Calcutta Conquest ytfinish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta Conquest ytfinish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Varför köper man ett ex som ser så där ut?!
    En vild gissning är att den är köpt på nätet. Här ser man iaf en anledning att köpa saker i butik, då ser man sådana saker och kan avstå eller åtminstone få välja en som inte är sådär ful

    Kommentera


    • #62
      Nejnej, den var kvar i butikens rullskåp

      Kommentera


      • #63
        Aha, ok

        Kommentera


        • #64
          Jaha, då var det dags igen...
          Vi diskuterade ju yta som något kosmetiskt tidigare men jag har hävdat och fortsätter hävda att något inte stämmer med nya Conquests ytbehandling/eloxering rent funktionsmässigt.
          Om det är galvanisk korrosion eller felaktigheter i själva processen kan jag inte svara på men felprocenten på dessa rullar är alldeles för hög i relation till priset.

          Click image for larger version

Name:	CQärg01a.jpg
Views:	145
Size:	2,74 MB
ID:	2491734

          Denna 301a har förutom problem med motstånd mot elementen riktigt fula frässpår på stativets vevgavel.
          Svårt att få en bra bild på men spåren känns tydligt. Dessa kan man påstå är kosmetiska men det ser ju inte bra ut och jag har aldrig sett gamla Conquest
          eller exempelvis japantillverkade Millionaire som ser ut på det här viset.
          Spår efter maskinbearbetning är ju helt okej och till och med något jag kan uppskatta, det visar ju på en relativt dyr tillverkningsmetod men verktyget ska ju avverka, inte gräva djupa spår i godset!
          Jaja, det är en småsak i sammanhanget men kanske ändå intressant att visa upp, inget att dra för stora växlar av jämfört med vad som komma skall:


          Click image for larger version

Name:	CQärg01b.jpg
Views:	99
Size:	1,26 MB
ID:	2491735

          Ursäkta den dåliga bilden, ett synnerligen knepigt ställe att fota (stativets vevgavels insida, mot spollagret).
          Ännu ett exemplar där yttre påverkan ätit hål i stativets gods, rakt genom ytbehandlingen ner i själva metallen.


          Click image for larger version

Name:	CQärg01c.jpg
Views:	160
Size:	2,15 MB
ID:	2491733
          Som synes är det flera av varande oberoende punkter som drabbats.
          Det här är verkligen ingen rolig syn, särskilt inte då uppemot 25% av alla Conquest jag öppnat har dessa skador.
          Visst, jag har sett så få att det går inte direkt göra tillförlitlig statistik av det hela men det visar tyvärr på en tendens.
          Precis som flera andra exemplar är denna rulle cirka ett år gammal.

          Intressant att notera är att Conquest har ett fräst spår i lagerinfästningen vilket liknar det hos Tranx 300 där används som fäste för en
          gummitätning.
          Kanske har någon Ocea-variant just en sådan.

          Nu hade det varit intressant med en representant från Shimano/Normark som kunde kommentera och informera om detta är en vanlig företeelse eller ej
          enligt dem.

          Kommentera


          • #65
            "Ursäkta den dåliga bilden"?

            What? Inte nog med att du lyckas dokumentera det du vill, bilderna är dessutom riktigt vackra.

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
              "Ursäkta den dåliga bilden"?

              What? Inte nog med att du lyckas dokumentera det du vill, bilderna är dessutom riktigt vackra.
              Tack så mycket!

              Ibland blir man väl kanske lite perfektionist och vill ha "snygga" bilder, om det nu går att ta sådana på fiskerullars detaljer, fel och brister.
              För mig är tydlighet och en verklig representation viktig, tycker inte jag riktigt fick till det på ett par av de senaste bilderna.
              Senast ändrad av JontaK; 2019-01-29, 14:42.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 271 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 111 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 270 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 938 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 347 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X