Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Det ser faktiskt ut som motocrossdreven gör efter att ha gått med en sliten kedja. Dvs när kedjan blir sliten så blir den längre och länkarna passar inte längre perfekt mot tänderna på drevet. Man brukar säga att de får en hajfenas form i profil. Tänderna eller kuggarna blir tunnare och ofta deformerade i steg men inte lägre. Dina drev ser misstänkt likt ut dessa. Kan det vara så enkelt att drev och pinjong inte riktigt har samma form. Ett tillverkningsfel i så fall.
    Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-22, 21:43.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #82
      På dessa syns hajfenan tydligt. Observera att slitaget ser givetvis annorlunda ut i rullarna, Det finns ju ingen kedja som sliter ut dreven. Det är snarare dreven som sliter ut varandra. Men just därför misstänker jag att drevet du visar upp har sådana skador att jag lutar åt att kompisen, dvs pinjongen inte har korrekt form för att passa drevet. Eller vice versa givetvis. Normalt sett så brukar drev av detta slag slitas ihop. Inte slitas ut på det där sättet
      Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-22, 20:06.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #83
        Tycker att en rulle som kallas HD borde vara mera "heavy duty" än såhär, kolla gängorna! Rullen är ett par år men tycker endå det är dåligt, tatula är ingen rulle att rekommendera om man vill ha en slitvarg.

        Kommentera


        • #84
          Metallspån på vevaxeln med dåliga gängor där eller i muttern som följd är tyvärr tämligen vanligt.
          Drabbar i hög grad Revo Toro och Revo Toro NaCl, första generationens Revo Beast, första generationens Revo Inshore
          och en drös ytterligare modeller.
          Det ser verkligen inte kul ut och känns ju som en del av rullen som bara måste hålla!

          Kommentera


          • #85
            Jag äger 10 ambassadeurer, inklusive en 2500 c på bilden. De flesta är över 20 år, och jag har aldrig upplevt galvanisk korrosion på någon av dem. Men vid denna 2500c är det uppenbarligen det. Har någon av er Ambis-anhängare liknande erfarenheter? På en ambassadeur !!?
            mvh jr Click image for larger version  Name:	ambassadeur 007.JPG Views:	2 Size:	353,4 KB ID:	2491836

            Kommentera


            • #86
              Ridders Jag har haft liknande skador på äldre Ambassadeurer, bland annat just 2500C men även tidigare C3 med flera.
              Ska se om jag har några bilder på skadorna.

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Lägger också ett par tior på JontaKs teori om att fettet reagerat med saltet/vattnet och skapat emulsion som är allt annat än hälsosam för metallen.
                Envägslagret från den Ambassadeur JB jag har i delar visar upp ett intressant fenomen:

                Click image for larger version

Name:	JBemulsion01a.jpg
Views:	103
Size:	2,40 MB
ID:	2491845
                Kan den vita sörjan i lagret möjligen vara just en emulsion mellan ABU's smörjmedel och bräckvattnet rullen fiskats i?
                Skulle inte vara förvånad om så är fallet...

                Kommentera


                • #88
                  Suck och pust!!!
                  Blir alldeles snurrig av alla skräckhistorier i dessa rullmekar trådar.
                  Törs man serva sin rulle själv?
                  ABU’s fett äter envägslager Shimanos fett får CC att vittra sönder.

                  Hur är det med Daiwas fett är det OK eller är det trotts allt Cal’s man ska köra med??

                  Är lite inne på det där tyska guckat.
                  Vart kan man köpa det??

                  Jag är ute efter EN sort fett. Måste finnas nått som duger åt en hobbyfisksre som mig.

                  Har genom åren använt ABU’s fett Shimanofett och Daiwafett pluss andra sorter jag glömt namnet på.

                  Mina rullar är 10-30 år gamla och ingen visar något tecken på att drabbas av dessa skräck skador.

                  Finns det olja som äter rullar också?

                  Så det jag vill ha är ett fett och en olja att smörja mina gamla Ambor med. Jag är som sagt en väldigt glad amatörfiskare som bara vill ha prylar som funkar.

                  /Skitfiske


                  Kommentera


                  • #89
                    stol69 Klart du ska serva dina egna rullar!
                    Åtminstone underhålla dem på basnivå. Även om materialen är dåliga och smörjningen minimal från fabrik så krävs även ett illa skött
                    underhåll i de flesta fall för att skadorna ska komma.

                    Jag använder bland annat Cals bruna och lila men även Shimano DG06, två olika marinfett, ett industriellt PTFE-fett samt ett par andra industriella fett. Jagar även Daiwas fett, får se om jag lyckas.
                    Skulle jag personligen använda endast ett fett till allt från drev till frikoppling och lameller hade jag nog valt Cals bruna ändå.
                    Det finns andra fett som är bättre till enskilda områden men ska fettet användas till allt är Cals svårslaget tycker jag.

                    Ska också nämna att det inte är tillverkarnas smörjmedel som förstör rullarna, snarare bristen på smörjmedel och allmänt underhåll i kombination med galvanisk korrosion och/eller på andra vis undermåliga material och konstruktioner.

                    Kommentera


                    • #90
                      Cal’s får det bli.

                      Är Cal’s ’lila’ nån nyhet eller?? Var nått år sen min Cal’s burk tog slut. Bruna är väl den vanliga?

                      Tänkte lite då här. Om underhållet är dåligt så är risken stor att det är originalfett i dessa skräckexempel till rullar och att det reagerat med bräckvattnet.

                      Men jag kan inget om dom här kemiska reaktionerna, kanske inte har ett dugg med vilket fett man använder.

                      Kommer man ifrån det här kemiproblemet om man som jag servar relativt ofta???

                      Ni rullproffs får suget efter nya rullar att svalna ordentligt.
                      Iaf kommer jag nöta på med mina små Ambor från 80 och 90 talet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X