Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    det var på den tiden man kunde ärva en svensk hålslagare i nyskick från farfar...
    Precis så...
    Jag menar att tillverkarna KAN bygga rullar som håller men inte nödvändigtvis VILL (precis som med hålslaget som på den tiden bestod av pulverlackat stål med härdade skär och idag av plast och någon återvunnen skräpmetall).

    Återigen tar jag nya Conquest som exempel.
    Den har en fin spole och en fantastisk kastbroms men nämnda spole och kastbroms är upphängd i en plastbit med tre skruvar medan den gamla är upphängd i en rejäl bit aluminium som i sig är gängad och skruvas rakt in i stativet.
    En mer hållbar lösning som osar kvalitet.

    Behövs mer än plasten som finns i den nya modellen?
    Njae, troligtvis inte men det handlar väl om själva grejen.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      _Ekman_ ABU's variant av centrifugalbroms som sitter i bland annat nya Revo Beast är ökänd för att ticka friskt.
      I och med att ljudet försvinner när spolen avlägsnas tror jag det är just bromsen som låter i Beasten.
      Kan inte garantera att så är fallet men om bromsen orsakar tickandet är det troligtvis inget som är fel.
      Brukar inte höras lika väl när lina är påspolad.
      Det kändes i veven oxå. varför låter just den typen av centrifugalbroms och inte dom andra. ja köper faktistk inte det iom det kändes i veven,

      EDIT: nu blir ja orolig att alla kommer låta så -_-
      Senast ändrad av _Ekman_; 2019-04-02, 22:27.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
        Det kändes i veven oxå. varför låter just den typen av centrifugalbroms och inte dom andra. ja köper faktistk inte det iom det kändes i veven
        Du behöver inte köpa det jag har att sälja men produkten kommer fortfarande ligga på hyllan.

        Skämt åsido, självklart kan det vara ett helt annat fel på rullen men eftersom det är spolrelaterat är det troligen orsakat av antingen vikterna, infästningen mot pinjongdrevet, skavande spolkanter mot stativet eller spollagren.
        Så många andra orsaker kan det inte ha hos en ny rulle.

        Revons centrifugalbroms är INTE ensam om att låta, tvärtom låter i princip alla centrifugalbromsar mer eller mindre vid både invevning och kast.
        Ljudnivån skiljer sig dock markant mellan olika rullmodeller, även mellan exemplar av samma modell. Vevar man väldigt sakta kan man till och med höra bromsvikterna falla mot bromsbanan med hjälp av tyngdkraften.

        Varför ljudet låter olika och olika högt från olika rullar beror bland annat på typen av centrifugalbroms men även på vilket sätt rullen agerar resonanslåda för ljudet, då centrifugalbromsen fungerar tack vare friktion kan också en vibrerande känsla kännas i rullen.

        I vissa fall finns det ett enkelt sätt att testa om det är bromsen som låter, droppa (eller pensla) på en lite tjockare olja såsom Red Label på bromsbanan. Detta brukar ha en kraftigt dämpande effekt på ljudet.
        Det går naturligtvis också snäppa in alla vikter (om det är möjligt).

        Kan säga att även nyare runda Ambassadeurer, med lätta spolen som resonerar kraftigare än föregående, kan låta ganska tydligt från bromsvikterna. Det skiljer däremot från exemplar till exemplar.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Du behöver inte köpa det jag har att sälja men produkten kommer fortfarande ligga på hyllan.

          Skämt åsido, självklart kan det vara ett helt annat fel på rullen men eftersom det är spolrelaterat är det troligen orsakat av antingen vikterna, infästningen mot pinjongdrevet, skavande spolkanter mot stativet eller spollagren.
          Så många andra orsaker kan det inte ha hos en ny rulle.

          Revons centrifugalbroms är INTE ensam om att låta, tvärtom låter i princip alla centrifugalbromsar mer eller mindre vid både invevning och kast.
          Ljudnivån skiljer sig dock markant mellan olika rullmodeller, även mellan exemplar av samma modell. Vevar man väldigt sakta kan man till och med höra bromsvikterna falla mot bromsbanan med hjälp av tyngdkraften.

          Varför ljudet låter olika och olika högt från olika rullar beror bland annat på typen av centrifugalbroms men även på vilket sätt rullen agerar resonanslåda för ljudet, då centrifugalbromsen fungerar tack vare friktion kan också en vibrerande känsla kännas i rullen.

          I vissa fall finns det ett enkelt sätt att testa om det är bromsen som låter, droppa (eller pensla) på en lite tjockare olja såsom Red Label på bromsbanan. Detta brukar ha en kraftigt dämpande effekt på ljudet.
          Det går naturligtvis också snäppa in alla vikter (om det är möjligt).

          Kan säga att även nyare runda Ambassadeurer, med lätta spolen som resonerar kraftigare än föregående, kan låta ganska tydligt från bromsvikterna. Det skiljer däremot från exemplar till exemplar.
          Jag tror allt på dig, har även haft en Revo toro beast som klickade så högt att man kände varje klick i spöt, den byttes ut efter den vart på ABU 4 ggr, skulle vart kul att veta vad problemet var på den.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
            Jag tror allt på dig, har även haft en Revo toro beast som klickade så högt att man kände varje klick i spöt, den byttes ut efter den vart på ABU 4 ggr, skulle vart kul att veta vad problemet var på den.
            Rapportera gärna om du får ett nytt exemplar som är bättre, sämre eller likadant!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Rapportera gärna om du får ett nytt exemplar som är bättre, sämre eller likadant!
              ja fick en ny rulle som ja sålde utan ha öppnat lådan för ja får total härdsmälta av sånahära saker! hoppas dock min "nya beast nummer 2" kommer i veckan och ja återkommer om det blir köp eller inte ;D

              Kommentera


              • ABUs broms är rätt lätt att kolla. Det är väl deras infinitybroms i Beast. Även i den nya. Avaktivera alla c vikter och använd mat istället. Det fungerar i alla fall utmärkt att få tyst på eländet i den gamla Beast
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • Intressant diskussion. Tyvärr så är min bild att det dessvärre inte är isolerat till fiskerullar. Ett exempel är att jag är inne på vår 4:e diskmaskin på 10 år. Har provat det mesta. Vill ha något som är tyst och håller. Har köpt Miele, Whirlpool etc. Samma skitkvalitet oavsett märke. Sista maskinen köpte jag på IKEA för att få 5 års garanti. Tur det för de har varit hos oss tre ggr och lagat den.

                  Finns liksom inga Fiskesnack om diskmaskiner där man kan ta lärdom...... Många är de här på FS som sprider kunskap. JontaK är en av dem. Ett stort tack.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Intressant diskussion. Tyvärr så är min bild att det dessvärre inte är isolerat till fiskerullar. Ett exempel är att jag är inne på vår 4:e diskmaskin på 10 år. Har provat det mesta. Vill ha något som är tyst och håller. Har köpt Miele, Whirlpool etc. Samma skitkvalitet oavsett märke. Sista maskinen köpte jag på IKEA för att få 5 års garanti. Tur det för de har varit hos oss tre ggr och lagat den.

                    Finns liksom inga Fiskesnack om diskmaskiner där man kan ta lärdom...... Många är de här på FS som sprider kunskap. JontaK är en av dem. Ett stort tack.
                    Problemet i de flesta företag är att ekonomerna tagit över mer och mer. Man vill inte tjäna pengar, man vill spara pengar istället. Den ständiga jakten på effektiviseringar. Det genomsyrar alla branscher. Och effekten blir billigare materiallösningar och sämre kvalitets kontroller.
                    Har tidigare jobbat många år inom ett stort vitvaror företag och det blev rätt tydligt där.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Precis så...
                      Jag menar att tillverkarna KAN bygga rullar som håller men inte nödvändigtvis VILL (precis som med hålslaget som på den tiden bestod av pulverlackat stål med härdade skär och idag av plast och någon återvunnen skräpmetall).

                      Återigen tar jag nya Conquest som exempel.
                      Den har en fin spole och en fantastisk kastbroms men nämnda spole och kastbroms är upphängd i en plastbit med tre skruvar medan den gamla är upphängd i en rejäl bit aluminium som i sig är gängad och skruvas rakt in i stativet.
                      En mer hållbar lösning som osar kvalitet.

                      Behövs mer än plasten som finns i den nya modellen?
                      Njae, troligtvis inte men det handlar väl om själva grejen.
                      Just plasten i det här fallet gör rullen liiite lättare vilket prioriteras och det gör också att den sannolikt med tiden blir så spröd att den aldrig blir arvegods... "alla" nöjda (utom jag, JontaK och säkert några till ...)
                      Senast ändrad av anteman; 2019-04-04, 13:04.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 679 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 268 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X