Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av stol69
    Är Cal’s ’lila’ nån nyhet eller?? Var nått år sen min Cal’s burk tog slut. Bruna är väl den vanliga?
    Ja, det bruna är det "vanliga" alltså det lite tjockare/hårdare fettet.
    Den lila varianten är mjukare och utvecklad främst för kallare väder som jag förstår det, båda sorterna har funnits många år.

    Ursprungligen postat av stol69
    Kommer man ifrån det här kemiproblemet om man som jag servar relativt ofta???
    Du slipper många problem om du håller koll på dina rullars skick, är medveten om eventuella svagheter samt rengör och förvarar dem korrekt efter fiskepassen.
    Andra problem förefaller vara rent modell/konstruktionspecifika och kanske är omöjliga att undvika i annat fall än om rullarna förblir oanvända.

    Ursprungligen postat av stol69
    Ni rullproffs får suget efter nya rullar att svalna ordentligt.
    Iaf kommer jag nöta på med mina små Ambor från 80 och 90 talet.
    My work here is done!



    Kommentera


    • #92


      My work here is done!



      [/QUOTE]

      Långt ifrån

      Tack för nu och skitfiske

      Kommentera


      • #93
        För att stilla abstinensen så skruvade jag isär min Coastal. Köpte den för ett år sedan och började då med att ta isär den och smörja rullen som jag vill ha det. Med mitt tyska fett. Som alltid så har jag synpunkter på hur tillverkarna smörjer rullarna vid tillverkningen oftast för sparsamt men då och då rent felaktigt. Min Coastal var väldigt sparsamt smord. Den har efter min initiala smörjning sedan slitit hund under en säsong, främst i Östersjön runt Stockholm. Alltså i bräckt vatten. Insåg att jag har nästan helt negligerat rullen och dess servicebehov under hela säsongen. Det har å andra sidan inte funnits ett enda spår av behov av smörjning. Inga missljud. Den gick fortfarande mjukt som en katt.

        Tog som sagt isär rullen för att smörja upp den ordentligt igen efter att ha sett mardrömsbilderna som JontaK lagt upp. Vet inte vad jag förväntade mig då den fortfarande gick mjukt och tyst men jag hade samtidigt JontaKs bilder på näthinnan. Döm om min förvåning när jag lyfte på gaveln och rullen såg ut precis som när jag stängde den förra gången. Inte ett spår av användning. Jo lite kanske. Delar av fettet på drevet har flyttat lite på sig. Fortfarande var drevet välsmort dock. Fettet var fortfarande lika blankt och transparent som det var när jag tryckte ut det ur tuben. I övrigt så ser rullen ut som ny inuti. Inga problem med IAR lagret heller. Som nytt. Inga som helt spår av användning i TWS mekanismen heller. Men som sagt så var den välsmord.

        På något sätt så har jag negligerat denna rulles behov av service. Pysslar om mina Ambassadeurer rätt ofta men denna Daiwa har fått noll omvårdnad förutom olja i spollagret då och då. Likadant med mina andra två Daiwor. Två Zillion TWS men med olika utväxling. Även dessa ser hur fina som helt ut innanför gavlarna. Bägge fick samma behandling som min Coastal när de var helt nya. Tur eller bra smörjning?
        Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-03, 19:27.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #94
          Inget varar för evigt, hade stora förhoppningar på Shimanos tätningar av Tranx men ändå viss tveksamhet.
          Har nu haft några hemma som släppt in vatten, det här är andra exemplaret med mer allvarliga skador.

          Click image for larger version  Name:	Tranxotät01e.jpg Views:	1 Size:	1,63 MB ID:	2494574
          Skarven ovanför backspärrshaken har visat sig vara ett problemområde.
          Ni som äger Tranx, lägg ett lager fett där gaveln fäster mot stativet!

          Click image for larger version  Name:	Tranxotät01g.jpg Views:	1 Size:	2,42 MB ID:	2494573
          Inre pinjonglagret står helt still, antingen rostigt inuti eller fullt av saltkristaller.

          Click image for larger version  Name:	Tranxotät01a.jpg Views:	1 Size:	2,24 MB ID:	2494570
          Vevsidans spollager går riktigt trögt, synlig rost...

          Click image for larger version  Name:	Tranxotät01b.jpg Views:	1 Size:	2,56 MB ID:	2494571
          Lite rost på yttre pinjonglagret också.
          Lagret rullar men väldigt ojämnt och hackigt.

          Click image for larger version  Name:	Tranxotät01d.jpg Views:	1 Size:	1,57 MB ID:	2494572
          Svårt att belysa envägslagrets insida men även här har saltvatten trängt in. Viss rostbildning finns men lagret fungerar fortfarande.


          Ja, vad ska man då säga om det här.
          Det är lite farligt att sälja en "tät" rulle, det är som att uppmana ägare att inte sköta den.
          Jag är knappast chockad över det bilderna visar men jag är ändå lite förvånad att Shimanos väldigt speciella gummitätningar men sin hydrofobiska ytbehandling ändå släpper in vatten på det här viset. Trodde spolens tätning samt envägslagrets dito skulle hålla riktigt tätt faktiskt.

          Positivt är att frikopplingslänkagets tätning verkar ha hållit helt tätt i det här exemplaret, även o-ringen som tätat vevaxelns lager fungerar.
          Det sistnämnda är viktigt då det är ett lager som ofta rostar i otätade rullar, å andra sidan spelar det ingen roll om detta lager klarar sig när flera andra ger upp.

          Kommentera


          • #95
            Ja man misstänker att den inte har skötts som den borde givet fiskevattnet, dvs sköljts och smorts då och då. Å andra sidan är jag tveksam till att man vid avsköljning verkligen kommer åt eventuellt saltvatten som krypigt så långt in utan att behöva plocka i sär rullen...

            Mycket saltavlagringar, har den jobbat på ost- eller västkusten under ett-två år typ?
            När man ser lagren så börjar man åter fundera om kullager har sämre kvalitet idag...

            Kommentera


            • #96
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Inget varar för evigt, hade stora förhoppningar på Shimanos tätningar av Tranx men ändå viss tveksamhet.
              Har nu haft några hemma som släppt in vatten, det här är andra exemplaret med mer allvarliga skador.

              Click image for larger version Name:	Tranxotät01e.jpg Views:	1 Size:	1,63 MB ID:	2494574
              Skarven ovanför backspärrshaken har visat sig vara ett problemområde.
              Ni som äger Tranx, lägg ett lager fett där gaveln fäster mot stativet!

              Click image for larger version Name:	Tranxotät01g.jpg Views:	1 Size:	2,42 MB ID:	2494573
              Inre pinjonglagret står helt still, antingen rostigt inuti eller fullt av saltkristaller.

              Click image for larger version Name:	Tranxotät01a.jpg Views:	1 Size:	2,24 MB ID:	2494570
              Vevsidans spollager går riktigt trögt, synlig rost...

              Click image for larger version Name:	Tranxotät01b.jpg Views:	1 Size:	2,56 MB ID:	2494571
              Lite rost på yttre pinjonglagret också.
              Lagret rullar men väldigt ojämnt och hackigt.

              Click image for larger version Name:	Tranxotät01d.jpg Views:	1 Size:	1,57 MB ID:	2494572
              Svårt att belysa envägslagrets insida men även här har saltvatten trängt in. Viss rostbildning finns men lagret fungerar fortfarande.


              Ja, vad ska man då säga om det här.
              Det är lite farligt att sälja en "tät" rulle, det är som att uppmana ägare att inte sköta den.
              Jag är knappast chockad över det bilderna visar men jag är ändå lite förvånad att Shimanos väldigt speciella gummitätningar men sin hydrofobiska ytbehandling ändå släpper in vatten på det här viset. Trodde spolens tätning samt envägslagrets dito skulle hålla riktigt tätt faktiskt.

              Positivt är att frikopplingslänkagets tätning verkar ha hållit helt tätt i det här exemplaret, även o-ringen som tätat vevaxelns lager fungerar.
              Det sistnämnda är viktigt då det är ett lager som ofta rostar i otätade rullar, å andra sidan spelar det ingen roll om detta lager klarar sig när flera andra ger upp.
              Bilderna visar klart & tydligt att ägaren har skitigt att ta hand om sin rulle , hade han visat lite kärlek då hade han sett för länge sedan sett rostangreppen på rullen .

              Dessutom hade han visat lite kärlek som att skölja av den & förvarat den torrt hade dessa skador uppstått ?

              Kommentera


              • #97
                Ursprungligen postat av anteman
                Ja man misstänker att den inte har skötts som den borde givet fiskevattnet, dvs sköljts och smorts då och då. Å andra sidan är jag tveksam till att man vid avsköljning verkligen kommer åt eventuellt saltvatten som krypigt så långt in utan att behöva plocka i sär rullen...
                Skötts dåligt?
                Ja, definitivt.
                Poängen är dock att rullen läckt. Där den läckt sitter påkostade tätningar med en speciell ytbehandling man inte ens bör ta i med fingrarna och absolut inte ska smörja med fett eller olja.
                Tätningarna ser fräscha ut och den ena är till och med limmad i rullen från fabrik.

                Man får väl anta att meningen är att avsköljning inte heller ska passera dessa tätningar?
                Om så är fallet hjälper det ju inte att skölja om saltvatten på något vis letat sig in i rullen sedan tidigare.

                Ursprungligen postat av anteman
                Mycket saltavlagringar, har den jobbat på ost- eller västkusten under ett-två år typ?
                När man ser lagren så börjar man åter fundera om kullager har sämre kvalitet idag...
                Tror den är fiskad knappt ett år.
                Alltså är det den tiden då tillverkare, fiskebutiker och många andra brukar rekommendera att rullen får en större genomgång.
                Att det inte räcker är vi många som vet, det är det jag menar är "faran" med Tranx och dylika rullar.
                Användaren litar så blint på tätningar och material att denne absolut inte har som alternativ att få rullen servad efter bara några
                få månader.
                Reklamen säger ju dels att rullen inte släpper in vatten, dels att den tål saltvatten!
                Fiskar jag då bräckt, varför ska jag behöva tänka på hur rullen mår efter ett halvår?


                Ursprungligen postat av Cosmoz 08
                Bilderna visar klart & tydligt att ägaren har skitigt att ta hand om sin rulle
                På vilket sätt ser man det på dessa bilder?

                Ursprungligen postat av Cosmoz 08
                Dessutom hade han visat lite kärlek som att skölja av den & förvarat den torrt hade dessa skador uppstått ?
                Jag förstår inte hur avsköljning kan hindra att det läcker in saltvatten i rullen, det problemet jag alltså främst försöker belysa.
                Det får du gärna förklara för mig.

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

                  Jag förstår inte hur avsköljning kan hindra att det läcker in saltvatten i rullen, det problemet jag alltså främst försöker belysa.
                  Det får du gärna förklara för mig.
                  En rulle som som är blöt & förvaras i ett kallt & fuktigt utrymme typ en båt eller ett kall garage kommer aldrig torka & till slut kommer fukten tränga in i rullen .
                  Tar man in rullen efter ett fiskepass & sköljer av den då får man bort saltet & den kommer att torka & då slipper man problemet .

                  Detta poängterar & förklarar Shimanos rulldoktor , se 1,30 in i videon https://www.youtube.com/watch?v=oUydV9VrDZU

                  Kommentera


                  • #99
                    Cosmoz 08 Ja, jo. Tänk om Jan Eriksson och Normark faktiskt kunde prata om sina rullars potentiella svagheter och sälja sitt egna fett och olja ut till butik och kund istället för att i svepande ordalag peka på gamla rullskruvarsjälvklarheter en gång var femte år.
                    Att låta rullar torka har jag och många före mig tjatat om i åratal, till vissas förtret och oförståelse.
                    Självklart är det viktigt och bra att du tar upp det men nu var det inte frågan är.

                    Problemet jag belyst hos Tranx är att den läcker in vatten trots sina tätningar. Detta vattnet tränger sedan in till känsliga delar, dunstar och fäller ut saltkristaller.
                    När rullen sedan fiskas, eller sköljes, löses vissa kristaller upp igen och man har ånyo saltvatten inuti rullen. Andra kristaller stannar inuti kullager och förstör dem.
                    Jag kanske tolkade dig fel men uppfattade det som att detta problem kan avhjälpas av sköljning vilken jag inte håller med om i fallet Tranx.
                    Sköljningen är bra för externa delar men hjälper knappast mot vattnet som letat sig djupt in i rullen.

                    Tranxen bör således både säljas och ses på som precis vilken rulle som helst.
                    Den må vara lite tätare men jag misstänker att tätningarna av spole/pinjonglager samt envägslager istället mest hjälper till att stänga in fukt och kondens, alltså hindrar rullen att torka.
                    Tyvärr säljs den som en evighetsmaskin för bräckvatten, bevisligen stämmer inte detta.

                    Kommentera


                    • Förstår din poäng JontaK, här har vi en tät rulle som inte är tät. Säljs den som typ "tätad och saltvattenbeständig" så kan man (?) räkna med att vissa kunder tror på det och underhåller därefter... denna rulle har inte klarat det.

                      Sedan som jag själv var inne på tidigare, att snabbt skölja av denna lär knappast räcka, tror inte man kommer åt det saltvatten som under en hel fiskedag eller två krupit, jobbat sig in i rullen under kast och invevning, förbi t o m tätningar...

                      Kanske är en otät, öppen rulle som sköljs av regelbundet (t o m dränks och vevas i sötvatten?) vid brack/saltvattenfiske det minst dåliga... om man inte glömmer att torka/förvara torrt och smörja.
                      Senast ändrad av anteman; 2019-02-26, 13:37.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X