Skillnad på Ambassadeur Mörrum rullar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på Ambassadeur Mörrum rullar ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Se upp bara. SX finns i en mängd varianter. Den som heter High Speed är den första varianten. Hade en c broms liknande 2500 serien med löstagbara vikter. Mag och ultra mag har magnetbroms. IVCB har en modern c broms. På denna går det inte att byta ut vikterna men man kan justera utifrån via en ratt istället.

    CC 51 BFS kastar lätta beten lite sämre än Aldebaran BFS som i sin tur är lite sämre än Mörrum med 4 mm djup spole från Avail. Inga enorma skillnader men märkbara. Från 7-8 gr ca är de likvärdiga. Med lätta beten menar jag typ 4 gr crank i balsa eller weedlessriggade 2 tums jiggar utan skalle. Alltså lätta och ofta med stort luftmotstånd. En 3 tums jigg med en 10 gr skalle kan alla rullar klara av. Det börjar bli knepigt när betesvikterna börjar krypa ner mot 7-8 gr. Det fungerar fortfarande men skillnaderna mellan en availtrimmad SX 1600 och en i original märks tydligt. Kliver man sedan ner mot 5 gr så ökar skillnaderna . Ännu lägre så blir originalet nästan obrukbart medan den trimmade fortfarande kastar bättre än en haspel. Om allt är avstämt rätt vill säga
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #42
      Tack! Grymt vad ni har koll! Nu har jag en bra referens!

      Kommentera


      • #43
        Hej jag sitter å försöker beställa en trimmspole till min Mörrum SX 1601 IVCB men jag hittar bara spolar till SXUM eller spolar till SX Mag. Vilken är det man ska beställa eller är det så att Avail slutat tillverka den här spolen.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Evo6 Visa inlägg
          Hej jag sitter å försöker beställa en trimmspole till min Mörrum SX 1601 IVCB men jag hittar bara spolar till SXUM eller spolar till SX Mag. Vilken är det man ska beställa eller är det så att Avail slutat tillverka den här spolen.
          Enligt Avails hemsida är det SXUM1640R som gäller och du får flytta över IVCB-delarna från originalspolen.

          Bristen på yta hos den 2mm djupa spolen verkar vara anledningen att den inte kan användas till IVCB, det finns helt enkelt inte möjlighet att montera centrifugalbromsen på spolen antar jag.

          Kommentera


          • #45
            Ja när man läser på Avails hemsida då är det minst sagt lite otydligt men spolen som heter SXUM är till UltraMag å den är ju för stor
            för min rulle. Som det verkar nu så måste jag antingen byta delar i min rulle till magnetbroms eller försöka modda en magnetbromsspole.

            Kommentera


            • #46
              Kontakta Jun på Japantackle.com så löser han det åt dig. Kan även kolla om jag har en extra spole. Tror jag har en faktiskt men först i morgon när jag kommer hem från Rumänien. Jag har en liggandes men minns inte om en är för MAG eller IVCB.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #47
                Ok då kontaktar jag Jun om du inte har nån spole. Tack så mycket för hjälpen

                Kommentera


                • #48
                  Skulle oxå behöva en grund spole till en SX1601 ICVB
                  någon som har en på lager eller vet vart man kan få tag på en.

                  5ackar.
                  Mvh Tommy

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
                    Skulle oxå behöva en grund spole till en SX1601 ICVB
                    någon som har en på lager eller vet vart man kan få tag på en.

                    5ackar.
                    Mvh Tommy
                    Sett att hedgehog hade mörrum sx spolar igen i lager. Så kika där. Bara slå till när de finns, sen kan det dröja flera år innan avail får för sig att tillverka igen.

                    Kommentera


                    • #50
                      Kolla om du hittar någon från AMO som funkar med ivcb. Jag har spolar från dom i mina MAG.

                      AMO Official Store - Amazing products with exclusive discounts on AliExpress

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X