Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Inte för att jag förordar enklare service men ändå funderar "man" genast kring vilka rullar som är så in i Norden bra med endast "småbarnsservice?"
    Nej för tusan, klart det är bra att serva sina grejer ordentligt.

    Haha, ja det kan man undra Rundgavlade ambor passar inte in i mitt liv har jag insett, de har alla fått nya ägare som tar bättre hand om dem. Den enda rundgavlade rullen jag har till spinnfiske sedan några år tillbaka är en Calcutta 400 TE LJV.
    Rullar som hållit förvånansvärt bra är mina två lågprofilare Revo SX som fiskats flitigt både till pillermete, gösvertikal och abborre i många år nu. Visst, jag kastar inte mycket med dem utan fiskar mest vertikalt. Baitrunnern jag nämnde har tjänstgjort som lite allt-i-allo-rulle i drygt 10 år utan vård, imponerar.
    Sen har jag många rullar till fiske som inte sliter särskilt hårt på grejerna (ismete, trolling, feederfiske). Inte så krävande att jag vågar sätta några betyg på de rullarna, allt har hållit helt enkelt.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av anteman
      Om den förvarats på bättre sätt än så, så hoppas jag nån sänder den bilden till Daiwa för utlåtande och reflektion...
      Det hoppas jag också, det är just min rekommendation.
      Om däremot inte garantin gäller längre antar jag att rullens ägare inte är så hemskt sugen på att betala frakt till Finland och eventuella kostnader serviceverkstaden där kan tänkas debitera.

      Kommentera


      • #43
        Jag får tämligen ofta mothugg då jag gnäller om rullars hållbarhet i form av uttalanden som "ja, men alla rullar ger upp under förutsättning X".
        Det spekuleras hit och dit hur bristande underhållet varit för att diverse märkestrogna ska kunna försvara just "sin" tillverkare. Som om det skulle vara en godtagbar poäng när månader gamla rullar är rosthögar.

        För att få lite perspektiv och jämföra med den föregående bilden på Prorex jag lade upp kan vi kika på följande:
        Click image for larger version

Name:	RVOBeast01g.jpg
Views:	99
Size:	859,8 KB
ID:	2487062
        Insidan av vevgaveln från en första generationens Revo Beast.
        Kan säga att den här rullen behandlats minst lika, eller mer illa, än i princip alla andra rullar jag postat bilder på.
        Ytan har flagnat men notera gärna envägslagret.

        Det här rullen bytte jag inte en enda del i, visst lamellerna var något slitna men fungerade fortfarande okej.
        Samtliga lager funktionsdugliga och även om det naturligtvis är riktigt dåligt att ytbehandlingen spricker både på in- och utsida så påverkar det inte funktionen.
        Fiskad flera år, mycket i bräckt och salt som synes, i princip helt utan underhåll.
        Har tidigare varit tveksam till Beast men just den rullen fick min inställning att mjukna något.


        Kommentera


        • #44
          Jag gissar på att den dära Prorex-rullen såg ut liknande redan från fabrik, tyvärr!

          Den graden av skada och rost sker bara vid materialfel eller misshandel. Då misshandel inte var felet så antar jag att det är en skada som uppstått vid monteringen. Haft liknande problem med rullar jag fått i butik. Nya i kartong med sönderrostade delar...

          3 års reklamationsrätt. Bara gå in till butiken man köpte den så skall de lösa problemet!
          http://mortasfiske.blogspot.com

          Kommentera


          • #45
            Från fabrik?
            Seriöst?

            Då är ju Daiwa en av de sämsta rulltillverkare eftersom de släpper igenom sånt där skrot.
            Därefter kommer Shimano, med sin high-end rulle Calcutta Conquest med flammig eloxering som nämnts i en annan tråd

            Kommentera


            • #46
              Haha, vet inte om du är ironisk?

              Eller abu med en felkonstruerad frikoppling på en hel serie rullar då?
              Eller varför inte nämna deras extremt plastiga haspelrullar som de tillverkar idag?

              Abu står högst upp på listan med antal reklamerade produkter över en säsong i den butik jag jobbar. Vilket då kanske borde göra dom till sämst? Nej så tänker inte jag.

              Jag tänker inte heller att de borde vara sämst för att man skickar in rullar på deras serviceavdelning som kommer tillbaka utan att felen blivit fixade(fastän samma rulle vart in flera ggr).
              Kanske blivit bättre numer då de snurrat på personalen, dock?

              Klart kvalitetskontrollen inte är högre än vad den är, den typ av handpåläggning skulle ju höja priset avsevärt, vilket slutkunden inte är sugen på, helt klart. En liten repa i godset på en rulldel, några veckor i container på väg från asien. Då börjar det rosta i den repan...
              Det här är något som inte bara hänt på Daiwa-rullar, så man kanske ska tänka sig för inte man gör sådana utlåtanden om vilka tillverkare som är sämst/bäst.

              Å andra sidan så kanske du bara var ironisk, som sagt.
              http://mortasfiske.blogspot.com

              Kommentera


              • #47
                Morta!! Seriöst, för är du seriös?? Jag vet inte vad jag ska säga? Men försvara detta var inte bra. Hur mycket du än vill skydda daiwa.

                Kommentera


                • #48
                  Jag har ingen favorittillverkare vad gäller varken spö eller rullar, då det varierar så mycket med årsmodeller och typer av rullar. Har produkter från alla "tre stora" rulltillverkare som jag använder i mitt eget fiske. En del har jag varit nöjd med, en del inte lika nöjd med, från alla tillverkare. Tycker inte att det någonsin är bra med dåliga produkter. Men som sagt så har alla tillverkare produkter som kommer tillbaka in i butik på reklamation. Alla tillverkare får ju rullar som är felaktiga som nya. Tycker ingen tillverkare är sämst bara för att det händer. Det är ju ändå mänskliga händer som monterar ihop rullar eller bygger ihop spön, och fela är mänskligt. Eller hur?

                  Sen finns det ju rullar som verkar sämre än andra. Som nämnts tidigare i tråden så har ju Lexan fått ett dåligt rykte beträffande lager. Calcutta Conquest pga sin "dåliga eloxering". Här ser man ju kvickt att rullen inte är perfekt i finnish, varför släppa igenom rullarna genom "QC"?

                  Eller ABU's Revo-serie som i flera år haft undermålig frikoppling/återkoppling, tror även JontaK som skruvar så många rullar, vad det verkar kan skriva under på det. Nu gillar ju jag ändå en del abu-rullar trots det....

                  Konstigt hur olika man kan resonera
                  http://mortasfiske.blogspot.com

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Morta
                    Jag gissar på att den dära Prorex-rullen såg ut liknande redan från fabrik, tyvärr!

                    Den graden av skada och rost sker bara vid materialfel eller misshandel. Då misshandel inte var felet så antar jag att det är en skada som uppstått vid monteringen. Haft liknande problem med rullar jag fått i butik. Nya i kartong med sönderrostade delar...
                    Hmm, och Daiwa skulle släppa igenom ett sådant exemplar alltså?
                    Fruktansvärt tråkigt att läsa.
                    Det är ju dessutom YTTERST tydligt om magneternas ytbehandling är skadad.

                    Intressant information som ger en ytterligare dimension till tråden.
                    Att nya, defekta (till och med rostiga) rullar inte bara möjligen utan enligt dig bevisligen släpps ut till butik. Riktigt, riktigt illa och får ju tyvärr sägas ha med rullarnas kvalitet och hållbarhet att göra, åtminstone indirekt.

                    Nu ser jag inte så många helt nya rullar men väl hundratalet använda, de flesta relativt kort tid, om året och jag har sett ytterst få skador av den typ som krävs för att magneterna ska rosta som bilden visar.
                    Ser däremot då och då mindre missar i ytbehandling, överblivna gjutskägg och dylikt hos rullar från både ABU, Shimano och Daiwa.

                    Ursprungligen postat av Morta
                    3 års reklamationsrätt. Bara gå in till butiken man köpte den så skall de lösa problemet!
                    Det har som sagt inte med tråden att göra men det är återigen den rekommendation jag gett.
                    Ursprungligen postat av Konsumentverket
                    Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.
                    Med tanke på reklamationsrättens utformning kanske det dock inte blir helt lätt att hävda ursprungligt fel vilket alltså kunder måste göra i det här fallet.


                    Angående Revo-seriens förra frikoppling har jag i åratal gnällt i flera olika kanaler på den och är ganska färdig med gnällande i och med att det är en föregående generation.
                    Tycker det är en konstruktion som är på tok för klen vilket är ytterst klumpigt av ingenjörer och testpersoner att släppa fram, särskilt då även skavet mot stativet beaktas.
                    Som tur är har ABU åtgärdat problemet nu men fortsätter ha andra bekymmer som jag kommer till så småningom.
                    Det ena utesluter inte det andra, ser jag ett mönster och/eller ett mer spektakulärt fel hos en rullmodell kommer jag "gnälla" på det.

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                      Haha, vet inte om du är ironisk?

                      Eller abu med en felkonstruerad frikoppling på en hel serie rullar då?
                      Eller varför inte nämna deras extremt plastiga haspelrullar som de tillverkar idag?

                      Abu står högst upp på listan med antal reklamerade produkter över en säsong i den butik jag jobbar. Vilket då kanske borde göra dom till sämst? Nej så tänker inte jag.

                      Jag tänker inte heller att de borde vara sämst för att man skickar in rullar på deras serviceavdelning som kommer tillbaka utan att felen blivit fixade(fastän samma rulle vart in flera ggr).
                      Kanske blivit bättre numer då de snurrat på personalen, dock?

                      Klart kvalitetskontrollen inte är högre än vad den är, den typ av handpåläggning skulle ju höja priset avsevärt, vilket slutkunden inte är sugen på, helt klart. En liten repa i godset på en rulldel, några veckor i container på väg från asien. Då börjar det rosta i den repan...
                      Det här är något som inte bara hänt på Daiwa-rullar, så man kanske ska tänka sig för inte man gör sådana utlåtanden om vilka tillverkare som är sämst/bäst.

                      Å andra sidan så kanske du bara var ironisk, som sagt.
                      Ja, en viss ironi i det hela.

                      Som du nämnde vid senare inlägg så har alla rulltillverkare brister, ABU, Shimano, Daiwa, Okuma m.m...

                      ABU's frikoppling på förra generation var en totalmiss och felkonstruktion ja, likväl som förra generationen Record rullar och massor av tidigare, men felkonstruktion och rost på delar direkt från fabrik är enligt mig lite skilda saker.
                      Första generationen av Revo Beast hade ju ingen vidare ytbehandling på gavlarna, detta upptäcktes efter man sålt rullarna och de använts i bräckt eller salt vatten, men satligas gick på garanti oavsett vad kunden hävdade.
                      Hur ska kunden kunna bevisa skadan var befintlig på denna rulle när Daiwa inte har tillkännagivit att det är fel från fabrik? Eller det kanske är känt bland säljarna att det är problem med rullar som rostar sönder under transport?
                      Nog orsakar fuktigt klimat nära havet sin del på mekaniska delar, men inte sådär.

                      Att du av en tillfällighet har fått rullar tillbaka utan åtgärdade fel från ABU's serviceavdelning beror troligtvis på bristfällig information från kund/butikens sida och/eller att man inte kunnat återskapa felet på avdelningen. Vad för modell gällde det?
                      Personalomsättningen vet jag inte mycket om mer än att det är ett par säsongare som antagligen inte jobbar kvar efter säsongen är över, och nästa år så kommer det nya?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 134 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 082 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X