tar bort fettet för att jag inte vill blanda två olika fetter. Smörjer sedan rullen med ett fett jag hittat som jag tycker fungera finfint. Ett tunt lager ”överallt”. Har haft noll bekymmer med kända strulrullar som Revo gen 2 efter detta. Tur eller skicklighet? Inte en susning men det verkar fungera. Utöver mina egna rullar så servar jag ett 50 tal andra rullar per år. Vissa är återkommande medan andra är engångsbesökare. Även de återkommande burkar sällan uppvisa några brister.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                      För mig visar det bara att ägaren inte har tagit hand om sin rulle, korrosion & rosten visar att rullen har troligtvis aldrig blivit avspolad eller öppnad & blivit smord & det i kombination med förvaring på ett ställe där den inte fått chansen att torka ordentlig typ kallgarage det kommer få alla rullar att rosta .
                      Djärva uttalanden från någon som inte har en aning om hur rullen skötts eller förvarats.; )

                      I det här fallet har du dock helt rätt!
                      Den här rullen har behandlats väldigt långt från optimalt, upprepat fiske i bräckt, ingen service och jag tvivlar på avsköljning ens.
                      Men, det är en ganska ung rulle, cirka 8 månader.

                      Exemplaret jag hade hemma nyligen såg nästan lika illa ut, den rullen både sköljd, torkad och förvarad inomhus. Ett år gammal, inte så frekvent använd och borde således inte ha behövt den årliga servicen än.
                      Det rostar alltså ändå, DET har jag verkligen något emot även om jag försöker lägga så lite värdering som möjligt i informationen jag delar med mig av.

                      Dags att Shimano antingen börjar smörja sina rullar adekvat eller skriver ett avsnitt i manualen om att smörja om dem för saltvattensfiske.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 251 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X