Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haha. Jag har "turen" att många av de rullar jag snyggar till ägs av vänner till mig. Och som jag dessutom ofta fiskar tillsammans med. Det är alltså mest återkommande rullar som jag ser. Oftast hinner jag säga till ägaren innan det är för sent. Det hörs och märks oftast tydligt ute i en båt att en rulle behöver lite kärlek. Några kommer från Fiskesnack och resten via andra vägar. Majoriteten är Ambassadeurer, Revo Gen 3, Lexa och Tranx. Med tyngdpunkten på den förstnämnda.

    Jag delar din uppfattning, trots min begränsade erfarenhet, om vilka rullar det oftast handlar om när det gäller problemområden . CC undantagen men det beror på att jag ser dem så sällan. Mitt arbete består till den största delen av att rengöra och smörja. Några lager byts då och då men oftast räcker det med lite kärlek. Någon rulle per år tvingas till transplantation. De få riktigt misshandlade rullar jag ser är oftast japanska. Läs Shimano. Men jag lägger inte skulden på tillverkaren. Till nästan 100% beror deras skick på ägaren. Tycker att jag allt för ofta får höra att "Shimano är bäst". Det verkar betyda att de inte behöver service alls.
    Senast ändrad av Mankan G; 2019-04-01, 20:24.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • Det här med service å så.....

      De flesta rullar som kommer in till mig har i regel behov av reservdelar. Ofta multirullar, flera år gamla, oftast. Problematiken brukar vara slutkörda drev, helt slitna bromslameller, men också helt enkelt delar som saknas.

      Det vanligaste är borttappad mekanisk bromsratt.

      Väldigt få är de rullar som är i normalt bruksskick som lämnas in på rent underhåll, även om de också kommer in. I vilket fall så ser jag sällan(nästan aldrig) den typ av rost som uppvisas av JontaK. Många andra fel och brister dock. Men då snackar vi i regel om rullar som är 5-20 år gamla, så slitage är att förväntas.

      Vad jag vill tro är att de flesta aldrig ens lämnar in sin rulle på service, eller servar den själv, förrän problem med rullen blivit så påtagliga att det ej går att fiska normalt med den. Min erfarenhet i butik ger mig ett starkt intryck av att så är fallet.

      Därför tror jag att det finns ett stort "mörkertal" på rullar som också fungerar klanderfritt. Vi mindre rullskruvare, (jag har fått fingra ca 15 rullar i år på jobbet) får kanske för lite för att bedöma. Vidare så är de flesta rullar jag servar kompisars eller mina egna. De jag servar privat har sällan fel (de servas dock regelbundet, så regelbunden service verkar visst vara bra för rullar).

      Trots min erfarenhet är bara bråkdelen av andras så vill jag nånstans tro att kvaliteten är något bättre än vad den kan verka mot det Jonta visar upp, just pga detta "mörkertal" jag tror existerar.

      Säg jag totalt servat kanske 300 rullar i mina dagar så har inte mer än kanske 15 st haft rostangrepp. Om det har att göra med att jag servat många rullar åt kompisar (som får service oftare än de jag får in på jobbet) eller om det har att göra med att man bor i norrbotten (väldigt sött vatten)... det vet man inte.
      http://mortasfiske.blogspot.com

      Kommentera


      • Fast problemet är ju att vissa rullar är så nya att man aldrig ens skulle behövt serva dem än. Att kvalitén är mycket lägre nu än förr råder inga tvivel om.
        För 20-30 år sedan. Hur ofta servade folk sina rullar då?? Trolling fiskare som bara slängde ner spöna i båten, ibland utan ens skölt av dem efter fiske i saltvatten. De rostade inte ihop.
        Man kan tycka som man vill om dagens rullar. Men att samtliga märken höll en betydligt högre kvalitet förr råder det ingen tvivel om..

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Mankan G
          Men jag lägger inte skulden på tillverkaren. Till nästan 100% beror deras skick på ägaren. Tycker att jag allt för ofta får höra att "Shimano är bäst". Det verkar betyda att de inte behöver service alls.
          Det gör jag däremot, eller jag lägger egentligen ingen skuld men konstaterar gång på gång att jag med åren ser fler och fler dåliga rullar. Särskilt rullar i betydligt sämre skick i relation till sin ålder än tidigare.
          Som engqvist är inne på var folk inte särskilt duktiga på underhåll för 10, 15 eller 25 år sedan heller. Självklart fanns det också då rullar som gav upp men exempelvis en Calcutta från tidigt 2000-tal är ingen modell man särskilt ofta stötte/stöter på full av korrosionsskador efter 6-12 månaders fiske. Då har jag haft åtskilliga tiotals, troligen över hundratalet, Calcuttor av modellerna CT, CTB, GTB, TE, och TEGT hemma.
          Merparten av dessa har använts i flera år med minimalt eller helt uteblivet underhåll. Trots det är felprocenten mycket låg.
          Felprocenten hos Calcutta D och senaste Conquest är avsevärt högre trots att rullarna jag ser generellt är betydligt nyare/mindre använda än tidigare nämnda modeller.
          Jag kan inte "förklara bort" det på annat sätt än att komponentkvalitet, byggkvalitet, fabrikssmörjning och/eller något annat på samma linje faktiskt var bättre hos de tidigare modellerna.

          Trots detta har du otroligt rätt i det sistnämnda.
          Tyvärr har jag sett många fall där fiskebutiker också säljer främst Conquest som någon form av evighetsmaskin, så bra att kunden mycket väl kan uppfatta ett rullen inte ens behöver det mest rudimentära av underhåll.


          Ursprungligen postat av Morta
          Det här med service å så.....

          De flesta rullar som kommer in till mig har i regel behov av reservdelar. Ofta multirullar, flera år gamla, oftast. Problematiken brukar vara slutkörda drev, helt slitna bromslameller, men också helt enkelt delar som saknas.

          Det vanligaste är borttappad mekanisk bromsratt.
          Intressanta poänger.
          Ditt inlägg är kanske inte riktat mot mig men jag kommer ändå besvara då det är sådant jag ofta funderar kring också, inte sällan i samband med att folk verkar "chockade" över mina upptäckter.

          Bromskoppen ja.
          "Jag var på sjön och helt plötsligt var den borta!"
          Många historier har man hört om kopparna...

          Ursprungligen postat av Morta
          Väldigt få är de rullar som är i normalt bruksskick som lämnas in på rent underhåll, även om de också kommer in. I vilket fall så ser jag sällan(nästan aldrig) den typ av rost som uppvisas av JontaK. Många andra fel och brister dock. Men då snackar vi i regel om rullar som är 5-20 år gamla, så slitage är att förväntas.
          Det köper jag rakt av.
          Ser också en hel del rullar som är 5-10 år ungefär, tyvärr inte så mycket äldre rullar längre.
          Generellt är dock rullarna jag tittar i betydligt nyare, de allra flesta är yngre än 3 år, många endast 1-2 år gamla. Det är just det jag bygger mycket av min kritik och min oro över kvaliteten på.
          Hade merparten av de defekta exemplaren varit 10 år hade jag inte gnällt särskilt hårt på tillverkarna.
          Precis som engqvist skriver är många av rullarna jag undersöker så nya att ägarna inte ens hunnit tänka på service än.

          Ursprungligen postat av Morta
          Vad jag vill tro är att de flesta aldrig ens lämnar in sin rulle på service, eller servar den själv, förrän problem med rullen blivit så påtagliga att det ej går att fiska normalt med den. Min erfarenhet i butik ger mig ett starkt intryck av att så är fallet.

          Därför tror jag att det finns ett stort "mörkertal" på rullar som också fungerar klanderfritt. Vi mindre rullskruvare, (jag har fått fingra ca 15 rullar i år på jobbet) får kanske för lite för att bedöma. Vidare så är de flesta rullar jag servar kompisars eller mina egna. De jag servar privat har sällan fel (de servas dock regelbundet, så regelbunden service verkar visst vara bra för rullar).

          Trots min erfarenhet är bara bråkdelen av andras så vill jag nånstans tro att kvaliteten är något bättre än vad den kan verka mot det Jonta visar upp, just pga detta "mörkertal" jag tror existerar.
          Att en stor del varken lämnar in sina rullar eller servar dem själva är jag helt övertygad om. Det finns folk som servar sina rullar men jag gissar att en stor majoritet på sin höjd sköljer av rullarna då och då.
          Däremot är det så att en viss del av rullarna med rostiga lager, korroderade stativ och andra stora fel jag ser faktiskt fungerar helt okej och ägarna baserat på användande och tid bestämt sig att det är dags för service.
          Flera av exemplaren som inte fungerar, eller låtit väldigt illa, har inte varit mer än 4-8 månader gamla och felen har dykt upp mycket fort. Knappast möjligt att klandra ägarna i sådana fall.

          Du har ett underliggande resonemang, om man vill tolka det så, där du vill "slå hål" på det jag visar upp angående rullars kvalitet.
          Med all rätt ska sägas. Jag är intresserad av fel och brister, visar främst upp rullar med just fel.
          Det ska INTE tolkas som att varenda exemplar av modellerna jag visar är dåliga.
          Just därför jag nyligen visade bilder på en mycket fräsch Conquest som varit både i bräckvatten och på norska kusten.

          Att det finns mängder av rullar, av alla möjliga modeller, som fungerar alldeles utmärkt är jag också helt övertygad om.
          Så visst är mörkertalet över bra ex troligen mycket stort.
          Min fråga blir då; hur stort är mörkertalet gällande defekta exemplar?

          Kommentera


          • Jomen precis, det jag vill komma åt är väl lite det att alla nya rullar inte är skräp, kanske. För jag tror att för en del kan det upplevas lite så i den här tråden

            Nu kanske det absolut är så att snittkvaliteten gått ner på rullar - det är inte så att jag på nåt sätt betvivlar det du postar, JontaK, utan jag lyfter från en annan vinkel bara.

            Tyvärr tror jag att precis som med mycket annat är att man får leva med att kvalitetskontroller blir sämre, och det sparas in på alla hörn det går.
            Marknaden i alla branscher blir ju bara tuffare. Marginalerna krymper för både leverantörer, grossister och butiker. Detta är ingalunda något som är unikt för fiskegrejer, utan all typ av handel.

            Slit och släng ska det vara, och ju billigare, desto bättre. Billigt och bra skall det ju helst vara, och det går inte ihop. Nånstans måste det sparas in. Och det gör det. Tyvärr.

            Vad beträffar mörkertalet på defekta exemplar så är det ju såklart inte obefintligt. Men tror det är extremt mycket lägre än motsatsen, då folk i regel har mycket större tendens att klaga på det som är dåligt än bejubla det som fungerar adekvat...

            Sen finns det ju ett fåtal fanboys som bejublar allt som det sitter en viss logga på, men dessa är det väl som tur rätt få av
            http://mortasfiske.blogspot.com

            Kommentera


            • Det är nog ingen av oss i denna tråd som motsäger varken JontaK eller Morta. Bildbevisen talar sitt kristallklara budskap. Men frågan om mörkertalet är intressant, även huruvida rullarna var bättre förr eller åtminstone togs bättre om hand. Jag är 100% övertygad att ”man” tog bättre hand om sina prylar i genomsnitt förr än vad man gör nu. Inte alla givetvis men generellt sett så. Dagens slit o slängsamhälle uppmuntrar knappast till långsiktighet. Minns min egen drömrulle som jag trånade efter, en 5000 som min farfar ägde och som jag skulle få ärva. Det var hans enda rulle. Han var definitivt inte fattig, tvärt om så pengar var inte problemet. Jämför detta med min armé av rullar. Senast jag räknade var de ett 20-tal. Farfar satt o pillade på sin rulle efter varje pass. Det var i alla fall så jag minns det. Själv har jag rullar för alla situationer, kan tom färgmatcha dem med skolvalet som jag gjort för stunden.

              Jag har också råkat ut för översäljande butiker. Men även och oftast faktiskt det omvända. Och rullar vars konstruktioner man kan ifrågasätta både en och två gånger. Men samtidigt så går det inte att ignorera att tillsammans med samtliga rullar jag köpt nya så har det levererats ett instruktionsblad där behovet av service faktiskt ofta är nedskrivet och även oftast hur det ska utföras. Men det är väl som vanligt att inte en kotte läser detta medskickade trams.....

              När det gäller mörkertalet så finns det vedertagen ” sanning” om att en missnöjd kund klagar till 27 andra personer medan en nöjd nämner det för 3.....huruvida detta går att applicera på våra rullar har jag däremot inte en susning om

              för övrigt så var farfars drömrulle borta när det var dags att fördela arvet. Inte en susning om vart den tog vägen. Helt plötsligt så var spishyllan tom. Kanske därför jag fortfarande tycker att det absolut läckraste som finns i fiskeväg är en rund, röd Ambassadeur med de gamla antika gavlarna. Jag har idag en PRO Rocket som i mångt o mycket liknar farfars rulle.....
              Senast ändrad av Mankan G; 2019-04-01, 20:58.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • Detta kanske inte tillför ämnet nåt MEEEN!, Ringde till min lokala fiskebutik och bad dom ta hem en Högervevad och högutväxlad version av nya Abu Garcia Revo Beast, Kommer dig och säger ja vill ha lina på och att ja helst vill känna på rullen först för "man vet ju aldrig" Lyfter rullen ur lådan och vevar till och märker att det första kvartsvarvet går segt sen släpper det samt rullen låter och känns helt fel. Den lixom tickar illa samt blir tyst när man tar ut spolen. ja säger att ja inte tänker köpa en rulle som är trasig från fabrik, Killen i butiken känner på den och instämmer att nåt är inte rätt, han skulle ringa nån kille som skulle skicka ett bra x(?) så nu sitter jag och väntar, är inte rullen ja får nu perfekt kommer ja slänga mig och gråta på golvet,

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Morta
                  Jomen precis, det jag vill komma åt är väl lite det att alla nya rullar inte är skräp, kanske. För jag tror att för en del kan det upplevas lite så i den här tråden

                  Nu kanske det absolut är så att snittkvaliteten gått ner på rullar - det är inte så att jag på nåt sätt betvivlar det du postar, JontaK, utan jag lyfter från en annan vinkel bara.
                  Nej, alla nya rullar är definitivt inte skräp.
                  Många nya modeller har dock uppenbarligen svaga punkter som ytterst få verkar veta om, bry sig om eller informera om.
                  Kan förstå det till viss del, inte så kul för ägaren i butik som har en bra relation med exempelvis Daiwa Scandinavia att så och informera varje kund om att kullagren i den nya Lexan KAN börja väsnas efter 25 timmar eller att Tatulan bör plockas isär och smörjas innan användning.
                  Gäller naturligtvis alla andra märken också.

                  Samtidigt tycker jag tonen ofta pekar mot att nya rullar alltid är bättre än gamla, klassiskt argumentum ad populum, minst lika fel som en cementerad "det var bättre förr"-attityd, eller snarare "allt var bättre förr".

                  Ursprungligen postat av Morta
                  Slit och släng ska det vara, och ju billigare, desto bättre. Billigt och bra skall det ju helst vara, och det går inte ihop. Nånstans måste det sparas in. Och det gör det. Tyvärr.
                  Förutom miljöaspekten och annat gnäll (det är ju 2019) kan jag till viss del acceptera ovanstående också.
                  Om jag köper en billig rulle, en billig frys, en billig motorsåg och så vidare bör jag misstänka att kvaliteten och/eller hållbarheten möjligen är sämre än hos dyrare varianter av samma typ av produkter.
                  Det jag främst försöker belysa, och det som irriterar mig mest, är att riktigt dyra rullar som Conquest ger upp efter endast några månaders användning.
                  Jag misstänker att det även sparas in rejält på dyra modeller.

                  Ursprungligen postat av Morta
                  Vad beträffar mörkertalet på defekta exemplar så är det ju såklart inte obefintligt. Men tror det är extremt mycket lägre än motsatsen, då folk i regel har mycket större tendens att klaga på det som är dåligt än bejubla det som fungerar adekvat...
                  Rent defekta exemplar klagar folk säkerligen ljudligt på betydligt mer än de bejublar sina fungerande.
                  Det jag främst syftar på med mörkertal är dock rullar med korroderat stativ eller stillastående kullager där ägaren faktiskt inte märkt felen.
                  Kan säga att jag haft hemma MÅNGA Tatula och Calcutta D där antingen inre eller yttre pinjonglagren varit förstörda utav rost eller partiklar utan att ägaren märkt något alls.
                  I sådana fall kommer vi inte höra något klagande, ja förutom från mig då förstås...

                  Ursprungligen postat av Morta
                  Sen finns det ju ett fåtal fanboys som bejublar allt som det sitter en viss logga på, men dessa är det väl som tur rätt få av
                  Skulle säga att dessa tvärtom är relativt vanliga.
                  Eller kanske inte regelrätta fanboys men nästan alla har en form av bias som visar sig i rullval men också i motvilligheten att kritisera vissa märken/modeller.

                  Ursprungligen postat av Mankan G
                  Men frågan om mörkertalet är intressant, även huruvida rullarna var bättre förr eller åtminstone togs bättre om hand. Jag är 100% övertygad att ”man” tog bättre hand om sina prylar i genomsnitt förr än vad man gör nu.
                  Om man med förr avser 70-talet eller liknande så ja, det är fullt möjligt.
                  Det stämmer dock inte med äldre släktingar och bekanta jag "förhört" i ämnet. Tvärtom har flera uttryckt att man ansåg att prylarna helt sonika skulle fungera år efter år utan direkt underhåll.
                  Många av rullarna från dessa äldre personer jag haft hemma fungerar fortfarande hyfsat trots 40-50-årig fabrikssmörjning. De största orsakerna till fel är antingen yttre mekanisk påverkan som slag och stötar samt rent åldersslitage som utslitna drev.
                  Då pratar vi förvisso om kvalitetsrullar som äldre Ambassadeur, Cardinal och Abumatic. Säkerligen togs det död på rullar på den gamla goda tiden också.

                  Jag talar mycket om högkvalitativa rullar från 1995-2005 och kanske ännu lite senare. Har absolut inte varken statistik eller andra konkreta belägg men jag gissar att folk inte tog sämre hand om sina prylar 2004 än 2018, kan ha helt fel i det.

                  Kommentera


                  • _Ekman_ ABU's variant av centrifugalbroms som sitter i bland annat nya Revo Beast är ökänd för att ticka friskt.
                    I och med att ljudet försvinner när spolen avlägsnas tror jag det är just bromsen som låter i Beasten.
                    Kan inte garantera att så är fallet men om bromsen orsakar tickandet är det troligtvis inget som är fel.
                    Brukar inte höras lika väl när lina är påspolad.

                    Kommentera


                    • Haft haspelrullar sedan 1977 och en första multi/Ambassadeur sedan 1981 (still alive!) och nog har jag sett den lilla schematiska smörjbilden i kartongen men inte tog jag hand om mina rullar bättre på 80-talet, knappt ens torr bakom öronen... tror knappast jag är unik där, snarare hyfsat representativ... det var på den tiden man kunde ärva en svensk hålslagare i nyskick från farfar...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 005 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X