Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av stol69
    Är Cal’s ’lila’ nån nyhet eller?? Var nått år sen min Cal’s burk tog slut. Bruna är väl den vanliga?
    Ja, det bruna är det "vanliga" alltså det lite tjockare/hårdare fettet.
    Den lila varianten är mjukare och utvecklad främst för kallare väder som jag förstår det, båda sorterna har funnits många år.

Kommer man ifrån det här kemiproblemet om man som jag servar relativt ofta???
    Du slipper många problem om du håller koll på dina rullars skick, är medveten om eventuella svagheter samt rengör och förvarar dem korrekt efter fiskepassen.
    Andra problem förefaller vara rent modell/konstruktionspecifika och kanske är omöjliga att undvika i annat fall än om rullarna förblir oanvända.

Ni rullproffs får suget efter nya rullar att svalna ordentligt.
    Iaf kommer jag nöta på med mina små Ambor från 80 och 90 talet.
    My work here is done!

Kommentera

My work here is done!

[/QUOTE]

Långt ifrån

Tack för nu och skitfiske

Kommentera

För att stilla abstinensen så skruvade jag isär min Coastal. Köpte den för ett år sedan och började då med att ta isär den och smörja rullen som jag vill ha det. Med mitt tyska fett. Som alltid så har jag synpunkter på hur tillverkarna smörjer rullarna vid tillverkningen oftast för sparsamt men då och då rent felaktigt. Min Coastal var väldigt sparsamt smord. Den har efter min initiala smörjning sedan slitit hund under en säsong, främst i Östersjön runt Stockholm. Alltså i bräckt vatten. Insåg att jag har nästan helt negligerat rullen och dess servicebehov under hela säsongen. Det har å andra sidan inte funnits ett enda spår av behov av smörjning. Inga missljud. Den gick fortfarande mjukt som en katt.

Tog som sagt isär rullen för att smörja upp den ordentligt igen efter att ha sett mardrömsbilderna som JontaK lagt upp. Vet inte vad jag förväntade mig då den fortfarande gick mjukt och tyst men jag hade samtidigt JontaKs bilder på näthinnan. Döm om min förvåning när jag lyfte på gaveln och rullen såg ut precis som när jag stängde den förra gången. Inte ett spår av användning. Jo lite kanske. Delar av fettet på drevet har flyttat lite på sig. Fortfarande var drevet välsmort dock. Fettet var fortfarande lika blankt och transparent som det var när jag tryckte ut det ur tuben. I övrigt så ser rullen ut som ny inuti. Inga problem med IAR lagret heller. Som nytt. Inga som helt spår av användning i TWS mekanismen heller. Men som sagt så var den välsmord.

På något sätt så har jag negligerat denna rulles behov av service. Pysslar om mina Ambassadeurer rätt ofta men denna Daiwa har fått noll omvårdnad förutom olja i spollagret då och då. Likadant med mina andra två Daiwor. Två Zillion TWS men med olika utväxling. Även dessa ser hur fina som helt ut innanför gavlarna. Bägge fick samma behandling som min Coastal när de var helt nya. Tur eller bra smörjning?
        Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-03, 19:27.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av thejocce, 2011-05-04, 11:01
        91 svar
        14 294 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg KeBa
        av KeBa