Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Hittade en video från Shimano hur man servar haspelrullar där han tar upp det där med förvaring , tror att är förklaringen till varför rullar rostar trots att dom sköljs & smörjs , troligtvis är det förvaringen . En rulle som inte får torka kommer att börja rosta förr eller senare , samma sak är det med beten som ligger fuktiga i beteslådor .

    https://www.youtube.com/watch?v=oUydV9VrDZU&t=7s

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Det håller jag inte med om.
      Ytbehandlingen är där för att skydda, undertill finns mässing vilken möjligen kan vara behandlad med exempelvis syra för att ytskiktet ska fästa.
      Utan tvekar ärgar mässingen betydligt fortare utan någon form av behandling; även om missen inte på något vis är katastrofal är den ändå mer än kosmetisk tyvärr. Särskilt då felets placering är en sådan där vatten ofta passerar.
      Det här syns tydligt på äldre rullar där mässingen av olika anledningar blivit exponerad, där får korrosionen tag.

      Jag har själv arbetat med kvalitetskontroll inom industriproduktion, just inom området ytbehandling av metall, och sådana här slarvfel får mig att gå i taket.
      Släpper ABU rutinmässigt igenom den här typen av tydliga fel, oavsett hur de påverkar rullens livslängd, är det otroligt dåligt och jag hoppas därför det bara är ett måndagsex.



      Ett intressant ämne.
      Har just nu tre Ambassadeurer hemma, två C4 och en JB, samtliga tillverkade efter 2014 där dreven väldigt uppenbart är tillverkade av olika legeringar.
      C4ornas huvuddrev har också tämligen omfattande skador medan JB'ns inte har det. Samtliga är 6.3:1 och har använts på samma vis under ungefär lika lång tid.
      Något stämmer inte...
      Du har givetvis rätt. Det är skitdåligt av ABU och givetvis ökar risken för skador. Jag kikade dock igenom ett gäng gavlar och stativ som jag har hemma. De flesta är begagnade och det var några få som hade bristande ytbehandling. Bristerna var på "osynliga" ställen. Inga av dem hade följdskador som uppstått pga den bristande ytbehandlingen. Det var på gavlar och stativ i både mässing och aluminium.Fortfarande är det ett satans sätt att leverera produkter med dessa brister. Allt prat om den höga kvaliteten på produkter från Svedala!?!?!

      När det gäller materialen i dreven så blir jag väldigt förvånad. Enligt den källa jag har (ehum host host, hos tillverkaren) så är dreven numera i samma legering oavsett modell. Detta trots att de har olika artnr. JB hade väl dessutom om jag inte missminner mig drev i rostfritt under en tid. Det är inte en sådan rulle du har hemma? Vet dock inte om det stämmer för det var så länge sedan jag hade en äldre JB hemma. Kan minnas fel.....
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Det sker ju ständigt diskussioner här om rullars faktiskt samt upplevda kvalitet och vi är några som är tämligen duktiga på att gnälla på, framförallt nyare, rullars hållbarhet över tid.
        Jag blir därför hemskt nyfiken på vad ni andra anser är en acceptabel tid en ny rulle ska hålla.
        När ska man behöva byta slitdelar som lameller, lager och dylikt?
        Hur lång tid ska rullen gå innan något kritiskt "rasar", eller är det ens okej att det gör det oavsett tid?
        ...och den magiska frågan, hur ofta ska man egentligen behöva serva sina rullar?

        Jag vet att dessa frågeställningar är av typen "hur långt är ett snöre" men det vore ändå kul att höra andras tankar om ämnet.
        Hej Jonta K;

        Mina äldsta ABU Ambassadeur 5000 och 6000 multirullar håller än idag och fungerar perfekt tack vare skötsel och regelbundet underhåll sedan cirka 50 år tillbaka...

        Vill du pröva en helt ny multirulle kan du testa en Shimano Calcutta 400 Conquest. Rätt skött kan även den rullen hålla i många år framöver....

        men ännu vet ingen hur gammal en ABU Ambassadeur 5000 Mod. SG kan bli...

        http://www.trumman.com/fisketips.htm


        Old Firehand
        Leif Engström

        Ps. Den här interiörbilden av min 17-fots Askeladden med två ABU Ambassadeur multirullar, Minn Kota 75 elmotor och LEF Fish Spotter 2901 portabelt ekolod samt två godkända Gäddor är från slutet av 1960- talet eller början av 1970-talet...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ... Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-08, 19:29.

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Du JontaK - ta inte åt dig när "horden hör av sig"! Flera av dem saknar erfarenhet av multirullar tillverkade på på det "gamla goda 90-talet", förlåt dem; ty de veta icke vad de göra... som nån sa för länge sedan

          Jag har själv kommenterat i flera trådar att begreppet kvalitet har flera dimensioner, i vissa fall kolliderande och idag fokuseras det kortsiktigt sköna, slit och släng som du och andra säger...

          Uppskattar dina inlägg, funderingar och bilder på rullar, bl a mer eller mindre halvdöda lik till rullar... Endast om vi konsumenter diskuterar, ifrågasätter och ställer krav (reklamerar) så kan vi möjligen påverka eller åtminstone peka på vilka köp som (ännu) kan antas hålla bättre över tid...
          . ”Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör.” (Luk. 23:34) sade Jesus till sina lärjungar när han hängde på korset....

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            . ”Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör.” (Luk. 23:34) sade Jesus till sina lärjungar när han hängde på korset....

            Old Firehand
            Leif Engström
            OT kanske, men visst sa ha det med adressen ”Fader”...

            För övrigt blir jag mer och mer övertygad om att len känsla i affären på en ny rulle har väldigt lite att göra med hållbarhet över tid och servicevänlighet.
            Senast ändrad av Kulfisk; 2019-01-08, 20:02.

            Kommentera


            • #76
              Cosmoz 08 tar upp en viktig poäng angående förvaring av rullar.
              Det är något flera av oss predikat i åratal tillsammans med vikten av att faktiskt torka rullen helt torr efter fiske och/eller sköljning innan förvaring, vilket även står i en eller flera tillverkares manualer.


              Ursprungligen postat av anteman
              Du JontaK - ta inte åt dig när "horden hör av sig"! Flera av dem saknar erfarenhet av multirullar tillverkade på på det "gamla goda 90-talet", förlåt dem; ty de veta icke vad de göra... som nån sa för länge sedan
              Haha, ingen ska stå oemotsagd.
              Det blir ju lätt att tappa fotfästet och få hybris när man talar om något man sett så mycket av. Det är exempelvis alltid svårt att övertala vissa rullägare att modellen de äger faktiskt är följd av problem och kanske inte av högsta kvalitet när deras eget enda exemplar har fungerat utmärkt. Att informera om att jag då sett 50 exemplar och 20 varit diverse fel på låter säkerligen i många fall som rent översitteri.
              Likadant när 90-talsjämförelserna tas fram, då låter man som en mossig bakåtsträvare. Nu kanske jag personligen är en sådan men lik förbannat var det bättre förr.

              Ursprungligen postat av anteman
              Jag har själv kommenterat i flera trådar att begreppet kvalitet har flera dimensioner, i vissa fall kolliderande och idag fokuseras det kortsiktigt sköna, slit och släng som du och andra säger...
              Mycket viktigt att tänka på.
              För att kvalitet för mig gällande rullar alltid inbegriper hållbarhet över tid betyder inte det att kvalitet för någon annan betyder samma sak.
              Det handlar alltså både om dimensioner och definitioner varvid det blir hemskt svårt att nå konsensus i trådar likt den här.

              Ursprungligen postat av anteman
              Uppskattar dina inlägg, funderingar och bilder på rullar, bl a mer eller mindre halvdöda lik till rullar... Endast om vi konsumenter diskuterar, ifrågasätter och ställer krav (reklamerar) så kan vi möjligen påverka eller åtminstone peka på vilka köp som (ännu) kan antas hålla bättre över tid...
              Tack.
              Jag inser ju ganska tydligt varje gång jag diskuterar rullar i olika sammanhang att få ser det jag ser och tänker då att det kan vara intressant att vidarebefordra lärdomar och erfarenheter.
              Att det, tyvärr, handlar mycket om fel och skador är för att jag tycker sådana är viktiga att visa upp.
              Det är värt att betänka att den absoluta majoriteten av rullar jag får hem med skador och/eller fel har ägare som är totalt omedvetna om detta och bara tror en "service" kan råda bot på allehanda symtom.


              Ursprungligen postat av Mankan G
              Fortfarande är det ett satans sätt att leverera produkter med dessa brister. Allt prat om den höga kvaliteten på produkter från Svedala!?!?!
              Ja, det är ju det.
              Jag har fiskat med rullar tillverkade i Svängsta sedan precis efter jag lärde mig gå. I över 30 år har alltid ägt flera ABU-rullar och den kanske främsta egenskapen jag både uppskattat och hört talas om över denna tid är kvaliteten och hållbarheten.
              Med rätt tillverkningsprocesser, som ABU i decennier visat sig ha, och avsyningsrutiner, ska det ju inte vara omöjligt för en fabrik att spotta ur sig i princip 100% felfria produkter när det handlar om en så mekaniskt och materialmässigt enkel konstruktion som den runda Ambassadeurer.
              Börjar det tummas på så här tydligt fel nere i Blekinge tappar åtminstone jag mitt förtroende illa kvickt.

              Ursprungligen postat av Mankan G
              När det gäller materialen i dreven så blir jag väldigt förvånad. Enligt den källa jag har (ehum host host, hos tillverkaren) så är dreven numera i samma legering oavsett modell. Detta trots att de har olika artnr. JB hade väl dessutom om jag inte missminner mig drev i rostfritt under en tid. Det är inte en sådan rulle du har hemma? Vet dock inte om det stämmer för det var så länge sedan jag hade en äldre JB hemma. Kan minnas fel.....
              Åldern tar ut sin rätt och nya glasögon har jag men tack och lov kan jag fortfarande skilja på gula metaller och rostfria stål.
              JBn är nya varianten med drev i mässing.
              Nedan följer ett par taskiga mobilbilder som inte är särskilt tydliga men förhoppningsvis ändå lyckas visa vad jag syftar på:

              Click image for larger version

Name:	Olikadrev01a.jpg
Views:	175
Size:	736,0 KB
ID:	2489432

              Här två huvuddrev, det vänstra från C4 6.3:1, det högra från JB HS 6.3:1.
              Nu har jag inte precis doktorerat i materiallära men dessa två består helt enkelt
              inte av samma legering.
              Trots identiskt skick, samma typ av spår efter maskinbearbetning så skiljer sig
              färgen, ytan och klangen rejält.
              Tyvärr vägde jag inte båda innan det högra åkte in i en rulle.
              Det jag kan läsa mig till är att C4 efter 2014 ska vara utrustad med något som
              kallas "Duragear 2" och/eller "Durabrass" och JB ska ha "supermässing".
              Vad dessa fräcka benämningar innebär i realiteten har jag ingen aning om.

              Click image for larger version

Name:	20181214_231016.jpg
Views:	160
Size:	222,1 KB
ID:	2489433
              Jag tror skadorna på C4ans huvuddrev framkommer hyfsat tydligt på denna bild om man vet hur kuggarna bör se ut.
              Inte mycket dura (av latinets durus vilket betyder bland annat hållbar) här inte...

              Kommentera


              • #77
                Gällande de rostiga lagret från tatulan så är det vardagsmat i mina andra sport: Motocross. Gissar att fettet inte klarade av saltet. Med fel sorts salt så¨klarar det inte av att skydda metallen mot saltet. Med ett fett som ger en skyddande film så ska inte vattnet och saltet kunna nå metallen. Lägger också ett par tior på JontaKs teori om att fettet reagerat med saltet/vattnet och skapat emulsion som är allt annat än hälsosam för metallen. Hade som redan nämnts stora bekymmer med samma problem under lång tid innan jag hittade rätt rätt fett som tål saltvattnet
                Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-22, 21:44.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #78
                  Click image for larger version

Name:	RostTatula01f.jpg
Views:	185
Size:	3,69 MB
ID:	2490956
                  Första bilden på delar av TWS-funktionen i en Tatula HD.

                  Click image for larger version

Name:	RostTatula01g.jpg
Views:	228
Size:	2,54 MB
ID:	2490955
                  Vi kryper lite närmare.

                  Här kan vi i princip plocka bort diskussionen om rullen är adekvat underhållen eller ej, såvida man inte anser att alla nya rullen bör smörjas om när de är ofiskade. Rullen är inköpt på Sportfiskemässan 2018 och hade fabriksfett kvar på de aktuella delarna, lite är avtorkat då bilderna tog för tydlighetens skull.
                  En rulle yngre än ett år, inte särskilt idogt fiskad men ändå har den börjat äta upp sina egna plastdelar.
                  Svårt att förklara bort med dåligt underhåll under rådande förutsättningar tycker jag.

                  Click image for larger version

Name:	ZillionRsmord01c.jpg
Views:	186
Size:	1,41 MB
ID:	2490954
                  Vi plockar fram en rulle från samma märke - Daiwa.
                  I det här fallet ett exemplar som fiskats i flera år i både söt- och bräckvatten.
                  Här saknas i princip all påverkan av det salt och gäddfiske rullen utsatts för på såväl stativ som diverse fasta komponenter, oavsett om de är gjorda av metall eller plast. Lagren är något skrapiga men funktionsdugliga.
                  Rullen är en Daiwa Zillion, originalet tillverkad i Japan.

                  Går det inte köra sönder japandaiwafanboy-JontaK's favoritrulle Zillion OG då?
                  Klart det gör, alla rullar kan hålla länge och alla rullar kan gå sönder snabbt.
                  Skillnaden mellan denna gamla rulle och vissa andra är att ger du Zillion den kärlek och respekt den är värd kommer den ge dig åratal av fantastiska egenskaper.
                  Glömmer du en service eller sköljning så kan säkerligen ett lager eller två ge sig men den kommer inte plötsligt börja äta upp sig själv inifrån några få månader efter att ha smorts....


                  Click image for larger version

Name:	TatulaHDsmord01a.jpg
Views:	177
Size:	1,75 MB
ID:	2490957
                  Tatulans öde blev ett fettkalas av sällan skådat slag!
                  Förklaring kanske krävs då man borde kunna bli institutionaliserad efter ett sådant kladdande...

                  För det första ser det röda fettet ut att vara mycket mer än det egentligen är då jag fotograferar det i den högst amatörmässiga "hemmastudion", för det andra är rullen mer generöst smord än jag är van vid just på grund av TWS-funktionen.
                  Kan säga att frikopplingen på den här slitna ungdomen känns betydligt bättre än på en fabriksny Tatula HD.

                  Kommentera


                  • #79
                    Intressant med dreven till se runda Ambassadeurer. Uppenbarligen olika legeringar i dina drev.

                    Tog och kikade igenom högen jag har i en kartong. Nya och gamla från all sköns rullar med den gemensamma nämnaren att alla är från UC rullar. Från JB till någon på eBay inköpt äldre tvåpinnars Classic. Mina drev har alla samma färg, vikt och klang. Förutom ett i rostfritt som jag vill minnas kom från en predator. Inte 100 dock om den minnesbilden stämmer. Ett 20 tal drev har jag synat. Från 3.8 till 6.8 i utväxling.

                    Inget drev var i närheten av slitaget på dina bilder.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-22, 18:08.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                      Intressant med dreven till se runda Ambassadeurer.
                      Kryper man närmare från utsidan blir slitaget mindre tydligt för den oinvigde, mer tydligt för den som känner igen ett friskt drev.
                      Click image for larger version

Name:	ABUdefektdrev01a.jpg
Views:	163
Size:	554,5 KB
ID:	2491024
                      Det syns att kuggarna är deformerade på flera ställen.
                      Jag förstår inte det här riktigt då rullarna förvisso fiskas ofta men inte överdrivet hårt samt att de är relativt unga.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 679 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 266 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X