Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    .... Men jag måste ju hjälpa dig. Du sitter ju på en gammal relik, en conquest 50 med availspole... sådant gammal skit ska du väl inte ha kvar. De är ju skräp. Det nya är mycket bättre. Jag kan hjälpa dig genom att förbarma mig över spolen. Finns säkert någon annan vänlig själ här som kan ta sig an rullen också .
    ......
    varför ska du nöja dig med mindre. det nya är alltid bättre. Shimano reklamen ljuger aldrig...
    Dagens garv!

    ...jag sitter på massa annat intressant Conquest/TE GT vägen, bl a riktig "gamla och svårt att få tag på" availspolar till CQ 100 oxå och motsv. rulle såklart, en 2004 CQ DC, aftermarket-drev , avail delar, osv ... Dessa [rull]reliker kan jag tyvärr inte sälja , dessutom presterar dom som inga nya rullar gör, med visa undantag såklart

    Mitt nästa projekt är ganska intressant , tycker jag . Då tänkte jag jämföra följande rullar: en 2001 CQ 50 OG med en CNQ5026Ra och annat gott från avail/hedgehog-studio vs en 2014 CQ 100 med en 14CNQ1024RI i en rapala wobbler kast-krig runt 3-4 g. Om jag släpper min avail CQ, då vet du resultatet. Jag skämtade såklart, mina barn kommer att ärva mina reliker.

    Nu när jag tänker på det, då det kan bli lite spännande att serva min 2014 CQ 100, då jag har inte fiskat eller öppnat den på länge.

    //T

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      ...
      Nu när jag tänker på det, då det kan bli lite spännande att serva min 2014 CQ 100, då jag har inte fiskat eller öppnat den på länge.

      //T
      Eftersom den säkert är "tonyexsmord" innan så lär det inte vara nån spännande fara, hade den däremot varit fabrikssmord så vete katten hur den hade sett ut...

      Mina endast 4 Shimanomultirullar (1991-2015) är också fina inuti men de har bortsett från en enbart gått i sötvatten och förvaras varmt och torrt efter fisket.

      Kommentera


      • Hittade åter till en artikel på tackletour om kullager. Nu när jag läste den igen så gick det upp ett och annat ljus för mig. Vi har ju klagat på att det var bättre förr. Bla att det finns ett motsatsförhållande mellan rostfrihet och mekanisk kvalitet. Dvs ju högre krav vi ställer mekaniskt på kullagren desto sämre klarar de av korrosion. Även ”rostfria” lager. http://www.tackletour.com/articlebearings201.html

        Lite förenklat så gör processen som behövs för att tillverka kullager med riktigt hög kvalitet eller mekanisk precision att motståndskraften mot korrosion minskar.....

        Jag är ingen expert på kullager eller metalurgi så jag får än så länge lita på vad som är skrivet. Det är dessutom i linje med andra källor jag har hittat...
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • Kan nog ligga ngt i det du säger... Å andra sidan, JontaK la nyligen upp en bild på ett 30 år (typ) gammalt kullager som snurrade mer än väl efter en god rengörning/smörjning.

          Med andra ord, även om dagens kullager skulle snurra ännu något lättare än förr så offras livslängd om din tes är korrekt. Fördelen med såna är dessutom ofta marginella, de gör en viss skillnad på en spolaxel i en multirulle under vissa förutsättningar men, med handen på hjärtat, var i övrigt i en rulle behövs hyperlättrullande kullager med stor potential till rost?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Lite förenklat så gör processen som behövs för att tillverka kullager med riktigt hög kvalitet eller mekanisk precision att motståndskraften mot korrosion minskar.....

            Jag är ingen expert på kullager eller metalurgi så jag får än så länge lita på vad som är skrivet. Det är dessutom i linje med andra källor jag har hittat...
            Frågan är hur stor kunskap den gode ChuckE har i ämnet, han ska visst vara "bearing expert" och "bearing guru" men jag hittar inget om någon formell utbildning eller ens praktiskt erfarenhet. Vore kul att veta.
            Tar alltid Tackle Tour med en skopa salt då de inte är mer än vanliga entusiaster, precis som de flesta av oss här. Skulle aldrig få för mig att påstå att det jag själv häver ur mig på något vis är skrivet i sten eller ska tas som den enda sanningen vilket jag ibland kan tycka TT-skribenterna ger sken av.

            Det du skriver här ovan kan jag inte finna direkta belägg för i texten, kanske för att jag skumläste den (har läst den tidigare men det är nog 10 år sedan).
            Även de gamla franska lagren med konvex ytterbana verkar i mina lekmannaögon ha en alldeles tillräcklig precision och mekanisk kvalitet för att fungera i fiskerullar, precis som lagren bland annat ABU och Shimano använde senare (men ändå för många år sedan). Korrosionsmotståndet verkar enligt mina erfarenheter av något eller ett par tusental öppnade rullar vida överstiga det hos moderna lager.
            Ser egentligen inga nackdelar med de äldre lagren, stålet är troligen härdat i samma utsträckning som hos nyare lager, det skvallrar den mekaniska hållbarheten över tid om.

            Personligen tror jag mer på att det idag fuskas med legeringarna i ett försök att antingen spara pengar i tillverkningsledet eller i syftet att bygga in planerad livslängd.

            En kul grej gällande kullagers hållbarhet står Daiwa för:
            Tyskarna säger 12 gånger högre mostånd mot korrosion
            Fransoserna säger 10 gånger längre livslängd
            Jag undrar då hur detta är uppmätt och hur dessa två påståenden förhåller sig till varandra...

            Kommentera


            • Jag tänker att bussningar faktiskt är det optimala när det behövs spollager. 13Fishing gör ju en hype kring deras concept z vilket är lite lustigt när bussning varit Abu Garcias val i billiga ambassadeurer tidigare...

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Jag tänker att bussningar faktiskt är det optimala när det behövs spollager. 13Fishing gör ju en hype kring deras concept z vilket är lite lustigt när bussning varit Abu Garcias val i billiga ambassadeurer tidigare...
                Bra bussningar är definitivt bra lagringar, om de hålls efter och inte får gå torra.
                Sen hur bra bussningar i plast är, ja det får tiden utvisa.

                I mitt huvud är inte bara Concept Z utan hela 13 Fishing mest en stor hype men så är jag en snarstucken bakåtsträvare också.

                Kommentera


                • Jag läst liknande ””påståenden på andra ställen. Bla på Wikipedia. Väldigt mycket av det som TT skriver verkar vara direkt från Wikipedia som i sin tur hänvisar till SKFs material som källa. Det är rätt svårt att hitta rätt bland allt som skrivs. Eller egentligen vem man ska lita på. ChuckE hade kunnat skriva att han hade varit professor i metallurgi på Nasa och det hade varit omöjligt för mig att kontrollera saken. Det han skrev kändes för mig som rätt trovärdigt även om det säkerligen är vinklat. Som ofta. Inte bara av TT. Dock antar jag att SKF är en trovärdig källa. Speciellt deras tekniska dokument. Har läst igenom en del av källmaterialet på Wikipedia och har dock inte hittat något om korrosionsbeständigheten förändrats över tid. Däremot att både legeringar och produktionsmetoder ändrats.

                  Skulle jag gissa den bakomliggande orsaken så tror jag att det är flera. Dels HAR legeringarna ändrats. Ekonomin är säkerligen mer pressad idag. Dels andra produktionsmetoder än förr. Det är rätt många prylar som man defacto inte längre kan tillverka i exakt samma utförande som förr pga olika orsaker. Allt ovan hänger oftast ihop. Ser det ofta i min vardag. Vissa saker VAR bättre förr medan andra definitivt är bättre nu.

                  Ang legeringarna och produktionsmetoderna så finns det massor att läsa om detta på bla SKF. Länkar finns bla på wikipedias sida om kullager. De har även mycket information om fetter. Speciellt för kullager.https://web.archive.org/web/20121225...ata/index.html

                  Jag är rätt övertygad om att kullagren vi använder i våra fiskerullar knappast är framtagna för just fiskerulllar. Även om vissa tillverkare gör allt vad de kan för att peta i så många kullager som möjligt. Fiskare är nog snarare en av de minsta användare av kullager. Det skulle säkerligen räcka med mindre förfinade kullager. Frågan är snarare om det är någon som tillverkar bra kvalitetslager i enklare utföranden. Billiga lager finns det gott om men de är knappast kvalitetslager.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-10, 01:33.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Frågan är snarare om det är någon som tillverkar bra kvalitetslager i enklare utföranden. Billiga lager finns det gott om men de är knappast kvalitetslager.
                    Den naturliga följdfrågan är då naturligtvis: Vad är ett kvalitetslager?
                    Är det ett lager som är tyst, har extremt runda kulor, mycket högt korrosionsmotstånd eller kanske extrem tålighet mot mekaniskt slitage?
                    Ska ovanstående egenskaper sättas i relation till pris då kvalitetsfrågan avgörs?
                    Har själv inga klara svar på frågorna.

                    Min poäng med hela resonemanget är egentligen att kullager från 70-, 80- eller 90-talet enligt min erfarenhet kastar minst lika bra som originalmonterade lager i dagens rullar med den skillnad att de äldre i de flesta fall förefaller stå emot korrosion betydligt bättre. De håller även minst lika bra mekaniskt.
                    Teorin om ett motsatsförhållande mellan hög mekanisk funktion och korrosionsbeständighet köper jag således inte.

                    Kommentera


                    • Vem vet. Du kanske har rätt. Det var ETT påstående som framfördes på en site. Det går säkert att hitta flera. Det vi dock verkar kunna konstatera är att kullagren verkar vara mer korrosionsbeständiga förr och samtidigt fungera minst lika bra i våra fiskerullar som nytillverkade lager. Det kanske är så att de nyare är bättre totalt sett men att vi inte utnyttjar överkapaciteten eller så är det ett rent falskt påstående

                      När det gäller definitionen av vad som är kvalitetslager så finns det ju standarder. Den mest kända torde vara ABEC. Kulornas rundhet är en av definitionerna som hanteras inom denna standard. Skulle gissa att de allra flesta av de kinatillverkade ABEC7 lagren som säljs för en billig peng på eBay knappast är klassade som ABEC 7 i verkligheten. Snarare skitlager
                      Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-10, 10:12.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X