Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Förstår din poäng JontaK, här har vi en tät rulle som inte är tät. Säljs den som typ "tätad och saltvattenbeständig" så kan man (?) räkna med att vissa kunder tror på det och underhåller därefter... denna rulle har inte klarat det.

    Sedan som jag själv var inne på tidigare, att snabbt skölja av denna lär knappast räcka, tror inte man kommer åt det saltvatten som under en hel fiskedag eller två krupit, jobbat sig in i rullen under kast och invevning, förbi t o m tätningar...

    Kanske är en otät, öppen rulle som sköljs av regelbundet vid brack/saltvattenfiske det minst dåliga...
    Kom precis hem från Rugen & pratade med guiderna om deras rullar & dom kör uteslutande med Shimano Tranx & Calcutta Conquest & det är dom rullarna som har funkat bäst & dom har ca 200 fiskedagar/år .

    Med tanke på hur mkt dom fiskar & bara salt vatten borde INGEN rulle funka , om det inte är så att dom tar hand om sin utrustning ?

    Ta en bil exempelt som kör i salt så kommer den att rosta betydligt snabbare än en bil som tvättas & står i varmgarage .

    Kommentera


    • Här har vi en diskussion där TonyX uppenbarligen inte har något att tillföra...

      Kommentera


      • anteman Intressant nog använde ju Shimano helt öppna kullager i många rullar förr. Vattnet rann rakt igenom och lagren torkade snabbt.
        Motståndet mot korrosion var dessutom utmärkt på den tiden. Har haft flera rent saltfiskade Calcuttor från 90-talet hemma. Totalt misskötta men inte rostiga.

        Cosmoz 08 Var dessa guider möjligtvis sponsrade av Shimano?

        Gösta Tonyex har diskuterat ämnet med mig förr och han, som många andra, verkar anse att felen på rullarna enbart beror på bristande underhåll.
        Jag håller med om det i avseendet att underhållsbrist får felen att uppkomma efter kort tid men samtidigt anser jag tekniska lösningar och material hålla alldeles för låg kvalitet generellt sett.
        Detta gäller tyvärr alla märken, har haft hemma flera sönderrostade svensktillverkade Ambassadeurer som bara fiskat några få månader.
        Senast ändrad av JontaK; 2019-02-26, 14:47.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

          Kom precis hem från Rugen & pratade med guiderna om deras rullar & dom kör uteslutande med Shimano Tranx & Calcutta Conquest & det är dom rullarna som har funkat bäst & dom har ca 200 fiskedagar/år .

          Med tanke på hur mkt dom fiskar & bara salt vatten borde INGEN rulle funka , om det inte är så att dom tar hand om sin utrustning ?

          Ta en bil exempelt som kör i salt så kommer den att rosta betydligt snabbare än en bil som tvättas & står i varmgarage .
          Ja jag vet egenligen för lite både om denna rulle och om Rugenrullar. Tyskarna tar säkert hand om sina rullar bortom avsköljning (ngt som når saltet) eller så får de nya allteftersom

          Skämt åsido så ser inte rullen i bild bra ut och som tätad och saltwater fine trodde nog ägaren att den skulle vara det i en säsong...? Kanske kan man inte begära det, Ambassadeurer kan vara lika får vi läsa. Vore intressant att veta var den fiskats och hur den förvarats mellan turer.

          Följer det för övrigt med nån serviceinstruktion med Tranx som nämner avsköljning vid brackvattenfiske så bör man dock följa det. Bra att vi nu fått ett exempel på att tätad betyder tätad men att det inte räcker så långt om man nu trodde det... Materialen idag är nog inte de bästa...

          Kommentera


          • Ja nu menade jag ju att Shimanos egen Don Quijote tydligen fått sin egen Sancho Panza här på FS...

            Kommentera


            • Tror inte det spelar någon roll hur välbyggd en rulle är om man inte tar hand om den , det finns en anledning att alla rulltillverkare rekommenderar att man sköljer rullen & torkar rullen efter varje tur .

              Det är bara att googla på rost & hur det uppstår , rullar är inget undan tag oavsett om den byggs i svängsta eller malaysia eller hur mkt den kostar

              http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skol...ent.jsp?id=130

              Rost bildas när metallen järn kommer i kontakt med fuktig luft eller vatten. För att järnet ska rosta krävs också att det finns syrgas närvarande (i luften eller löst i vattnet). I naturen finns inte järnet som metall utan det finns bara i olika malmer. Dessa måste bearbetas och genomgå kemiska reaktioner för att järnmetallen ska erhållas. När järnmetallen rostar strävar den efter att återgå till sitt naturliga form.

              Rostprocessen går snabbare när salt finns närvarnade. Detta visar sig t.ex. genom att järnföremål på västkusten (där luften är fuktig och innehåller salt) rostar mycket snabbare än järnföremål i norrlands inland (där luften är torr och saltfri). Något som också påverkar hur snabbt järnet rostar är luftföroreningar. En luft som innehåller mycket föroreningar gör att rostandet går snabbare, medan en ren luft gör att det inte går lika snabbt.

              Kommentera


              • Klart att i princip all metall korroderar under vissa förutsättningar.
                Saken är den att flera av dagens rullmodeller gör det inom väldigt kort tid jämfört med andra rullar. Detta är alltså vid identiska förutsättningar underhållsmässigt.
                Jag ser oftast betydligt fler än 100 rullar om året av olika märken, ålder och modeller och har gjort så i 12-15 år. Anser mig därmed ha en ganska god grund att stå på gällande mina uttalanden.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Klart att i princip all metall korroderar under vissa förutsättningar.
                  Saken är den att flera av dagens rullmodeller gör det inom väldigt kort tid jämfört med andra rullar. Detta är alltså vid identiska förutsättningar underhållsmässigt.
                  Jag ser oftast betydligt fler än 100 rullar om året av olika märken, ålder och modeller och har gjort så i 12-15 år. Anser mig därmed ha en ganska god grund att stå på gällande mina uttalanden.
                  Hoppas du inte missförstod mig... Det var INTE dig jag menade!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    anteman Intressant nog använde ju Shimano helt öppna kullager i många rullar förr. Vattnet rann rakt igenom och lagren torkade snabbt.
                    Motståndet mot korrosion var dessutom utmärkt på den tiden. Har haft flera rent saltfiskade Calcuttor från 90-talet hemma. Totalt misskötta men inte rostiga.
                    Detta är ju väldigt intressant att läsa t.o.m. för mig som nästan inte fiskar multi alls. Ibland kan en tillverkare försöka lösa ett problem men råkar då samtidigt introducera nya. Det måste ju inte ens vara föra att spara pengar utan ibland har man ju bara otur när man tänker.

                    Kommentera


                    • Gösta ingen fara, ibland får jag bara försöka förklara mig allmänt då folk verkar titta mest i sina egna rullar medan jag ser hundratals av andras. SJÄLVKLART finns det både Daiwa, Shimano och ABU som håller mängder av år, nya som gamla.
                      Saken är bara den att procentandelen fel på vissa av dagens modeller är betydligt högre än motsvarande modeller för ett antal år sedan.
                      Tar folk så otroligt mycket sämre hand om sina rullar idag än 2000-2005? Jag tvivlar.

                      Kulfisk det är en skrämmande utveckling som tyvärr även finns bland haspelrullar.
                      Att sätta sköldar på kullager för att "skydda" dem är enligt mig just en sådan tankevurpa. Ett öppet lager har få nackdelar så länge man inte lägger rullen på en sandstrand så ofta man kan.
                      Både Shimanos och ABU's gamla kullager var magiskt bra.
                      Har en Ambassadeur 4500 hemma, från 1985, tror aldrig den är servad men däremot fiskad i salt. Gott om ärg på stativet och snustorra kullager.
                      Efter tre omgångar i ultraljudet snurrade ena lagret fritt i knappt en minut.
                      Nästan 35 år gammalt, saltfiskat och troligen aldrig oljat. Om det enbart är underhållet som blivit sämre borde alltså alla Conquest, Tranx, Tatula och övriga jag har hemma som knappt går runt åtminstone ha kullager vilka är som nya då dessa rullar absolut inte underhållits i mindre än den gamla 45an.
                      Eller den 20-åriga Calcuttan jag har som fiskats i Östersjön varje år. Aldrig servad heller, legat i båtar, i kallförråd och liknande. Kullagren är som nya, heller inget sönderärgat stativ.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 951 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X