Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ja, den teorin har många. Shim/Ds marktpolitik med finexemplaren exklusiv till JDM fundamenterade den.
    Och du som JDM insider vet ju hur skillnaden är på beggatmarknaden. Dock med Daiwas sämre BG haspelrullar på JDM contra export, och med en SV 105 USDM med lager i knobsen contra Alphas SV utan så verkar de börja skita i sin egen hemmadomän

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
      Dock med Daiwas sämre BG haspelrullar på JDM contra export, och med en SV 105 USDM med lager i knobsen contra Alphas SV utan så verkar de börja skita i sin egen hemmadomän
      Tyvärr är inte japanerna heller immuna mot marknadsföring.
      Rullen på mina senaste bilder, Zillion HD, trycks fram hårt av "fiskekändisar" i Japan.
      Daiwa har väl valt sin inriktning helt enkelt.

      Borta för evigt är Club-M och utlottning av extremt limiterade specialversioner till stamkunder.
      För ja, sådant höll Daiwa på med för 15 år sedan.
      Hade du köpt några rullar fick du tillfälle att köpa väldigt exklusiva modeller till hutlösa summor som ingen annan hade tillgång till. Ville du inte lägga den hutlösa summan fanns en hel drös välbyggda men lite enklare rullar att välja på.
      På den tiden försökte man bygga kundrelationer och kvalitetsrykte på något annorlunda nivå än idag då exklusivt innefattar dussinrullar från låglöneländer med skyhög prislapp och ett par finesser som varken gör skillnad eller fungerar särskilt bra...

      Bitter, jag!?
      Nej, nej.

      (Vet att Steez, Millionaire och Alphas finns också och applåderar Daiwa för dessa men de där högkvalitativa bruksrullarna med vettigt pris och vårdandet av trogna kunder är ändå ett minne blott.)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Fiskad 6-8 pass, inköpt i vintras.

        Blåsorna i ytbehandlingen har nästan garanterat varit med från fabrik.
        Tänkte snarast på om vederbörande skruvat mycket på ratten. Ingen direkt nyhet att en ratt av metall rätt snabbt sliter ut gängor i plast. Speciellt om den hamnat lite snett. En skitkonstruktion....

        Blåsorna är inte mycket att säga om mer än att det också är en trist företeelse.
        Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-28, 19:48.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

          Nu lyckades jag få tag på en Zillion JDM TWS 1516 till halva det priset så ungefär vad en Tatula går för.
          Så får väl se vad den klarar av. Men håller verkligen med om att Jontaks bilder är oroande på en sådan plattform som Zillion som ändå ska vara en av Daiwas mer kompetenta och då också högre prissatta modeller.
          Spännande att höra vad Daiwa själva har att säga om bilderna här i tråden.
          Sorry att behöva förstöra för dig men en Zillion av senaste modell är inte mer än en marknadsföringspryl från Tatula. Skillnaden mellan rullarna är i princip noll, speciellt sett till prisskillnaden. Jodå, jag har gått på det likväl. Har numera två Zillion, en Tatula och en Coastal. I det stora hela samma rulle inuti allihop. Trots ett prisspann på 1499 - 3500 eller vad det nu är.... Hade tidigare ytterligare en Zillion och en Coastal men sålde av dem.

          Men, trots JontaKs bilder så har mina TWS rullar fungerat helt klanderfritt under ett års hårt och intensivt fiske. I bräckt vatten. Dessutom med minimalt underhåll. Pysslar rätt ofta om mina Ambassadeurer men glömde faktiskt bort mina Daiwor under hela säsongen. De bara gick och gick. De fick inte ens en avsköljning efter passen. Någon gång fick de säkert en droppe olja men det var inte ofta.

          Jag gjorde dock som jag alltid gör när en rulle är ny i stallet. De plockas isär och smörjs på ett lite annorlunda sätt än hur fabrikerna gör. Kanske därför mina har klarat sig så bra. Har sett över rullarna inför årets säsong och gissa om jag blev överraskad efter att ha sett JontaKs bilder när mina togs isär. De såg ut precis som de gjorde när jag stängde dem för ett år sedan. Knappt ett spår av användning. Ska väl lägga till att jag också har ett gäng Shimanos och rullar från Abu. Både runda och Revo. Inga bekymmer med någon av rullarna faktiskt.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-28, 20:08.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

            Sorry att behöva förstöra för dig men en Zillion av senaste modell är inte mer än en marknadsföringspryl från Tatula. Skillnaden mellan rullarna är i princip noll, speciellt sett till prisskillnaden. Jodå, jag har gått på det likväl. Har numera två Zillion, en Tatula och en Coastal. I det stora hela samma rulle inuti allihop. Trots ett prisspann på 1499 - 3500 eller vad det nu är.... Hade tidigare ytterligare en Zillion och en Coastal men sålde av dem.

            Men, trots JontaKs bilder så har mina TWS rullar fungerat helt klanderfritt under ett års hårt och intensivt fiske. I bräckt vatten. Dessutom med minimalt underhåll. Pysslar rätt ofta om mina Ambassadeurer men glömde faktiskt bort mina Daiwor under hela säsongen. De bara gick och gick. De fick inte ens en avsköljning efter passen. Någon gång fick de säkert en droppe olja men det var inte ofta.

            Jag gjorde dock som jag alltid gör när en rulle är ny i stallet. De plockas isär och smörjs på ett lite annorlunda sätt än hur fabrikerna gör. Kanske därför mina har klarat sig så bra. Har sett över rullarna inför årets säsong och gissa om jag blev överraskad efter att ha sett JontaKs bilder när mina togs isär. De såg ut precis som de gjorde när jag stängde dem för ett år sedan. Knappt ett spår av användning. Ska väl lägga till att jag också har ett gäng Shimanos och rullar från Abu. Både runda och Revo. Inga bekymmer med någon av rullarna faktiskt.
            Ja man lever och lär helt enkelt. Tur i oturen är väl att jag betalade långt ifrån rek pris för rullen.
            En stor del till varför jag valde den var för att testa en ny plattform och ett annat märke, kör annars Ambassadeur till allt mitt fiske.
            Så ska bli spännande att syna rullen närmre när den kommer och även se hur den håller och presterar över tid. Tror den kommer att klara av mitt ”normala” spinnfiske efter gädda alldeles galant men är ju upp till bevis för rullen.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              Men, trots JontaKs bilder så har mina TWS rullar fungerat helt klanderfritt under ett års hårt och intensivt fiske. I bräckt vatten. Dessutom med minimalt underhåll.
              Just av den här anledningen det ofta är svårt att "nå fram".
              Folk kikar i sina egna rullar, det ser bra ut. Hur kan då en dum smålänning sitta och påstå att rullmodellen ofta är drabbad av fel?
              Rullen som är så fin, dyr och har TWS, X2-Cräftic, Micro Module, Powerstack, Hagane, Magsealed, Duragear, Digigear, Gull Wing, 3DS och allt annat hittepå tillverkarna kan trycka fram.

              Alla SAABar hade inte växellådor som rasade och det fanns en och annan 850 som inte hade krasande spindelleder, det betyder inte att lådorna respektive lederna var bra i alla bilar eller för den delen tvärtom.
              Alltid svårt att gå emot den personliga övertygelse om att "min rulle" eller "mitt märke" är bäst, det faller så att säga sällan i god jord.

              Kommentera


              • Haha. Smålänning säger ju allt. Nej du, i mitt fall så har jag inga problem med att se problematiken i dina bilder. Nu vet jag inte var du får dina objekt ifrån. Du verkar vara en magnet som drar åt dig dåliga rullar. Skämt å sido så ifrågasätter jag inte alls dina erfarenheter även om jag långt ifrån upplever samma elände. Förmodligen för att jag skruvar i långt färre rullar än du. Jag brukar numera snygga till runt 50 rullar om året förutom mina egna. De flesta fiskade i Östersjön. Vet inte när jag såg en rulle senast i det skick som du visar upp i de värsta av dina bilder.

                Men å andra sidan så är det lite svårt eller nästan omöjligt att undvika att kika i mina egna objekt och jämföra med dina bilder. Går liksom inte att undvika. Speciellt om man som jag vill undvika att hamna i samma sits. Snarare ser jag det som en fördel att du påvisar problemområden. När du visade upp bilder på en TWS mekanism som var sliten så tog det bara några minuter innan jag var igång med att inspektera mina egna.

                Men det tar inte bort att mina Daiwor har fungerat helt klanderfritt sedan dag ett. Förutom att Coastal väsnas. Precis som med de Revo, Ambassadeurer, Curado, Aldebaran etc jag frekvent använder. Syns knappt ett spår av användning i dem. Tur eller skicklighet, vad vet jag? Har tom en Shimano CC som ser ut som ny. Däremot har den en kass broms. Vilken skitkonstruktion. Haha. Det är dock en 200DC. Sålde av den CC av senaste modell jag hade tidigare. Min 200DC fick stanna trots sin kassa kastbroms för att rullen i övrigt är så nära rullporr man kan komma.

                Det väldigt få av de rullar jag skruvar i som har gått på västkusten. Mestadels i Östersjön så det värsta av saltets påverkan ser jag aldrig. Men jag ser även väldigt få sötvattenfiskade rullar så påverkade av utebliven service, dålig ytbehandling etc som du gör. Det betyder absolut inte att jag ifrågasätter dina erfarenheter. Tvärtom. Jag har inga som helst problem med att inse att det finns faror eller vad jag nu ska kalla det i konstruktioner efter att ha kikat på dina bilder. Tycker det är oerhört intressant, en tvättäkta rullnörd....som dessutom är halvt smålänning.... mamma är från Småland..,.och jag/vi har haft Saab med rasade växellådor. Och dåliga 850, två Audi med en mängd småfel och fyra perfekt fungerande Passater, inte ett fel på någon. Knappast överensstämmande med hur gemene man tror.
                Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-29, 22:40.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • Wow, 4 fullt fungerande Passater... är det en VAG anekdot och du borde köpa en trisslott eller två eller har de ett oförtjänt dåligt rykte...? Eller förresten... 4 Passater... du hade alltså tjänstebil och hann byta innan DSGn...kamkedjan...kolvringarna... kompressorn... gav sig till känna?

                  Nya VW är ofta sköna, väldigt trevliga, pigga, kompetenta och lirar så där skönt i samspelet motor/låda men är det inte lite CC 2014 varning på dem efter en tid?! För övrigt gillar jag även kastbromsen på min CC 201 DC+... (2009-)

                  Ber TS om ursäkt att tråden bitvis spårar ur men ämnet är brett och organiskt och inläggen anknyter till den "moderna definitionen" av kvalitet i vid bemärkelse... (underbart men kort... )
                  Senast ändrad av anteman; 2019-03-30, 00:36.

                  Kommentera


                  • Haha. Alla har bilarna har varit tjänstebilar så du har en poäng. Min 200DC är av den första generationen. Fungerar fint till HÖ men sisådär till gädda. För mig vill säga. Det mesta som skrivs, av mig och förmodligen av de flesta andra är personliga erfarenheter. Knappast objektivt testande.

                    Min utsvävning till bilarnas värld var mest för att visa att allt är inte alltid som man först tror. Jag påstår inte på något sätt att Passat är bättre kvalitetsmässigt än Audi, Volvo etc. Bara att just våra exemplar av modellerna har fungerat helt felfritt. Andra har säkerligen helt andra erfarenheter. Samma sak med mina Daiwor. Mina har fungerat helt utan mankemang medan Jonta K har visat upp bilder på TWS rullar som definitivt uppvisar kvalitetsbrister.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2019-03-30, 09:27.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                      Jag brukar numera snygga till runt 50 rullar om året förutom mina egna. De flesta fiskade i Östersjön. Vet inte när jag såg en rulle senast i det skick som du visar upp i de värsta av dina bilder.
                      Antingen rör du dig i en miljö där ägarna tar ovanligt väl hand om sina rullar/väljer "rätt" modeller eller så är du inne i en närmast otrolig svit av bra rullexemplar.
                      Om du nu i flera år sett 50 per år vill säga, är det 50 rullar totalt alltså ett år, vore det inte lika anmärkningsvärt.

                      De åren jag sett många rullar per år har åtminstone 5-10 av 50 haft allvarliga skador vilka främst varit korrosionsrelaterade.
                      Ytterligare ett ett eller ett par tiotal har problem men i mindre omfattning.
                      Detta gäller rakt över, alla märken alla modeller och alla typer av rullar (även om multirullar äv överrepresenterade).
                      Klart är att på 50 exemplar har jag flera stycken som ser ut som mina "skräckexempel" och det har ökat senaste åren, det kan dock bero på annat än kvalitet och underhållsnivå.
                      Ovanstående gäller rullar använda av allt från rena semesterfiskare som lägger 10 fiskepass i insjön vid stugan per år till sponsorfiskare och självutnämnda "proffs" som åker land och rike runt och fiskar åtskilliga hundratals timmar per säsong. Underhållsnivån skiljer sig också åt från ena extremen till den andra.
                      Ett tämligen genomsnittligt urval således, förutom att jag ser ytterst få västkustrullar.
                      Vissa modeller har en klart större felprocent än genomsnittet, däribland nya Conquest (korrosion lager samt rullkropp), Calcutta D (korrosion främst lager), Revo innan Gen4 (frikoppling, trög och/eller defekt), Daiwa Lexa (spollager, missljud; hård gång) samt Toro Beast (lager, missljud; hård gång). Fler finns men dessa sticker ut.

                      Att jag på något vis drar åt mig "problemrullar" får jag ofta höra, både skämtsamt och fullt allvarligt.
                      Möjligen finns det numera en smula sanning i det då jag inte alltför sällan blir en sista utväg för bekanta och bekantas bekanta då rullarna varit hos märkesverkstäder men ändå inte blivit bra.
                      Dessa rullar är jag dock försiktig med att räkna in i min, ganska slarviga, statistisk.
                      Tvärtom ser jag till exemplaren som "behöver servas", "skulle må bra av lite olja", "kanske behöver en klick fett", "låter lite men funkar fint" och liknande.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X