Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det är inga problem att göra ett hjullager till en bil tex. som håller tex garantitiden ut och mycket mycket mer än så.
    Utmaningen är att skapa ett hjullager som går sönder vid precis när garantitiden gått ut.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
    Senast ändrad av Bowen; 2019-04-04, 12:45.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • Konstruktionen i de nya CC påminner en hel del om hur ABU gjort med Mörrum. SX modellerna är fint skapade i metall medan den nya ZX har stora delar (som inte syns givetvis, i plast. Allt har dock inte blivit sämre jämfört med förr. Bilar är ett bra exempel. För medelsvensson så är brukandet mycket enklare idag. Inte ovanligt med topprenoveringar eller sotning långt före 100000 km på äldre bilar. Eller all smörjning som man var tvungen att genomföra ofta.

      Nu har i alla fall jag kommit rätt långt från ämnet och ämnar styra tillbaka.

      Har ett antal äldre rullar i samlingarna och kan jämföra med nyare. Oftast men inte alltid så kastar de nyare konstruktionerna faktiskt bättre. Eller i alla fall så är de mer användarvänliga. Det kan i och för sig beror på att i alla fall jag har gått ifrån nylon som de äldre rullarna kanske var konstruerade för. Deras bromsar var inte alltid helt kompatibla med flätlinor men jag tycker även att haspelrullar fungerar bättre idag än för 20-30 år sedan. Nu kanske 20-30 år är en tokig tid att jämföra med. Det var väl i princip då som plasten slog igenom på bred front. Det experimenterades vilt med detta exotiska material och jag har haft rätt mycket prylar där plasten brutits ner av tidens tand och helt enkelt fallit sönder, men å andra sidan ser min ABU XLT2 fortfarande ut som ny.......Svår balansgång. Jag föredrar alla gånger de moderna fiskerullarna men inte de moderna diskmaskinerna
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 286 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 134 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 276 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      89 081 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 362 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X