Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det där sista köper jag helt, har väl 2-3 high-end rullar med mina mått mätt och de använder jag men jag har svårt att sälja även något enklare hyllvärmare... Min första multirulle, en Ambassadeur 5600 C med röd tumtangent köpte jag med min första sommarjobbslön 1980. Minnen kopplade till den och några andra gör att sådana "emotionella juveler" blir kvar, arvegods kan jag tänka mig ...

    Kommentera


    • Hör väl inte hemma i denna tråd egentligen men när jag ser den så blir jag övertygad att allt som sitter i den där rullen är där med syfte, maximal prestanda och livslängd till en rimlig kostnad utan baktankar... Så tillverkar man inte fullt ut rullar numera, tror jag i alla fall...
      Click image for larger version

Name:	104407-m.jpg
Views:	1
Size:	71,8 KB
ID:	1786542

      Jo jag ser att den är uppiffad, jag syftar på grundkonceptet...
      Senast ändrad av anteman; 2018-03-23, 11:17.

      Kommentera


      • Exakt, den där rullen hör inte hit
        Ganska underhållande tråd faktiskt. Jag förundras över hur närmast omöjligt det är att diskutera eventuella problem som rör Shimanorullar här...
        Får mig att tänka på Tage Danielssons gamla monolog om Harrisburg


        "Sen är det också det att om det som hände i Harrisburg verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Harrisburg hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen.

        I varje fall inte i Harrisburg. Och säkert inte samtidigt som förra gången."


        Om man byter Harrisburg mot.... Ja, ni fattar
        Senast ändrad av ElCamino; 2018-03-23, 07:33.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Något tillspetsat kan man säga att TS befogade fråga nog var om en ny rulle för 4000kr fiskad i Sverige som knappt fått någon TLC överhuvudtaget ska få lov att se ut som de på bild efter 6-12 månader av fiske... ny till vårfisket och brun invändigt till senhösten skulle i vart fall göra mig besviken...

          FS:are servar nog mer än genomsnittet men många öppnar ju inte en rulle på flera år och när det gör det så ser de nog ofta bättre ut. T ex min gamla Ambassadeur Ultra Mag XL som inte sköttes så väl med dagens mår mätt efter havsöringsturerna på 90-talet. Men trots det såg den ut att ha klarat av det förhållandevis bra senast jag öppnade den.
          Håller helt med om att tillståndet på dom rullar som TS visar upp är minst sagt katastrofala och man kan verkligen undra vilka val av material (alu legering) som shimano gjort i den nya Conquest serien för detta ser för djävligt ut. Mitt inlägg lät kanske lite avslaget, det var inte andemeningen. Men Conquest är ingen havsfiskerulle och kör man den salt ska man nog serva väldigt ofta tyvärr. Jag kör bara mina i sötvatten. Tydligen var det bättre virke i rullarna förr.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Rullen är byggd så att de olika metallerna ska inte vidröra varandra för att undvika offeranod effekt. Skulle det inte vara så, då är det kört så fort bräckvatten tränger sig in i rullen. Men jag ska inte säga för mkt nu. Tyvärr, så tror jag inte riktigt på varken 1) eller 2). Tror mest på en kombo av flera alternativ än bara dom 2 du nämnde. Självklart att rullen ska reklameras..

            Ok, till det viktiga nu.. Konsumtionssamhälle: Själv hade jag 20+ [high end] rullar och upptäckte att jag inte använde mer än 8 - 10 per år, så jag tog mig i kragen och sålde alla jag inte fiskade på 2 år med. Nu är det bara 10 kvar och med handen på hjärtat, måste jag erkänna att det finns utrymme för ytterligare försäljningar. Det har inte varit en lätt resa att sälja alla dessa juveler ... fast jag tycker att jag tog rätt beslut ändå.

            //T
            Så fort rost bildas i lager/delar i en sån här rulle sätter dom galvaniska strömmarna fart och förstör snabbt materialisoleringen. Troligen det som bidragit till de grova angreppen på aludetaljerna.
            Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-24, 13:19.

            Kommentera


            • Lånar tråden lite. Jag har en Conquest 401 som veven ibland vid knyck går baklänges några millimeter. Det borde vara IAR-lagret som krånglar va? Och var får man tag på ett nytt i så fall?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av fasse Visa inlägg
                Lånar tråden lite. Jag har en Conquest 401 som veven ibland vid knyck går baklänges några millimeter. Det borde vara IAR-lagret som krånglar va? Och var får man tag på ett nytt i så fall?
                Så har jag i min CC DC 201 oxå från 03 min har precis fått en service så förmodar att det skall va så i min varje fall. Men skall höra mig för lite, får väl sätta in någon backspärr annars haha
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                  Så har jag i min CC DC 201 oxå från 03 min har precis fått en service så förmodar att det skall va så i min varje fall. Men skall höra mig för lite, får väl sätta in någon backspärr annars haha
                  Nja, så kan det väl inte ska vara? Alltså nån enstaka millimeter går väl veven bakåt på alla rullar, men det handlar om mer här. Min har inte betett sig så innan heller.

                  Kommentera


                  • Har det inte, i vart fall tidigare varit så att (många) Shimanos IAR haft ett visst glapp? Så har min gamla Citica alltid varit men det kan ju vara ett undantag...

                    Kommentera


                    • Vet ej hur det är på äldre Shimanorullar då jag endast har en Conquest och en Calcutta D, och den senare är det inte alls lika mycket glapp på. Men men... Var får man tag på ett nytt lager, är det direkt genom Normark eller?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 673 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 261 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X