Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Precis som någon annan nämnde så är det givetvis rimligt att förvänta sig att en dyrare rulle också håller längre, exempel en Shimano Stella kontra en Shimano Sedona. Själv äger jag inte någon rulle ur det högre prissegmentet men de jag använder har hållt bra genom enkel omsorg. Det är givetvis viktigt att komma ihåg att en rulles hållbarhet beror på vilken omvårdnad den får.

    Hade en hyfsat billig Okuma-rulle för några år sedan som jag inte vårdade (visste inte bättre på den tiden) mer än att den sköljdes efter fiske i saltvatten. Ändå höll den 3 år med ganska intensivt fiske.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • #12
      Som flera andra redan nämnt så ska o bör man förvänta sig att en dyrare rulle ska hålla längre än en billigare variant.

      Men skulle tro att livslängden på rullen till mångt o mycket är upp till enskilde ägaren, om man ’är rädd om grejerna’ och tvättar o servar så ska en rulle hålla bra jäkla länge,.. skulle någon slitdel nötas ut eller haverera så efter utbyte så förväntas rullen leverera igen.
      Som med en bil ungefär, man skrotar ju inte bilen bara för att ett bromsok kärvar!

      Vårdar man och håller efter bilen och byter ut slitdelar så håller den också länge,., se bara alla 50-60tals bilar som rullar.’
      Finns många rullar från samme generation som också fungerar felfritt efter alla dessa år och fisketimmar.

      Kommentera


      • #13
        Får väl säga att jag inte riktigt förstår frågan - ska rullar förväntas gå sönder? Med normalt underhåll och byte av slitdelar ska väl en rulle kunna hålla en mansållder. Måste stämma in i Old Firehands mantra: Ingen vet hur gammal en Ambassadeur kan bli..! För fyra-fem år sedan köpte jag två begagnade och i viss mån bedagade Ambassadeur 2500 C från 1976. Båda var visserligen rengjorda och servade efter konstens alla regler, men gavlarna bar tydliga spår av flitig användande under de nästan 40 år som gått sedan de hittat ut på marknaden. Men båda var direkt redo för att göra tjänst som lättspinnrullar. I dag använder jag bara den ena för fiske och den är ganska rejält trimmad, men den andra är original och fortfarande fit for fight...
        Jag har också två Ambassadeurer från slutet av femtiotalet /60-talets allra första år. Att de inte används för fiske beror på att jag idag fiskar med modernare
        ambor (bl a två 76:or och en 92:a) OCH att deras skick är sådant att jag inte vill äventyra det genom att tappa någon av dem i båten med repor som följd. Annars är de testade och funna fullt funktionsdugliga om man inte är rädd om relikerna...
        Mina 25:or kostade lite drygt tusenlappen styck då. Med joens i mitt tycke huvudlösa resonemang skulle båda dessa ha varit avskrivna för två-tre års edan - tjohej! De kommer, med det årliga underhållet, att hålla mitt och säkert även kommande generations liv ut. Och min näst första multirulle en JB (den första gick ett sorgligt öde till mötes, som jag berättar om i andra trådar) inköpt för sju-åtta år sedan har endast begåvats med sinterbussningar, annars är den helt original och funkar varje vår utan mankemang efter den årliga rengöringen och smörjningen, vilken nyligen avslutats på de sex ambor som ska brukas igen i vår...
        Skit fiske!
        Gösta

        Kommentera


        • #14
          Jag själv sitter på gamla Ambassadeur 10 000 CA o 30 av samma fabrikat från tidigt 70-tal o dom fungerar klockrent. Har även Cardinal 66 X, 52 o 55 o dom fungerar också klockrent. Allt hänger på hur man sköter servicen själv på dom.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #15
            Om jag tar hand om mina rullar, servar regelbundet, byter ut slitagedelar osv är det som med en bil, den håller länge minst 20 år. Men skiter man i det jag skrev så får man räkna med betydligt kortare livslängd. Jag har aldrig haft en rulle som rasat eller gått sönder så pass att den blivit obrukbar.

            Kommentera


            • #16
              Med adekvat service borde rullarna hålla i mängder av år.

              Med drev i brons så är de i outslitliga om de bara får smörjning och service. De fungerar i princip bara bättre o bättre när de slits tillsammans. Med drev i alu eller Shimanos Microdrev så är det lite annorlunda. Men hålls bara dreven smorda och övriga delar skyddade från korrosion så kommer rullarna hålla i en evighet. Med utebliven service eller vanskötsel så går det utmärkt att slita ut en ambassadeur på kort tid. Smuts eller salt kan få den mest härdade rulle att rasa tämligen fort.

              Det är inga stora laster i en rulle, inte ens vid jerk. Undantaget när det tar tvärstopp vid ett overrun. Och accellerationen av spolen med dagens linor. Men det enda som tar stryk är i så fall lagren i spolen. Vid overruns så finns det tyvärr mer delar som kan ta stryk. Men oftast går linan av innan något går sönder inuti rullarna.

              Jag har ett par ambassadeurer som verkligen slitit hund under de senaste tre fyra åren. Absolut inget är slitet. Dreven fungerar som nya, linspridaren och allt annat likväl. Har även en gammal ABU XLT2 som slet hund under 10 år på 90 talet. Noll service fick den förutom ett dopp i regnvattentunnan efter varje pass. Därefter har den tillbringat sitt liv på vinden. I stekande hetta på sommaren och isande kyla på vintern. Tog ner den för något år sedan och servade den nu när jag vet bättre. Döm om min förvåning när jag öppnade rullen och allt var som nytt inuti. Tom fettet var ok.

              Byta bromslameller har jag gjort ofta. Men aldrig för att de är slitna. Enbart för att det har kommit nya i bättre material. Nu fiskar jag oftast gädda och dessa är inte direkt kända för att rusa. Med lax så är det givetvis annorlunda. Eller havsfiske på djupet på västkusten efter stor fisk. Skulle nog vilja påstå att det är nästintill omöjligt att slita ut tex en .Ambassadeur om den bara får adekvat service

              Det finns givetvis undantag. De lager som CC verkar ha fått under senare år eller dess mindre lyckade ytbehandling som diskuteras i en annan tråd är i mina ögon en felkonstruktion. Det var tidigare också rätt vanligt med drev i rostfritt i HD rullar. Även Abu har gjort denna fadäs. Med övriga delar i ett material som inte gillar rostfritt så blev det ofta pannkaka. En felkonstruktion även det. Materiallära borde vara en grundläggande kunskap hos konstruktörer men ack så man kan bedra sig .
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-12, 23:24.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #17
                Ligger en hel del i det du säger Mankan G, mitt tidigare inlägg om rimlig livslängd är nog tyvärr färgat av det jag läst på FS och inte bara egna erfarenheter...

                Den enda rulle jag fiskat sönder var en Shimano Aero GT RB Fightin Drag för ca 20 år sedan. Var någon gjuten del i vevhuset som gick sönder... efter flera år av bristfälligt underhåll...

                Att man ändå kan bygga hållbart med rätt, kanske enkel konstruktion och materialval utan årlig service och byte av slitagedelar visar ju din XLT tydligt.
                Senast ändrad av anteman; 2018-12-12, 20:23.

                Kommentera


                • #18
                  För knappt 10 år sedan tog jag med mig en Shimano Calcutta 400 TE, en Baitrunner XTEA 5000, en Amb 6501JB, en 6500c och en rocket till Senja för en veckas havsfiske. Salt, smuts och bromsen i botten. Ingen av amborna funkade efter den veckan. Paj broms, frikoppling etc. Skickades till ABU och fick tillbaka dem i toppskick med en påse utbytta delar (Shimanorullarna höll).

                  Kanske inte så konstigt att gäddrullar går sönder i den miljön men jag trodde nog de skulle palla att fiska lite skaplig sej och torsk. Pirkar på ett par tre hundra gram är ju inte så extremt ändå.

                  Kommentera


                  • #19
                    Skulle gissningsvis påstå att du inte förberedde rullarna ordentligt.

                    Ett av problemen med konstruktionen av de runda Ambassadeurerna är att de är allt annat än täta. Gavlarna alltså, noll tätning. Vid fiske i ett riktigt saltmättat vatten så finns det klart bättre rullar. Eller så får man förbereda rullarna lite. De används tex flitigt i Australien och på andra ställen där vattnet är klart saltare än här hemma. Känner flera som använder 6500 rullar dagligen utan problem i dessa vatten.

                    Öppna en Ambassadeur och förvänta dig inte att den är väl skyddad. Beroende på modell så är materialet olika tåligt mot korrosion och saltangrepp. De är dessutom i princip helt torra i lågfartsdelen vid leverans från fabrik. Endast dreven har ett tunt fettlager. Med ett saltvattentåligt fett smörjs allt in före en sådan resa. Speciellt ett tunt lager fett på insidan av alla kåpor och bottenplattan. All metall ska skyddas av ett tunt lager fett. Tom frikopplingsmekanismen är oftast helt osmord från fabrik. Med ett tunt lager fett skyddas även denna mot saltets angrepp.

                    Men, då en Ambassadeur alltså är tämligen otät så kommer vattnet in i alla fall. Och även om det inte kan angripa metallen tack vare det skyddande fettlagret så bildas saltkristaller som kan påverka funktionen. Dessa kan bara undvikas genom att rullen sköljs av ordentligt efter varje pass. Jag har servat Ambassadeurer där frikopplingsmekanismen varit helt orörlig pga en massa salt. Mekanismen såg ut som en salthög hällts över metallen.

                    Det är inget Rocket science direkt. Även mer täta rullar avsedda för havsfiske behöver sköljas av och underhållas för att inte becka ihop av saltet. Jag har haft äran att renovera upp en Daiwa havsfiskemodell. Minns inte modellen längre men den var avsedd för riktigt havsfiske. Bra tätningar och HPCR lager. Trots det så var den angripen inuti av saltet. Den gick knappt att veva runt. Vattnet hade läckt in via huvudaxeln och angripit lagret som Shimano kallar för X chip. Dvs under huvudaxeln. Det var den enda platsen som inte hade någon o-ring. Efter byte av diverse lager och montering av en o ring på platsen och bannor till ägaren för uteblivet underhåll så har den nu fungerat klanderfritt i flera år.

                    En Shimano TE är mycket bättre tätad än en rund Ambassadeur. Man hade du fortsatt i samma vatten ytterligare en tid så hade även den till slut gett upp utan underhåll.

                    Klart att det finns rullar som ger upp av olika orsaker. Jag skrev tidigare att jag inte haft några rullar som gått sönder. Vid närmare eftertanke så är det inte helt sant. Jag har själv haft sönder några pga dåligt materialval från tillverkaren. Komposit eller plast som åldrats för snabbt i billiga haspelrullar då de har varit tillverkade i ett skitmaterial. Jämför med min XLT 2 som faktiskt fortfarande ser nästintill ny ut. Trots flitigt använd under 10 år för att sedan ligga på en plats som definitivt inte brukar vara lämplig för kompositmaterial. Jag har inte haft en enda multirulle från någon av de större tillverkarna som gått sönder är mer korrekt.

                    Jag har givetvis sett Ambassadeurer och andra rullar som gått sönder. Med Ambassadeurer är det främst bottenplattor som blivit skeva, oftast i äldre rullar utan IAR där backspärren sitter i ett litet stift fastnitat i en tunn bottenplatta i aluminium. Gissningsvis har vederbörande kommit åt veven och stängt rullen mitt i ett kast av ett tungt bete eller ett mothugg a la Trumman gjort att niten böjt bottenplattan. Gavlar där lagerhylsan som vevlagret sitter i, IAR eller de äldre utan IAR börjat glappa. Skulle vilja påstå att 99% av dessa skador har uppkommit pga misshandel, mekanisk sådan. Inte ens utebliven smörjning kan få lagerhylsan att börja glappa,
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-12, 23:55.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                      ...Tom fettet var ok....
                      Ja, cancerogena och andra kuliga giftiga grejer brukar hålla i längden

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X