Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?

    Jag har skruvat rullar sedan barnsben och på senare år har den stora mängden slitage. korrosion och andra typer av skador samt fel fascinerat mig något enormt.
    Det är nästan så att felen som drabbar rullar är mer intressant än själva rullarna.

    Senaste året har jag sett ett flertal Calcutta Conquest av nya generationen med tämligen svåra skador inuti.
    Mina egna rullar, oavsett om de är ett år eller tio år, fiskade i sött eller salt, uppvisar inte alls den här sortens problem.

    Click image for larger version

Name:	C3CQ01c.jpg
Views:	1
Size:	648,3 KB
ID:	1855490
    En rulle där 9 av totalt 13 lager var så svårt skadade att utbyte var enda lösningen.
    Att envägslagret inte ville vara med mer är ganska uppenbart.

    Click image for larger version

Name:	Conquestärg01a.jpg
Views:	1
Size:	847,5 KB
ID:	1855491
    Här en närbild på en annan Conquest där först eloxering sen själva metallen i stativet fått rejäla skador.

    Jag har själv haft Calcutta B av flera storlekar, ett par TE, en 200GTB samt ett gäng olika Conquest av olika storlekar från gamla generationen och har aldrig sett någon som ens är nära dessa skadeverkningar.
    Har funderat på det här en längre tid och förstår naturligtvis att bristande underhåll har ett stort finger i spelet men hur illa måste en rulle behandlas för att den ska se ut som ovan efter något års tid?

    Är det någon på forumet som ägt en rulle i ett år eller liknande och faktiskt upptäckt svåra rost- och/eller ärgskador inuti som kan upplysa mig om hur rullen i fråga behandlats?

  • #2
    Kanske har att göra med att vänstervevade rullar är sämre?

    Har en CQ100 som jag kan dra isär och ta lite bilder i. Använt den flitigt i 2.5år.
    Dock aldrig i saltvatten. Något som vore intressant för din del ändå?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      Kanske har att göra med att vänstervevade rullar är sämre?

      Har en CQ100 som jag kan dra isär och ta lite bilder i. Använt den flitigt i 2.5år.
      Dock aldrig i saltvatten. Något som vore intressant för din del ändå?
      Jag har sett flera friska CQ också, har nog haft hemma runt ett tjugotal.
      Tyvärr är det en stor andel av dessa som haft skador av typen som visas på bilderna, om än inte lika allvarliga.

      Jag har svårt att tro att Conquest-ägaren är mer slarvig än ägare av andra rullar, vill heller inte tro att Conquest håller
      låg kvalité men det är ju lätt att börja fundera kring båda dessa två.

      Hur noggrant underhåll har du utfört på din Conquest under 2.5 år?

      EDIT: Naturligtvis är vänstervevat sämre, det trodde jag var självskrivet.
      Senast ändrad av JontaK; 2018-03-18, 21:27.

      Kommentera


      • #4
        Vart i svedala använda rullen?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
          Vart i svedala använda rullen?
          Det handlar inte om en rulle utan snarare runt ett tiotal varav 3-4 med svårare skador.
          Bräckt och sött i Sverige, fåtalet Rügen-turer för några av dem tror jag.

          Kommentera


          • #6
            Jag hoppas det är ett måndagsexemplar fiskad på västkusten annars blir jag orolig...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Jag hoppas det är ett måndagsexemplar fiskad på västkusten annars blir jag orolig...
              Läs ovan, det handlar om fler än en rulle.

              Kommentera


              • #8
                Hm, har smört in hela insidan tunnt med marinfett. Men det ser ju skandalöst ut med tanken på att detta är ett av Shimanos flaggskepprullar. Konstigt bara att man inte hört något tidigare från t.ex. andra sidan atlanten.
                Jag får nog öppna min igen snart

                Kommentera


                • #9
                  Sjukt, brukar enbart serva mina rullar under vintern och fiskar nästan uteslutande i bräckt vatten. Aldrig ens varit nära det här.

                  Vet du om conquest kommer relativt torra från fabrik? Ex som många daiwa gör

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Hm, har smört in hela insidan tunnt med marinfett. Men det ser ju skandalöst ut med tanken på att detta är ett av Shimanos flaggskepprullar. Konstigt bara att man inte hört något tidigare från t.ex. andra sidan atlanten.
                    Jag får nog öppna min igen snart
                    Jag kletar också i bra med fett när jag går igenom dessa rullar.
                    Det är främst med tanke på flaggskepp-statusen undrar jag hur dessa skador kan uppkomma.

                    Självklart har problemen med salt och brist på underhåll att göra men så många "bortglömda" rullar man sett genom åren som legat i en fuktig
                    bod på västkusten och ändå inte sett ut så här efter många år.
                    Att en top of the line-modell ser ut på detta vis efter ungefär ett år ter sig märkligt i mina ögon. Dömer varken ut Shimano, användaren eller rullmodellen men
                    jag skulle så otroligt gärna veta vad som krävs för att i stort sett alla kullager i en rulle ska ge upp efter relativt kort tid.


                    Jag hörde för många år sedan ett rykte från Japan om varför inte första generationens Conquest nådde utanför gränserna.
                    Innebörden var lite samma som det Jan Eriksson på Normark uttrycker i FishEcos video:
                    https://youtu.be/CetuI_q8cAA?t=2266

                    Resonemanget som kretsar kring att "ert fiske kan förstöra ryktet för Shimano" dyker inte helt osökt upp i mitt huvud när jag nu tittar på bilderna på de nya Conquest som uppvisar skadorna i fråga...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X