Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra näsa där! Var börjar kastvikten? Var slutar den?

    Kommentera


    • SV103 är definitivt mer bekväm med lätta beten än gamla Zillion (som jag tycker kommer till sin rätt från typ 14 gram).
      Det är ju swimbait-rullar men jag tvivlar mycket starkt på Daiwas uppgivna 80 gram över tid.
      Förutom spolen är ju SV103 tekniskt sett extremt lik original-Zillion.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
        Bra näsa där! Var börjar kastvikten? Var slutar den?
        Min använder jag på ett 1,5 oz spö. Kör från 10g. Eftersom jag aldrig testat den på ett lättare spö så kan jag inte säga hur lätt den klarar.

        Kommentera


        • Tackle apan ylar nu. Vill ha!!

          Kommentera


          • Nu vägde/mätte jag aldrig spolen från min SV103 innan jag sålde den men jag har för mig att spolen, trots namnet, har samma diameter som Zillion 100.
            Den borde därmed vara något tyngre än SV-spolen från Steez som jag har i min Bay Casting.
            Bromsen är ju annars samma, som jag förstått det, i alla SV-spolar av första generationen.

            I och med att Alphas SV kastar väldigt lätt (ska testa Millionaire Bay Casting SV imorgon tror också den kastar lätt men kanske från 6-7 gram istället för Alphas 3-4) så skulle jag bli förvånad om inte SV103 hanterar beten en bit under 10 gram helt okej.
            Jag kastade som lättast ganska exakt 10 och det klarar den av men runt den vikten finns det naturligtvis bättre rullar.

            Tycker inte SV-spolen förvandlar rullarnas tänkta användningsområde eller mest lämpliga kastvikter så hemskt mycket egentligen. I viss mån tycker jag SV-systemet i det avseendet är överskattat men som en utbytesspole där rullen används ungefär som den tidigare användes är den magiskt bra.
            Framförallt ger den en mångsidighet, som namnet antyder, där varierande vikter och former på betena kastar precis likadant.
            Gamla Zillion är ju inte alls på det viset, snarare tvärtom även om jag tycker gamla Zillion kastar längre med vissa beten än vad SV103 gör.

            Kommentera


            • Skillnaden mellan en ”modern” Zillion och Tatula är minimal. Du kan tex byta icke vevgavel rakt av mellan modellerna. Den ”stora” skillnaden är spolaxeln. På Tatula är den lång och går igenom pinjongen. På Zillion är den kort. Det är en separat axel som styr pinjongen i Zillion, Vinsten borde vara lättare spole och mindre friktion i kastet då axeln inte behöver gnuggas mot pinjongen. I teorin. I praktiken märker jag ingen skillnad med de beten jag använder mina rullar till. Det är några fler skillnader. Tex så skiljer utförandet på linspridaren en aning, Chassit är lite annorlunda i utförandet, mest kosmetiskt. Zillion har klick i spolens förspänning, En annan men inte effektivare slirbroms, läs lite andra storlekar på lamellerna....

              och givetvis den största skillnaden: en mycket högre prislapp och därmed status. Eller om det är tvärtom.

              lite nyfiken på slitaget på lagerkoppens gängor. Verkar vara flitigt använd eller? Kikade på mina 5 Daiwor av samma typ. Ingen hade slitage av den sorten eller sned linspridare. Inte heller några bubblor på chassit, Mina är fiskade i Stockholms skärgård med bräckt vatten och allt. Jag ställer in spolglappet en gång för alla och vrider sedan ytterst sällan på ratten som är sliten på din rulle. Kanske därför mina har klarat sig.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                lite nyfiken på slitaget på lagerkoppens gängor. Verkar vara flitigt använd eller?
                Fiskad 6-8 pass, inköpt i vintras.

                Blåsorna i ytbehandlingen har nästan garanterat varit med från fabrik.

                Kommentera


                • Den legendera japanska QA hos Daiwa och Shimano verkar vara ett minne blott

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Snällt sagt men inte skulle jag betala runt 4000kr för en rulle med den detaljkvaliteten som enligt bilderna kan förekomma... Nuvarande Zillion är väl en, eeh förfinad Tatula till dubbla kostnaden? Hade tyvärr avbeställt eller returnerat...
                    Nu lyckades jag få tag på en Zillion JDM TWS 1516 till halva det priset så ungefär vad en Tatula går för.
                    Så får väl se vad den klarar av. Men håller verkligen med om att Jontaks bilder är oroande på en sådan plattform som Zillion som ändå ska vara en av Daiwas mer kompetenta och då också högre prissatta modeller.
                    Spännande att höra vad Daiwa själva har att säga om bilderna här i tråden.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

                      Nu lyckades jag få tag på en Zillion JDM TWS 1516 till halva det priset så ungefär vad en Tatula går för.
                      Så får väl se vad den klarar av. Men håller verkligen med om att Jontaks bilder är oroande på en sådan plattform som Zillion som ändå ska vara en av Daiwas mer kompetenta och då också högre prissatta modeller.
                      Spännande att höra vad Daiwa själva har att säga om bilderna här i tråden.
                      Ja vi håller tummarna att rullen i bilder ovan är ett olyckligt undantag och för halva slanten kan man stå ut med viss oro...

                      (Ibland blir jag konspiratorisk om kräsna japaner och naiva européer (allt är guld som glimmar/Cutta...) och funderar om de nya måndagsexemplaren går direkt på export och Japanrullar främst för lokal marknad synas noggrannare... jag hoppas isf att det är en sån du fått tag på...)
                      Senast ändrad av anteman; 2019-03-28, 13:51.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 134 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 081 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X