Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Som ägare av flera rullar med shimanos DC-broms så tycker jag problemet egentligen redan är löst, men visst skulle det vara elegant att lösa det helt mekaniskt istället. Man kan dock ställa ner graden av inverkan med DC om man vill maxa kastlängden, blir ju knepigt med en mekanisk lösning som alltid är aktiverad.

    Kommentera


    • #82
      Oavsett om det är en centrifugalbroms, en magnetbroms eller en digital dator som sköter bromsandet så kommer det finnas en marknad även för svivlo eftersom vi alla har olika förutsättningar och förhållningssätt till det här med fiske. Om systemet håller vad som lovas så är jag övertygad om att det kommer locka fler till att vilja använda multirullar och det ser jag enbart som riktigt bra... det är ju väldigt få som börjar åka borrad och strokad HD på 1700 kubik... dom flesta börjar ju med en cykel av något slag... oavsett om det är en trehjuling eller en cykel med stödhjul så är det ändå en god väg in i fördärvet :-)

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Oavsett om det är en centrifugalbroms, en magnetbroms eller en digital dator som sköter bromsandet så kommer det finnas en marknad även för svivlo eftersom vi alla har olika förutsättningar och förhållningssätt till det här med fiske. Om systemet håller vad som lovas så är jag övertygad om att det kommer locka fler till att vilja använda multirullar och det ser jag enbart som riktigt bra... det är ju väldigt få som börjar åka borrad och strokad HD på 1700 kubik... dom flesta börjar ju med en cykel av något slag... oavsett om det är en trehjuling eller en cykel med stödhjul så är det ändå en god väg in i fördärvet :-)
        Frågan är vilka de primära målgrupperna är? Är det såda som känner att det är ett oöverstigligt hinder att lära sig bemästra någon av dagens multirullar? I så fall är frågan hur stor den marknaden är för en (påstått idiotsäker) multirulle där introduktionspriset kommer ligga mellan 3 och 4 papp? Framtiden får väl utvisa...

        Kommentera


        • #84
          Riktigt kul att ni kommit så långt och att en ny produkt snart ska komma ut. Däremot tror jag många av rullnördarna här inte har problem med vare sig att använda tummen eller får några bakslag.
          Men jag hoppas verkligen att denna kommer slå igenom i den stora massan.

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av svivlo

            Vi har haft användare av DC som provat vår rulle och de tappar hakan. DC använder enbart induktion för att sakta ner spolen och för att minska riksen för trassel måste du också använda både tumme och spolbroms. Så den har inte löst problemet.

            Vår mekaniska lösning aktiveras av spolens retardation och inte av hastigheten. Du vill att den alltid ska vara aktiv, men inte alltid bromsa.
            Det kan ju också ha med problemformuleringen att göra, att justera in spolbromsen första gången man plockar rullen ur kartongen är ju inget jag betecknar som ett problem. Tummen på spolen när betet slår vattnet har jag dock, mest för att det är svårt att träna bort, behövs egentligen väldigt sällan. Det problem jag tycker DC löser är när tappar fokus efter en seg dag och drar iväg ett oförsiktigt kast, för snärtigt eller rakt mot vind och verkligen inte behöver ett skatbo som grädde på moset. Kommer med spänning testa er rulle när den släpps för abborrfiske.

            Kommentera


            • #86
              Hur mkt väger spole respektive retardationsbroms?

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av svivlo
                Glädjande nyheter. Vi kommer ställa ut på Sportfiskemässan den 16-19 mars och ni hittar oss i monter C05:42 vid Stora Scenen.

                Det kommer även finnas tillfälle att kasta med Genesis ONE.

                Vi ses där.

                /Patrik
                Kul, spännande!

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av svivlo
                  Det kommer även finnas tillfälle att kasta med Genesis ONE.
                  Kul, det ser jag framemot!

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av svivlo
                    Antingen med 8.1:1 eller 6.3:1.
                    På hemsidan finns bara 8.1 rullen listad just nu. Kommer 6.3:1 varianten senare?

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av svivlo

                      Vi börjar med 8.1:1 för att komma med 6.3:1 senare. 2024 har vi även en 150-rulle planerad.
                      8,1:1 det är en bra fart för muskie.
                      Är den kraftig nog för att ta hem spinnare i hög fart & finns den med powervev, då kanske man ska prova den på muskie i till hösten

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X