Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Jättekonstig motivering att en rulle skulle hålla längre för att den är dyr. Den motiveringen har jag aldrig gett en kund som varit intresserad av att köpa en dyrare rulle. Helt klart finns det en uppsjö butikssäljare runtom i landet med olika fördjupad kunskap beträffande olika rullar. Just rullar är ju något jag ändå anser mig vara lite mer påläst än de flesta på. Därför, om jag säljer en dyrare rulle, så berättar jag VAD som skiljer sig mot den billigare varianten. Ofta är det kanske t ex materialval i stativ, bromspaket, val av lager, spole el. dyl som skiljer åt. Här är det ju viktigt att berätta för kunden vad hen kan förvänta sig rent konkret av den dyrare varianten, och inte bara motivera så enkelt som att den är dyrare och är då bättre... Åtminstone tycker jag det.

    Inbillar mig själv att de flesta dyrare samt billigare rullar av de 3 stora håller i regel lika bra för sötvattensfiske. Däremot kan jag personligen uppskatta de lite dyrare modellerna vid praktiskt fiske. Inte för att jag tror de håller längre.

    Jag har personligen aldrig fiskat sönder en rulle. Klart saker blivit dåliga på rullen, men det går ju faktiskt att byta exakt allt på de flesta rullar. Sen om man tycker det är kul går det ju att modifiera grejer om man har svårt att få tag i reservdelar. På jobbet har jag en "skrotlåda" med en massa olika skrotade rullar som går fint att plocka delar ifrån. Ibland kanske inte delen är perfekt, men nästintill helt rätt. Då plockar man dremeln och så kanske rullen lever några år till.

    Förstår inte det där med att inte serva sina rullar. Helt absurt i min värld då t ex min c4a som är alive n kickin idag har bytt; vev, linspridare, knivbult, evighetsskruv, spollager, bromslameller x3. Kan varit något mer med.

    Är en bil skrot bara för t ex en spindelled far?
    http://mortasfiske.blogspot.com

    Kommentera


    • #32
      Ofrånkomligt att vi hamnade i den tudelande frågan om man kan/vill serva eller inte. Har man inte skruvarintresse så är det ju mindre motigt att 'byta' servicetiden mot övertid på jobbet och sen köpa nytt eller leja bort jobbet för de pengarna.
      Jag skruvar lite men är småbarnsförälder och räknar till 26 rullar i arsenalen. Blandad kompott av ABU, Shimano, Daiwa och Mitchell. Skulle jag pyssla med dem enligt konstens alla regler skulle jag knappt hinna fiska. Skölja ordentligt efter saltvattensfiske är det jag gör numera. Byta bromslameller kan hända att jag gör också. Kan bara konstatera att vissa rullar håller bra ändå med den behandlingen och vissa inte. Byter succesivt ut de som är för servicekrävande.
      Man kan anpassa rulle efter sitt liv eller tvärt om.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Morta
        Jättekonstig motivering att en rulle skulle hålla längre för att den är dyr. Den motiveringen har jag aldrig gett en kund som varit intresserad av att köpa en dyrare rulle.
        Det är vanligt, åtminstone har jag hört det i flera kretsar som har med fiskebranschen att göra.
        Kanske mest talande är att så många fiskare/rullägare verkar leva i denna villfarelse, någonstans föds myten.


        Ursprungligen postat av Morta
        Är en bil skrot bara för t ex en spindelled far?
        Nej, jag hade dock varit extremt besviken och ställt mig ytterst frågande kring kvaliteten om spindelleden hade gett upp efter fyra månader och när den bytts så hade samtidigt rostskador upptäcks i balkar samt att kopplingsgaffeln börjat spricka.
        Ett sådant resonemang/sådana jämförelser går ju dra in absurdum.
        Det är fiskerullar det handlar om, de är gjorda för att fiska och förväntas (åtminstone av mig) hålla till sitt syfte en överskådlig tid om de underhålls på skälig nivå.

        Kan ju ta ett exempel, inte från bil- utan från fiskevärlden istället så vi håller oss till ämnet:
        Undersökte en Daiwa Exist en tid tillbaka.
        Rullen uppvisade en tydlig kuggkänsla samt lät alldeles förskräckligt.
        "Är rullen skrot bara för den låter lite?" skulle man ju kunna fråga sig enligt ovan citerade resonemang.
        Nej, det gick ju utmärkt att använda, lät lite bara!
        Att ägaren sedan inte nöjer sig med det då flaggskeppsrullen för flera tusen kronor låter hemskt illa och går dåligt efter TVÅ fiskepass har åtminstone jag förståelse för.
        Det handlar naturligtvis inte om vad som är "skrot" utan vilka krav på hållbarhet och prestanda över tid vi användare faktiskt ska våga ha, vilka fel vi förväntas acceptera samt vad dessa kostar att åtgärda i relation till produktens nypris.
        Det går för all del byta ut 75% av komponenterna i en totalt sönderkörd rulle och konstatera att den minsann överlever allt men ur kvalitetsaspekt tycker jag sådant förfarande är totalt intetsägande.
        ...och jo förresten, Existen bedömdes som just skrot av tillverkaren.


        Hela resonemanget om vad som är "slitdelar" och inte förtjänar nästan en egen tråd då uppfattningarna är skilda.
        Själv kan jag tycka spollagringar, slirbromslameller samt diverse glidbrickor och packningar kan ses som slitdelar. Rullarnas större komponenter som stativ, spole, delar i frikoppling och dylikt tycker jag inte är slitdelar, åtminstone inte sett över minst något eller några år.
        Dreven går väl diskutera.

        Kommentera


        • #34
          Första inlägget på mången dagar, men frågan va så intressant. Hur länge något BÖR hålla ska inte förväxlas med 2 andra frågor som.
          1. Hur länge KAN en rulle hålla ?
          2. Hur länge HÅLLER i snitt en rulle ?
          3. Den i tråden ställda frågan BÖR får således bli fråga 3 då jag tycker den är lite väl personknuten

          Det har framförts olika teorier om kvalitet mm och visst är en välkonstruerad och välbyggd rulle med högkvalitativa material betydligt bättre än andra. Här i tråden har det förväxlats med att DYRA rullar bör hålla bättre. Den kopplingen är inte helt sann. Tänk er en formel-1 bil (väldigt dyr) men väldigt känslig och ömtålig och så långt ifrån slitvarg man kan komma. En enkel småBil av god kvalitet tillhör de billiga men överglänser formel-1 bilen i hållbarhet. Jaja ni förstår

          Här är svaren: Och som ni kommer att se så finns ingen sanning (alla är personknutna)

          1. En rulle kan hålla flera mansåldrar. Alla mina rullar från 7 års ålder fungerar ännu, många hårt slitna. det handlar om underhåll och reparation när nån liten del havererar
          2. I snitt gissar jag hatt rullar oavsett pris och kvalitet håller 2-4 år. Detta beror på att de flesta tror rullar är evighetsmaskiner. Serva aldrig din bil och bruka den LÅNGT utanför sitt arbetsområde (dra timmer i skogen med Audin) så får ni se hur den håller
          3. En rulle bör således hålla så länge som du som person har krav på att den ska hålla. Det är upp till var och en att sätta den siffran. 1 eller 2 mansåldrar är alltså inga problem.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #35
            Som du beskriver JontaK, så är det varken ok att en bil skulle gå sönder efter 4 månader, eller en rulle efter 2 pass. Jag tänkte mer på efter flera års användning - och då händer det både att spindelleder eller spollager går sönder. Jag anser fortfarande att saken man äger, kanske inte i perfekt skick, men fortfarande hel. Eftersom det är så lätt, och relativt billigt att byta spindelleden eller spollagret.... Händer sådana fel på en nästintill sprillans produkt är det aldrig OK, oavsett vad man köpt.

            Men precis om jag köper en fabriksny bil förväntar jag mig att Firman tar han om den om den inte håller måttet efter 4 månader, precis samma med en 2 pass gammal fiskerulle. Det är ju faktiskt 3 års reklamationsrätt som gäller här i Sverige, så förstår inte varför personen i fråga inte lämnar in rullen på reklamation, mycket konstigt!

            Så svaret på frågan tycker jag fortfarande är väldigt svårt, då vad "håller" är ett flytande begrepp. och användningen lika så är så olika.

            Men minst 3 år vid normalt bruk och service kan jag tycka.
            http://mortasfiske.blogspot.com

            Kommentera


            • #36
              Jag tycker inte det är konstigt att jag med fler vill tro och framförallt förväntar (har förväntat?) sig bättre material och därmed bättre livslängd på en dyrare rulle, så har rullar också ofta marknadsförts under årtionden och att man stoppar in kullager av bästa kvalitet, kostar på bättre legeringar, plastmaterial, konstruktioner och ytbehandlingar på en 4000-6000kr rulle är väl knappast övermaga begärt i min bok.

              Att en dyr rulle generellt ska antas hålla ungefär som en billig låter nästan som en friskrivning. Sen att även en dyr rulle behöver service är en helt annan sak. Om en tillverkare sätter in samma lättrostade skitlager i en 5000kr rulle som en för 799:- så är det dock åt helskotta enligt min mening, konsumenter är alltmer mähän och "allt" är snart normalt eller handhavandefel när rosten eller annat fel kommer på några månader... nä det köper jag inte, i dubbel bemärkelse.

              Tyvärr är det väl som jag sa tidigare, att det numera "byggs in" en given livslängd i det mesta och inte ens en "kvalitetsrulle" håller speciellt länge, en tråkig utveckling...
              Men inte sjutton är det handhavandefel i den utsträckning tillverkare/generalagenter/återförsäljare vill göra gällande när rullar och annat går sönder... bara business.

              Vissa tyska tillverkare av dubbelkopplingslådor, kolvringar och kamkedjor har nästan dragit detta till sin spets och låter numera kunderna stå för produktutvecklingen... men jäkla va sköna de e att köra som nya!

              Kommentera


              • #37
                Tack för alla åsikter, hemskt intressant att läsa, ja ögonöppnande på olika sätt för mig till och med!

                Ursprungligen postat av anteman
                Jag tycker inte det är konstigt att jag med fler vill tro och framförallt förväntar (har förväntat?) sig bättre material och därmed bättre livslängd på en dyrare rulle, så har rullar också ofta marknadsförts under årtionden och att man stoppar in kullager av bästa kvalitet, kostar på bättre legeringar, plastmaterial, konstruktioner och ytbehandlingar på en 4000-6000kr rulle är väl knappast övermaga begärt i min bok.
                Håller med helt.
                Jag förväntar mig faktiskt att enskilda komponenter i en dyr rulle ska hålla bättre i alla förutsättningar rent underhållsmässigt, såvida rullen används till sitt tänkta syfte.
                Även en superdyr, japansk multi som säljs för bäckfiske förväntar jag mig på komponentsnivå ska hålla bättre än en billig motsvarighet.
                Om däremot en rulle för lätt fiske, eller sött fiske, används tungt och salt har jag full förståelse för om delar ger upp efter mycket kort tid.
                Där kommer jag ännu en gång i på informationen, eller snarare bristen på den, om vad en given rullmodells tänkta användningsområde faktiskt är.
                Eller så får jag helt enkelt gå ifrån mitt resonemang, det verkar omodernt.

                Ursprungligen postat av anteman
                konsumenter är alltmer mähän och "allt" är snart normalt eller handhavandefel när rosten eller annat fel kommer på några månader... nä det köper jag inte, i dubbel bemärkelse.
                Jag chockas av att så få chockas över felen i sina rullar.
                För mig säger det allt.


                Ursprungligen postat av Morta
                Jag anser fortfarande att saken man äger, kanske inte i perfekt skick, men fortfarande hel. Eftersom det är så lätt, och relativt billigt att byta spindelleden eller spollagret.... Händer sådana fel på en nästintill sprillans produkt är det aldrig OK, oavsett vad man köpt.
                Handlar för mig till stor del om vad definitionen av en slitdel är.
                Att byta spollager eller slirbromslameller i en gäddrulle på grund av slitage efter en säsong är jag helt med på, men att byta lager på grund av rost eller lameller på grund av att de fallit sönder efter runt 50 timmars fiske?
                Nej, det är inte acceptabelt på något vis.
                Ett stativ tycker jag exempelvis ska hålla i åratal med så få fel eller typ av fel att det inte påverkar funktionen, även vid ganska skralt underhåll. Tekniken borde finnas kan jag tycka då den uppenbarligen gjorde det i Svängsta för decennier sedan.
                Ena Conquesten jag visat upp med korrosionsskador på stativets vevsida hade en illa fungerande frikoppling just på grund av korrosionen, alltså en skada vilken påverkade funktionen.

                Ursprungligen postat av Morta
                Men precis om jag köper en fabriksny bil förväntar jag mig att Firman tar han om den om den inte håller måttet efter 4 månader, precis samma med en 2 pass gammal fiskerulle. Det är ju faktiskt 3 års reklamationsrätt som gäller här i Sverige, så förstår inte varför personen i fråga inte lämnar in rullen på reklamation, mycket konstigt!
                Merparten av rullarna jag visar är upp rullar som "behövde service" eller "en översyn innan fisket".
                De flesta av dem har också sänts till tillverkare/generalagent.
                Det är dock inte alls min poäng med tråden, hur säljledet och företagen bakom sköter sina ärenden är en helt annan tråd som säkert redan finns, jag är intresserad av att rullar verka drabbas av svåra fel/skador efter förvånansvärt kort tid. Att ägaren i vissa fall får sin rulle reparerad, i vissa fall inte, är för mig ointressant i sammanhanget.
                Det har i sig inte med materiell kvalitet eller hållbarhet att göra, även om det naturligtvis underlättar för slutkund om garantiärenden sköts bra.

                Ursprungligen postat av Morta
                Men minst 3 år vid normalt bruk och service kan jag tycka.
                Jag tycker att över tre år ska i princip varenda komponent som satt i rullen från fabrik, förutom möjligen något eller ett fåtal lager i utsatta positioner samt slirbromslameller, vara fullt fungerande.
                Detta i den någorlunda skötsamma fiskarens ägo.



                På tal om användningsområde och slitdelar.
                Har en bild som jag vill blanda in i den här diskussionen:

                Click image for larger version

Name:	Prorex300rost01a.jpg
Views:	238
Size:	378,6 KB
ID:	2486950


                Icke vevgavel från en vänstervevad Daiwa Prorex 300.
                Som synes är magneten korroderad så illa att ytan spruckit upp, induktorn har rostfläckar på sig så troligen går delarna ihop under kast.
                Denna rulle bör vara mellan ett och två år gammal.

                Rullen verkar inte längre finnas på Daiwa Scandinavias hemsida så jag får saxa från en butik:
                Ursprungligen postat av Butiksbeskrivning
                Här har man även bytt ut alla kullager till rostfritt (CRBB) vilket garanterar en rulle som inte ger upp i första taget oavsett om du fiskar i salt eller sött vatten.
                Spollagren väsnas naturligtvis (det är ju en Lexa) men magneten förvånade mig, har endast sett liknande skador i två rullar tidigare och jag skruvar mycket Daiwa.
                Magneterna är en helt osmord del av rullen och bör nog heller inte smörjas på grund av närheten till spolens bromstrumma.
                Detta är en del som faktiskt har gett upp i första taget trots att det är en del av rullen som jag absolut inte ser som en slitdel.
                Jag hittar ingen yttre åverkan på magneterna som skulle kunna ha föranlett rostangreppet, även om jag gjort det så är det ju minst två separata utbrott av korrosion.

                Rullen säljs här och där för 1999 kronor.
                Hur mycket kostar en en ny magnetbroms, alternativt en ny gavel om magneterna inte finns lösa, och ett par spollager samt byte av dessa?
                Jag gissar på tillräckligt mycket för att rullen faktiskt är att se som "skrot".
                På tal om något annat, hur lång garanti har Daiwa Scandinavia på rullar (kanske finns det möjlighet att slippa skroten ändå)?

                Kommentera


                • #38
                  Här finns det en månne en lexa att lära...

                  Kommentera


                  • #39
                    Och man blir nyfiken! Sån rost på 1-2 år?! Säg att den fick saltvatten i gaveln första turen och att den därefter legat fuktig i en båt... då kanske det kan bli så... i annat fall inte acceptabelt.

                    Om den förvarats på bättre sätt än så, så hoppas jag nån sänder den bilden till Daiwa för utlåtande och reflektion...

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                      Ofrånkomligt att vi hamnade i den tudelande frågan om man kan/vill serva eller inte. Har man inte skruvarintresse så är det ju mindre motigt att 'byta' servicetiden mot övertid på jobbet och sen köpa nytt eller leja bort jobbet för de pengarna.
                      Jag skruvar lite men är småbarnsförälder och räknar till 26 rullar i arsenalen. Blandad kompott av ABU, Shimano, Daiwa och Mitchell. Skulle jag pyssla med dem enligt konstens alla regler skulle jag knappt hinna fiska. Skölja ordentligt efter saltvattensfiske är det jag gör numera. Byta bromslameller kan hända att jag gör också. Kan bara konstatera att vissa rullar håller bra ändå med den behandlingen och vissa inte. Byter succesivt ut de som är för servicekrävande.
                      Man kan anpassa rulle efter sitt liv eller tvärt om.
                      Inte för att jag förordar enklare service men ändå funderar "man" genast kring vilka rullar som är så in i Norden bra med endast "småbarnsservice?"

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X