Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tack för svar! Kunde inte hålla mig rullen isärplockad, inga större överraskningar uppbyggd som mina gamla 250. Nu kan jag sova lugnt inatt. Ingen tendens till rost eller annat onormalt slitage. (Trots att den har gått 2 år och en jävla massa timmar i saltvatten) lite småsnålt med fett som vanligt bara. Angående fettet liknar DG06 både till färg och konsitens ett fett som heter ISOFLEX NBU 15, som är ett lågfriktionsfett som används till de flesta högvarviga permamentsmorda verktygsspindlarna. Du har nog rätt JontaK att Cals har bästa rostskyddet. Blir Cals på drev samt DG06 på broms som jag tror har lägsta slipstick (startmotstånd)

    Kommentera


    • @Högakusten : Kul att höra att allting är bra!
      Posta ett par bilder , så vi ser hur det ser ut inuti.
      Jag tror fortfarande att materialfelet som snackas här i tråden överdrivet, men man vet aldrig.

      Det mest positiva med ditt inlägg är att man behöver inte vara en så kallad rulldoktor för att kunna ha en Conquest som bruksrulle.

      Ta lite Cals på utsidan av kullagret ovanför IAR oxå, innan kopparblickarna alltså. Det blir som en extra skydd mot vattenintrång. Det är ett gammalt knep.

      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2018-03-22, 22:37.

      Kommentera


      • Ja positiva nyheter är är bra!

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja positiva nyheter är är bra!
          Blivit troende nu? //T

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Högakusten Visa inlägg
            Tack för svar! Kunde inte hålla mig rullen isärplockad, inga större överraskningar uppbyggd som mina gamla 250. Nu kan jag sova lugnt inatt. Ingen tendens till rost eller annat onormalt slitage. (Trots att den har gått 2 år och en jävla massa timmar i saltvatten) lite småsnålt med fett som vanligt bara. Angående fettet liknar DG06 både till färg och konsitens ett fett som heter ISOFLEX NBU 15, som är ett lågfriktionsfett som används till de flesta högvarviga permamentsmorda verktygsspindlarna. Du har nog rätt JontaK att Cals har bästa rostskyddet. Blir Cals på drev samt DG06 på broms som jag tror har lägsta slipstick (startmotstånd)
            Bra att rullen ser fin ut, alltid skönt med rejält använda rullar i bra skick!

            DG06 är mig veterligen inte utvecklat som ett lamellfett, där har Shimano främst sina DG09 och 12 men du verkar kunna dina fett och då är det bara köra på det du tycker passar!
            Personligen kör jag i princip alltid ett tunt lager Cals på lameller av kolfiber och har aldrig upplevt problem med startmotstånd, då är å andra sidan Shimanos lameller ganska grova vilket säkerligen kan påverka.

            Det här med rullfett skulle diskuteras mer ingående men det är nog en helt egen tråd.
            Jag har själv ögonen på ett fett från flygindustrin som åtminstone ser lovande ut sett till specifikationer och användningsområde.

            Kommentera


            • "högvarviga permamentsmorda verktygsspindlarna." Jävla

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Blivit troende nu? //T
                Nä, bara positivt ju fler goda rullar som dyker upp. Jag tror alla hellre ser att rostiga rullar är sällsynta snarare än frekventa bland dem som finns där ute oavsett om de heter Shimano, Daiwa, ABU eller något annat. Finns väl inte någon som önskar motsatsen vad jag förstått?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Nä, bara positivt ju fler goda rullar som dyker upp. Jag tror alla hellre ser att rostiga rullar är sällsynta snarare än frekventa bland dem som finns där ute oavsett om de heter Shimano, Daiwa, ABU eller något annat. Finns väl inte någon som önskar motsatsen vad jag förstått?
                  Enig! Hellre trenden uppåt [positivt], än neråt. //T

                  Kommentera


                  • Det är väl glasklart att rullen i trådens inlägg har antingen ett fel i ytbehandlingen (1) eller så har fel materialval (2) gjorts av tillverkaren. Det ser närmast ut som galvanisk korrosion på vissa delar eller ser jag fel?

                    Vid 1 så ska rullen reklameras
                    Vid 2 så är det intressant vad som är skrivet i instruktionen eller specifikationen på rullen om vilka vatten den är konstruerad för vs vattenkvaliteten rullen är brukad i.

                    Det finns som bekant mängder av riktigt fina och dyra rullar som inte är lämpliga för saltvatten. Där tillverkaren också tydligt skrivit detta. Tex ett par varianter av ABUs Mörrumserie. Använder man en sådan i saltvatten så får man skylla sig själv.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-22, 23:35.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                      Det är väl glasklart att rullen i trådens inlägg har antingen ett fel i ytbehandlingen (1) eller så har fel materialval (2) gjorts av tillverkaren. Givet det vatten som rullen brukats i vs vilken vattenyta den är designad för. Det ser närmast ut som galvanisk korrosion på vissa delar eller ser jag fel?

                      ...

                      Tror faktiskt en riktigt stor elak bov är dagens konsumtionssamhälle. Slit o släng. Förr köpte man sig EN rulle. De flesta hade knappast råd med fler och de vårdade den ömt. Idag har ”man” massor av rullar. Tex jag själv som har flera olika av samma modell bara för att färgen är ball..
                      Rullen är byggd så att de olika metallerna ska inte vidröra varandra för att undvika offeranod effekt. Skulle det inte vara så, då är det kört så fort bräckvatten tränger sig in i rullen. Men jag ska inte säga för mkt nu. Tyvärr, så tror jag inte riktigt på varken 1) eller 2). Tror mest på en kombo av flera alternativ än bara dom 2 du nämnde. Självklart att rullen ska reklameras..

                      Ok, till det viktiga nu.. Konsumtionssamhälle: Själv hade jag 20+ [high end] rullar och upptäckte att jag inte använde mer än 8 - 10 per år, så jag tog mig i kragen och sålde alla jag inte fiskade på 2 år med. Nu är det bara 10 kvar och med handen på hjärtat, måste jag erkänna att det finns utrymme för ytterligare försäljningar. Det har inte varit en lätt resa att sälja alla dessa juveler ... fast jag tycker att jag tog rätt beslut ändå.

                      //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2018-03-22, 23:59.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X