Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Mankan G
    Det är inget Rocket science direkt. Även mer täta rullar avsedda för havsfiske behöver sköljas av och underhållas för att inte becka ihop av saltet. Jag har haft äran att renovera upp en Daiwa havsfiskemodell. Minns inte modellen längre men den var avsedd för riktigt havsfiske. Bra tätningar och HPCR lager. Trots det så var den angripen inuti av saltet. Den gick knappt att veva runt. Vattnet hade läckt in via huvudaxeln och angripit lagret som Shimano kallar för X chip. Dvs under huvudaxeln. Det var den enda platsen som inte hade någon o-ring. Efter byte av diverse lager och montering av en o ring på platsen och bannor till ägaren för uteblivet underhåll så har den nu fungerat klanderfritt i flera år.
    Var det en multi eller haspel?
    Enda multin jag sett från Daiwa som är någorlunda tätad är Saltiga. Inte ens Saltist, som ska vara en hyfsat vass saltrulle är särskilt tätad.
    Saltigan har tätningar runt envägslager och frikopplingsspak, inget som direkt hindrar vatten från att rinna in via spolen.

    Var det du eller ägaren som bytte till ABU's HPCR kullager?
    Är mycket intresserad av varför det bytet gjordes, har alltid tyckt Daiwas CRBB-lager håller upp rätt bra i sälta.

    Ursprungligen postat av Mankan G
    En Shimano TE är mycket bättre tätad än en rund Ambassadeur. Man hade du fortsatt i samma vatten ytterligare en tid så hade även den till slut gett upp utan underhåll.
    Det här håller jag inte direkt med om.
    TE/Conquest må ha lite mindre toleranser mellan sina externa delar men tätade tycker jag inte de är, ja förutom o-ringen vid bromskoppen då.
    Tvärtom har flera TE, TEGT, Conquest DC och gamla Conquest (i princip samma konstruktion, åtminstone gällande täthet) jag haft hemma visat på ganska rejäla vatteninsläpp.

    Kan illustrera på min egna Conquest 100, som förutom ett fåtal delar är idenstisk med TE100GT:

    Click image for larger version

Name:	OtätCQ01a.jpg
Views:	259
Size:	495,6 KB
ID:	2486383
    Placering av pinjong och inre pinjonglager har toleranser nog för att vatten ska rinna rakt in.
    Även den fasta spolaxeln drar med sig en hel del in.
    Denna del av rullen är skyddad av en gummipackning i Tranx 300.


    Click image for larger version

Name:	OtätCQ01b.jpg
Views:	257
Size:	567,7 KB
ID:	2486385
    Även om kopplingsknappen sitter bra på dessa rullar jämfört med exempelvis Mörrum är det ändå tillräckligt utrymme för läckage att inträffa.
    Återigen en väg in i rullen som är tätad med gummi i Tranx.


    Click image for larger version

Name:	OtätCQ01c.jpg
Views:	238
Size:	541,3 KB
ID:	2486386
    Evighetsskruvens bussning är heller inte tät. Här innanför hittas ofta saltrester i rullar som gått i bräckt/saltvatten.


    Click image for larger version

Name:	OtätCQ01d.jpg
Views:	297
Size:	772,8 KB
ID:	2486378
    Dessa till synes små skarvar släpper också in vatten.
    Eftersom jag jämför med Tranx, som är en av få lite mer seriöst tätade multirullarna på marknaden, så bör jag nämna
    att motsvarande skarv läcker även i "täta" Tranx.


    Click image for larger version

Name:	OtätCQ01e.jpg
Views:	258
Size:	599,3 KB
ID:	2486382

    Vev och stjärnhjul av.
    Här finns det egentligen inget annat än lagret och dess bussning som motar vatten. Å andra sidan möjliggör envägslagrets montering att det kan läcka in jämte lagret/lagren.
    Rullar jag haft hemma har släppt in en hel del vatten här också.


    Click image for larger version

Name:	OtätCQ01f.jpg
Views:	233
Size:	347,9 KB
ID:	2486379
    Den hålborrade spolen är ju ökänd för att släppa in vatten.
    Ibland lyckas linan hindra inträngning men ibland gör den inte det...
    Calcutta TE (alltså inte GT) har inte borrad spole.


    Click image for larger version

Name:	OtätCQ01g.jpg
Views:	238
Size:	395,4 KB
ID:	2486381
    Axeln som fäster plattan på icke vevgavel är ännu ett problemområde vad gäller vatten.
    Det är inte så att det forsar in i det lilla mellanrummet men sipprar in gör det.


    Click image for larger version

Name:	OtätCQ01h.jpg
Views:	244
Size:	592,9 KB
ID:	2486384
    Tumskruven har en liten teflonbricka mot gaveln, tätar möjligen lite och är inget direkt problemområde även
    om det kan komma in vatten här också.




    Merparten av områdena jag visar är inte smorda alls från fabrik och det finns alltså inget som hindrar vatten från att läcka in.
    Naturligtvis går det "täta" med fett vilket hjälper en hel del men från fabrik är det alltså inte på det viset.
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #22
      Du har givetvis rätt. En Ambassadeur är som ett såll. En TE som ett såll med mindre hål . Bägge läcker in även om jag upplever att Ambassadeurer värre så tar det inte bort det faktum att även TE knappast är optimalt tätad. De Ambassadeurer jag har renoverat och som använts i saltmättat vatten har oftast varit i sämre skick än de relativt fåtaliga TE som jag har lagat. Gemensamt för bägge har nästan alltid varit undermåligt underhåll. En annan iakttagelse är att Ambassadeurer i Aluminium klarat sig sämre än de i chromad mässing. Speciellt de som har delar i olackerad aluminium.

      Givetvis sattes Daiwas originallager i den havsrulle jag renoverade. Inte ABUs. Av någon anledning så fick jag för mig att HPCR var en allmän benämning på mer korrosionsbeständiga lager. Kanske för att jag till 95% eller så skruvar i rullar från ABU. Du har garanterat mer erfarenhet av dessa märken. Det var den första Daiwa jag öppnat. Dock inte den sista.

      Daiwan var en multirulle. Gissningsvis köpt i Australien där jag även utförde arbetet. Rullen är min svågers som bor i Sydney. Var nere i Australien och NZ för två år sedan. Passade på att fiska. Främst på NZ. Minns idag inte vad rullen hette. Den var helt fri från saltangrepp på alla andra platser än där lagret rasat. Faktum var att rullen som jag minns den var helt ren på övriga platser. Om det beror på tur, bättre underhåll än jag tror eller något annat vet jag inte.
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-13, 19:02.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Mankan G
        Du har givetvis rätt. En Ambassadeur är som ett såll. En TE som ett såll med mindre hål . Bägge läcker in även om jag upplever att Ambassadeurer värre så tar det inte bort det faktum att även TE knappast är optimalt tätad. De Ambassadeurer jag har renoverat och som använts i saltmättat vatten har oftast varit i sämre skick än de relativt fåtaliga TE som jag har lagat. Gemensamt för bägge har nästan alltid varit undermåligt underhåll. En annan iakttagelse är att Ambassadeurer i Aluminium klarat sig sämre än de i chromad mässing. Speciellt de som har delar i olackerad aluminium.
        En stor skillnad som jag ser det är att Conquest-plattformen (som jag väljer att kalla även TE) faktiskt går att få relativt tät.
        Frågan är dock bóm man bör göra den så tät som möjligt. I och med konstruktionen med spole som måste löpa fritt kommer vatten alltid hitta in i driv- och kopplingsmekanism visa spolaxeln. Risker om man stänger för mycket med fett är att vattnet inte bara tar sig in i vevgaveln utan även stannar där.

        Ursprungligen postat av Mankan G
        Givetvis sattes Daiwas originallager i den havsrulle jag renoverade. Inte ABUs. Av någon anledning så fick jag för mig att HPCR var en allmän benämning på mer korrosionsbeständiga lager. Kanske för att jag till 95% eller så skruvar i rullar från ABU. Du har garanterat mer erfarenhet av dessa märken. Det var den första Daiwa jag öppnat. Dock inte den sista.
        Trodde någon specialare hade utförts!

        Ursprungligen postat av Mankan G
        Daiwan var en multirulle. Gissningsvis köpt i Australien där jag även utförde arbetet. Rullen är min svågers som bor i Sydney. Var nere i Australien och NZ för två år sedan. Passade på att fiska. Främst på NZ. Minns idag inte vad rullen hette. Den var helt fri från saltangrepp på alla andra platser än där lagret rasat. Faktum var att rullen som jag minns den var helt ren på övriga platser. Om det beror på tur, bättre underhåll än jag tror eller något annat vet jag inte.
        Låter definitivt som en Saltiga.
        På tal om hur länge rullar ska hålla fick åtminstone jag för mig att en gång i tiden förlitade sig tillverkarna på så bra material i komponenter samt så bra ytbehandlingar i kombination med kompetent smörjning att vatten tilläts flöda in och ur rullarna.

        Väldigt många saltrullar jag haft hemma har varit just sådana öppna men tåliga konstruktioner där ytorna är så bra att de klarar sig över tid.
        Exempel på detta är just äldre Saltiga, Calcutta 700B, Trinidad med flera.


        Click image for larger version

Name:	6059_Gegga_1.jpg
Views:	262
Size:	103,9 KB
ID:	2486418
        Här är ett exempel.
        Shimano Calcutta 700B som tjänstgjort under flera resor till Västindien där den sköljts av saltvatten på båt samt stått nedstucken i sanden under mete i havet.
        Jag tror även det var just detta exemplar som fångade en flundra på 80 kg+ i Norge (hade två 700B hemma samtidigt).
        Räcker med att titta på bilden för att förstå att den levt ett hårt liv.
        Jag bytte till kolfiberlameller, tror inte jag bytte en enda del förutom det.
        Fantastisk hållbarhet över flera år med minimalt ärg och ytrost som enda skador.

        Kommentera


        • #24
          Jag har inte hållit på så länge att jag märkt skillnaden mer än när jag får tag på en äldre rulle så upplever jag dem oftast rätt lätta att få ordning på. Vissa av de nya har som du skriver grava angrepp i materialen. Sämre material och ytbehandling förmodligen.

          Jag har faktiskt lagat ett par Ambassadeurer som knappt gick runt men där hela felet bestod av saltkristaller under mellandrevet. Eller grus i vissa fall. De har inte sköljts av efter användning. Efter rengöring så var de som nya igen.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Jag har faktiskt lagat ett par Ambassadeurer som knappt gick runt men där hela felet bestod av saltkristaller under mellandrevet. Eller grus i vissa fall. De har inte sköljts av efter användning. Efter rengöring så var de som nya igen.
            Har precis samma erfarenheter, många är de 20-30-40 år gamla Ambassadeurer jag på förhand dömt ut som hopplösa fall som efter enstaka delar som kullager, eller i flera fall inga delar alls, fått livet åter enbart genom en rejälare rengöring.
            Det är ju något visst med att polera bort ärg och salt från gamla originaldelar medelst stålull och Autosol för att kunna känna glädjen att ge dem några års liv ytterligare!


            Förövrigt kan jag tycka att pris och hållbarhet borde gå hand i hand, eller åtminstone att dyra rullar borde hålla bättre till sitt tänkta fiske.
            Där kommer jag inte helt osökt in på problematiken hur diverse modeller saluförs, ibland känns det som att varenda ny multirulle är en "gäddrulle". Precis som nästan alla lågprofilare i butiker presenterades som "jerkrullar" några år tillbaka.
            Minns exempelvis att första generationens Revo fick följa med och fiska segelfisk (tror jag det var) som ett bevis på hållbarheten.
            Samtidigt hade jag flera vertikal och/eller lättspinnfiskade STX hemma med rasade spollager och krånglande frikopplingar.
            Tror nästan alla rullar skulle klara en exotiskt resa så länge inte betena är alltför tunga, vill påstå att en hel säsong i valfri svensk skärgård faktiskt är betydligt tuffare.
            Har stött på YTTERST få rullar som rasat/slitits ut på grund av fisk.

            Angående joens tråd om att testa billigare rullar för hållbarhet börja jag fundera en hel del kring dessa "enkla" lågprofilare med plaststativ som diskuteras i just den tråden.
            Om frikoppling och annat ser ungefär likadant ut som hos dyrare rullar i metall men stativ är i vridstyv plast, håller det verkligen dåligt då?

            Click image for larger version

Name:	CalcuttaDTranx01c.jpg
Views:	314
Size:	812,1 KB
ID:	2486620

            Det här spruckna skruvfästet i plast, för en skruv som håller delar av frikopplingen, kommer varken från en Black Max eller Daiwa Laguna utan tyvärr från en betydligt mer "tålig" och dyr rulle...

            Kommentera


            • #26
              Enligt min erfarenhet är rullunderhåll överskattat. Hur länge en rulle håller beror enbart på rullens kvalitet. Enligt min erfarenhet var kvaliteten bättre förr.
              Ett exempel: Min Cardinal 55 som jag köpte på 1970-talet fungerade helt felfritt i ca 40 år tills jag ramlade och slog den i en berghäll. Bortsett från några gånger i början har jag aldrig underhållit den. Det har inte behövts. Den har gått som ett urverk (kanske för att den byggdes i urfabriken i Svängsta)
              För några år sen skaffade jag mig en Mitchellrulle (Exage 4000, tror jag att den hette). Varje gång som jag fiskade med den i salt vatten var jag noga med att skölja av den i dricksvatten efter varje fisketur. Likt förbannat kärvade den ihop efter två års fiske!
              Gråt inte...
              båten ligger i vassen still
              full med gäddor och braxar
              full med ålar och laxar
              (Alice Tegnér)

              Kommentera


              • #27
                Det är skillnad på plast och plast. Eller egentligen ska det väl snarast heta polymer eller komposit. Man bygger F1 bilar och rymdraketer av plast så varför ska det inte hålla. Rymdsfärjan hade delar som var av tyg.

                Inga bekymmer att få ”plast” att bli vridstyvare än metall heller, Problemet är väl snarast att med alla de plastsorter som finns tillgängliga så går det att ta genvägar för tillverkarna.

                Men visst är vi säkert många, mig inkluderad som råkat ut för dåliga konstruktioner i plast där gängor rasat eller spruckigt som den i din bild. Eller små plasthakar som ska hålla fast något men där hakarna efter en alltför kort tid gått av.

                ps. Varför fungerar inte citattecknen........försökte sätta orden plast ovan inom citat men se det går inte.....
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-16, 21:27.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #28
                  Jag delar absolut inte samma åsikt ang underhållet. Även om jag oftast anser att serviceintervallen är överdrivna i de flesta fallen oavsett vad det handlar om. Bilar, våra rullar, kaffebryggare etc. Med överdrivna så menar jag för ofta. Det är klart att tillverkarna av avkalkningsmedel till kaffebryggare vill tjäna pengar på överdrivet sevicebehov så går det ofta att förlänga intervallen väldigt mycket.

                  Men jag har också sett och upplevt vad utebliven eller undermålig service kan orsaka eller framför allt kosta om det vill sig riktigt illa. Med just våra multirullar så är det en detalj med dessa som påverkar egenskaperna enormt och det är spolens rotation relativt de laster den hanterar. Dåligt fungerande spollager gör knappast underverk. Lägger man till salt och smuts så förstår de flesta att ekvationen inte går ihop utan underhåll. I sötvatten är det en helt annan sak.

                  Ska vi vara ärliga så är inte serviceinstruktionerna från tillverkarna av våra rullar speciellt betungande. Vill minnas att det står en genomgång om året. Det tar max 20 minuter att gå igenom en rund Ambassadeur totalt. Lägg på 10 så är nästan samtliga andra rullar inkluderade. Nöjer man sig med en snabbservice, dvs en droppe olja i högfartsdelen så tar det max 2 minuter. Serva en haspel är lite bökigare, oftast men med ett minimalt underhåll på väl valda ställen så går de ofta länge om inte miljön där de används är för hård.

                  Däremot har du en poäng ang materialval förr vs nu, Idag väger ofta ett spö med rulle klart mindre än vad enbart rullen vägde för 20 år sedan. Man har valt andra konstruktioner som väger mindre men som kanske är omtåligare, eller har mindre reserv är kanske ett bättre ord. Den moderna CAD /CAM gör att man kan designa prylar mer exakt. Lägg därtill slit och släng tänket. Och andra material.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-16, 21:31.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Hej!

                    Måste börja med att säga att jag numer är oerhört noggrann med mina rullar (multiplikator).

                    I grunden är det viktigt med underhåll på den punkten håller jag med. Har rullar som är i alla fall 15 år nu och som fiskats flitigt med i saltvatten, vissa gånger har jag inte haft möjlighet att skölja dem förens efter flera veckor (Ambassadeur C4 med kromat mässingstativ & en JB). Då mår dock fortfarande bra! Glöm inte att rullservice är terapi, skönt när det är ordning och reda och att man vet att det kommer funka när man skall ut på havet nästa gång. De mår bra än idag även om C4 är pensionerad. Kastar alltid längre än de jag normalt fiskar med, dessutom utan trubbel.

                    Punkten jag inte håller med om är att dyra rullar skulle hålla längre. Skulle säga att det är tvärt om. Många av de dyrare rullar jag äger har inte vad jag vet producerats för att de skall hålla längre tid. Dessa rullar är precisionsverktyg som behöver minst lika mycket kärlek som mina trotjänare från ABU. Dessa mer exklusiva rullar är gjorda för att kasta längre och gå mjukare utan bakslag. Fokus när de tagit fram dessa rullar har INTE varit att de ska hålla längre, i alla fall inte primärt (finns säkert undantag).

                    Sen blir ju frågan mycket subjektiv, använder man rullarna för det de var avsedda för, ska de hålla om man inte gör det?

                    Skitfiske!
                    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Grävlingen
                      Punkten jag inte håller med om är att dyra rullar skulle hålla längre. Skulle säga att det är tvärt om. Många av de dyrare rullar jag äger har inte vad jag vet producerats för att de skall hålla längre tid. Dessa rullar är precisionsverktyg som behöver minst lika mycket kärlek som mina trotjänare från ABU. Dessa mer exklusiva rullar är gjorda för att kasta längre och gå mjukare utan bakslag. Fokus när de tagit fram dessa rullar har INTE varit att de ska hålla längre, i alla fall inte primärt (finns säkert undantag).
                      Det här är ju ytterst tänkvärt och jag håller med helt även om jag ganska ofta talar emot min egen åsikt i ämnet.
                      Varför gör jag då det?
                      Jo, det är för en överväldigande majoritet av fiskebutiksanställda och andra på något sätt förknippade med branschen är väldigt duktiga på att framställa de dyraste av rullar (som Conquest, Stella, Ryoga, Saltiga, Exist m.fl.) som evighetsmaskiner.
                      Säger säljledet det, får jag som undersöker, reparerar och servar rullar snällt rätta mig in i ledet.
                      Samtidigt försöker jag så gott det går informera om att "nykänslan" och spjutspetsprestandan ofta försvinner betydligt fortare i flaggskeppsmodeller än i rullar av mer brukskaraktär.
                      Det vanligaste svaret jag får från både säljare och ägare är tyvärr just att rullen i fråga är så dyr att den håller sig länge.
                      Det har gått så långt att en förestående rullköpare "informerade" mig om, angående frågan om underhåll, att "det är därför man köper en Conquest, så behöver man inte underhålla".
                      Se gärna mina bilder i en annan tråd för mer på det ämnet.

                      Ursprungligen postat av Grävlingen
                      Sen blir ju frågan mycket subjektiv, använder man rullarna för det de var avsedda för, ska de hålla om man inte gör det?
                      Det är en subjektivt ställd fråga också, några konkreta svar går inte få då rullar är olika smorda från fabrik och används i otroligt varierande förutsättningar och med kraftigt varierande frekvens.
                      Det där med "avsedda för" är ju hyperintressant. Hur vet man vad en rulle bör användas till, eller snarare inte bör användas till?

                      Har skickat flera rullar till serviceavdelningar senaste åren som kommit tillbaka med en del av jobbet täckt av garanti och en annan del som ägaren fått betala för.
                      Inget förklaring har givits till varför så varit fallet och jag har tyckt de olika felen tillkommet av liknande orsakar.
                      Svårt för en ägare av en till synes fräsch, endast månader gammal och åtminstone någorlunda välskött rulle att veta vad han/hon gjort fel.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 057 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 579 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X