Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av svivlo
    Det visade sig vara en sprucken bakelitbricka som ställde till det för oss i dina tester. Efter åtgärd har det fungerat.
    Är denna bricka något som kommer åtgärdas inför eventuell större produktion av rullen/rullarna?
    Vad var orsaken till den havererade brickan?

    Kommentera


    • Jag har signat upp mig för en vänstervevad. Jag var på mässan och provade. Konceptet funkar.

      Kommentera


      • Har kikat rullen på mässan och hade tur att provkasta utanför.
        Jag har haft alla möjliga rullar från Japan med olika broms system inkluderat alla typer av DC bromsar. Kan konstatera Svivlo bromsar fungerar.... men måste testas mer med olika betar och olika vikter. känslan är interesant när man kastar med rullen påminner lite om DC systemet men olika samtidigt.
        om jag har haft rullen jag skulle kunna testa den ordentligt.
        Tack för möjlighet att testa rullen.

        Kommentera


        • Inte för att uppfattas alltför grinig så börjar jag med att visst är det kul med nya fiskerullar, särskilt om de är svenska. Till saken är att jag läst igenom tråden och förstår inte vad denna nya broms skulle tillföra till fisket. Jag har haft rullar med DC, IBCB-4, magnetbroms, tvåstiftsbroms osv. Jag har aldrig upplevt behovet av något annat och jag tycker det sällan trasslar med PO. Magnet och annan centrifugalbroms verkar ju olika och passar därmed för olika ändamål men i mitt tycke behöver vi gå ner på BFS för att nörda in sig på bromsen. Vid övrigt fiske känns för mig detta bromsnörderi helt förkastligt. När det kommer till rullen i fråga så kommer den ju troligtvis tillverkas i fjärran östern någonstans så särskilt svenskt blir det inte om vi jämför med rundgavlat från Svängsta och jag gissar att kräsna japaner väljer inhemska märken. Såå, kan någon som testat rullen ge lite feedback på vad som faktiskt är så revolutionerande som ökar på köpsuget???
          /h

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Till saken är att jag läst igenom tråden och förstår inte vad denna nya broms skulle tillföra till fisket. Jag har haft rullar med DC, IBCB-4, magnetbroms, tvåstiftsbroms osv. Jag har aldrig upplevt behovet av något annat och jag tycker det sällan trasslar med PO. Magnet och annan centrifugalbroms verkar ju olika och passar därmed för olika ändamål men i mitt tycke behöver vi gå ner på BFS för att nörda in sig på bromsen.
            /h
            Var ej på mässan, och har varken testat, sett, eller klämt och känt på Svivlo rullen.
            All cred till svensk innovation inom fiske, men jag är också lite fundersam till vart i dagens sportfiske rullen skulle fylla sin maximala presentation?
            Kanske något för alla de guider som har med sig kunder med ingen, eller relativt lite erfarenhet utav multiplikatorrullar?
            Kommer det inte ut fler rullstorlekar från Svivlo, så har jag än svårare att se något fullfjädrat område.
            Vem vill konsekvent kasta 5-20g drag med en rulle i 200-300 storlek?

            Ur mitt personliga fiske, som till ca 70% är landbaserat, så har kastlängd ypperlig betydelse. Risken till PO är värd de extra metrarna av betespresentation.
            Vill jag ha en helt trasselfri rulle, så kan jag alltid maximera bromsarna på rullen som brukas, med självklar bekostnad av kastlängd, och extra slitage på diverse delar. Eller helt sonika plocka fram haspel grejerna.




            Kommentera


            • Signade upp mig också
              En gäddrulle till kan aldrig skada. Ser också fram emot strl 150.
              Hoppas att ni får upp volymen på beställningar

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg

                Hoppas det blir av, min beställning kommer närmaste dagarna.
                Click image for larger version

Name:	2023-03-20 12_09_11-Window.jpg
Views:	410
Size:	29,6 KB
ID:	2620036

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
                  All cred till svensk innovation inom fiske, men jag är också lite fundersam till vart i dagens sportfiske rullen skulle fylla sin maximala presentation?
                  Kanske något för alla de guider som har med sig kunder med ingen, eller relativt lite erfarenhet utav multiplikatorrullar?
                  Kommer det inte ut fler rullstorlekar från Svivlo, så har jag än svårare att se något fullfjädrat område.
                  Medhåll i stort.

                  Jag besvarar ganska många frågor om rullar och har så gjort i många år.
                  Det är tydligt att senaste åren har en stor andel nya och/eller haspelfiskare övergått till multirulle. Från dessa handlar funderingarna ofta om att kunna kasta vissa beten och vissa betesvikter, inte om att kunna kasta dem långt utan att kasta dem överhuvudtaget utan trassel.
                  Vissa verkar heller inte acceptera den inlärningstid som kan finnas (olika beroende på person och utrustning) då det gäller kast medelst multirulle med konventionell kastbroms, alternativt byter de rullar så ofta att de aldrig lär sig en given rulles karaktär.

                  Håller Svivlo det de utlovar tror jag definitivt det finns en nisch att fylla här, kasta adekvata längder helt utan överslag lär locka många.
                  Om kastlängderna dessutom är/blir riktigt bra tror jag även många vana multifiskare kan tänka sig köpa rullen/rullarna.

                  Själv väntar jag i första hand på att se rullen och dess byggkvalitet i verkligheten.

                  Kommentera


                  • Klart spännande rulle, hoppas det blir en hit, klämde på den på mässan & det kändes väldigt gedigen & bra i handen & av den anledningen skulle jag kunna tänka mig prova den. Bromsen kanske är fantastisk men inget som är avgörande för mig & mitt gäddfiske. Däremot hade jag varit intresserad av bromsen till en mindre rulle för typ öringfisket, där tycker jag det är betydligt lättare att få overrun.

                    Kommentera


                    • Jag har kört multi i över 40 år. Jag har ingen överdriven förväntan på att jag kommer att slå längdrekord med den här rullen
                      Men... Det är inte omöjligt att snittlängden blir bättre. Dessutom trots lång erfarenhet, ibland hettar det till i fisket och det blir fortfarande PO då och då. Har en förmåga att glömma att det inte är någon bra ide att trycka iväg stora jiggar med full kraft rakt in i vinden.

                      Tycker att DC rullarna har hjälp till att bli av med en del onödiga problem, så jag är nyfiken på vad den här rullen kan erbjuda.

                      Vill jag kasta riktigt, riktigt långt har jag ju fortfarande ett gäng topptrimmade rundgavlade skönheter från Svängsta att plocka fram

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 673 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 261 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X