Avail magnetbroms till ambassadeur 4000-6000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avail magnetbroms till ambassadeur 4000-6000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Avail magnetbroms till ambassadeur 4000-6000

    Någon som har erfarenhet av denna och har något tipps till inställningar? Bör man borra hål i gaveln så att man kommer åt när man fiskar?

  • #2
    Jag har en sådan men tröttnade på svårigheten med att justera bromsen. Föredrar alla gånger en trimspole från tex UT som gör att man kan minska på antalet aktiva bromsklutchar istället. Annars finns det Mag X varianter från ABU på de flesta rullar på den amerikanska marknaden. De har en lätt utifrån justerbar magnetbroms som komplement till c bromsen. Jag har ett gäng av dessa rullar. När väl en bra trimspole är installerad så tenderar jag att hela tiden använda rullarna med magnetbromsen på noll. Däremot är de kalas att ha om man ställt rullarna lite nervöst och man behöver kasta i motvind.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #3
      En dum fråga: Är en magnet broms på 0=ingen verkan eller är det fortfarande broms fast med minsta möjliga verkan?

      Kommentera


      • #4
        Finns få dumma frågor, de flesta rullar har en magnetbromsverkan även i "min/noll" läget, i vart fall upplever jag att en viss broms finns där ändå på de standardrullar jag haft under åren. Finns ingen "standard" som säger "noll"=noll bromspåverkan i vart fall.

        Har bl a en gammal Citica 200 som, när jag använde den, kastade säkert/lugnt vid "noll" men lite kort, så jag plockade bort ett par magneter.

        Finns nog rullar som har låg/noll bromspåverkan vid noll men egentligen är det i sig ointressant så länge bromsen kan dras ned så pass att den blir strax bortom gränsen till nervös för ditt fiske. Om det innebär noll eller 5 på en 20-skala är oväsentligt enligt min mening.
        Senast ändrad av anteman; 2018-10-18, 21:09.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        10 svar
        3 277 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Smolt
        av Smolt
         
        Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
        44 svar
        10 118 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Alman
        av Alman
         
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        279 svar
        47 271 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        535 svar
        88 952 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 349 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X