Hur ska man smörja Twinpower XD3000? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska man smörja Twinpower XD3000?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur ska man smörja Twinpower XD3000?

    Läste nån gång att man inte skulle sätta en droppe olja i lintrissan på dessa rullar som man brukar göra med hasplar pga nån specialbehandling av lagret där? Och lagret bakom veven, är det special där oxå? Finns det någon stans där man vågar droppa lite olja lr sätta lite fett på dessa rullar utan att riskera någon katastrof? Nu snackar vi vanlig underhållsservice, inte plocka ner rullen i molekyler. Mvh

  • #2
    Rör den inte. Det ska inte behövas alls Du kan ju om du vill lägga fett runt veven där den sitter fast i rullen men som sagt, ska inte behövas. Min går fortfarande felfritt

    Kommentera


    • #3
      Har själv en TP 4000 XD, dock knappt använd än och ytterst lite skruvad.

      Fiskar du endast i sötvatten behöver rullen knappt smörjas eller ens underhållas särskilt ofta förutom en rejäl genomgång då och då.
      Fiskar du bräckt skulle jag rekommendera att du sköljer och torkar noga samt smörjer regelbundet.
      TP XD är väldigt tät men av vad jag sett hos andra rullar från märket är den knappast inte helt tät över tid. Skruvarnas gängor är sällan eller aldrig smorda ens hos Shimanos dyrare saltvattensmodeller, det kan ställa till det vid salt fiske.
      Personligen tycker jag definitivt att kullagren innanför vev och vevkopp kan smörjas då och då, det är mig
      veterligen helt ordinära oljade kullager.
      Passa även på att kika på slirbromspaketet, vissa Shimanorullar har en tendens att trycka bort fett från sina lameller
      vilket kan orsaka ojämnt eller snabbt slitage.

      Det går även lyfta spolen och kontrollera komponenterna därunder samt smörja spolaxeln (där går åsikterna isär något då axelns glidyta
      som löper genom pinjongdrevet är kapslad mot rotorn av en packning).
      Trissan har jag för mig är kapslad med Shimanos speciella packningar som ska ha någon magisk ytbehandling.
      Jag väljer att ställa mig lite tveksam till dylika finesser men det är en personlig åsikt.

      Vevknoppens inre lager, mot rullen, skulle kunna dra åt sig en del vatten. Det kan vara något att hålla koll på också då
      jag inte tror att det är tätat med o-ring vilket det yttre lagret är.

      Ta det jag skriver med en liten nypa salt, har bara skruvat något 10-15-tal Twin Power totalt varav 3-4 stycken SW av senaste
      generation som nyast. Har tyvärr bara skrapat på ytan av XD, det är dock en lättskruvad rulle om man vill in och underhållssmörja
      drev och evighetsskruv.
      Så länge du har en insex på 0.9 millimeter!
      Senast ändrad av JontaK; 2018-12-30, 01:03.

      Kommentera


      • #4
        På ämnet TP XD, som intresserar mig då jag som sagt har samma modell, är det intressant att kika på vad Shimano själva skriver om tätningssystemet i olika delar av världen:

        Ursprungligen postat av Shimano USA
        For serious inshore saltwater fishing action, the all-new Twin PowerXD Spinning reels offer new X-Protect for best-in-class water resistance
        Ospecifikt.

        Ursprungligen postat av Shimano EU
        The reel is made for 'rough' circumstances: salt water, wind, dust, etc. Because of the X Protect technology, the reel is suitable for these heavy conditions.
        Ospecifikt.

        Ursprungligen postat av Shimano Australien
        To prevent saltwater intrusion, X Protect provides Shimano’s highest degree of protection. Developed specifically for the XD series, X Protect uses a waterproof labyrinth structure that blocks any external saltwater entry.
        Mer specifikt.

        Ursprungligen postat av Shimano Singapore
        The new Twinpower XD also features X-Protect, our latest waterproof technology utilizing Labyrinth structure thus improving the reel's water resistance. The labyrinth structure is a new design concept for reel body. Additional structure were added to improve water resistance and rigidity of the body frame.
        Mer specifikt.

        Jag må framstå som lite fjantig men jag tycker beskrivningar som ovan är väldigt intressanta att läsa.
        Det ger sken av en viss ambivalens kring hur modellen, och finessen "X Protect", ska marknadsföras världen över.
        Jag har servat tätade SW-rullar som Saragosa, Twin Power och Stella och tycker att dessa klarar vatteninträngning mycket bra. Om jag tolkar Shimano rätt är XD snäppet under dessa i täthet vilket får mig att åtminstone hålla koll på eventuell inträngning.
        En av dessa SW-rullar med fettade gängor, tilläggsfett på vissa packningar och längs vissa skarvar är i princip helt vattentät i alla lägen förutom möjligen vid nedsänkning.
        Återstår att se hur XD står sig mot den hårda konkurrensen.

        Varför detta fokus på vattenintränging?
        Jo, för att sker sådan blir underhållsbehovet ett helt annat än om rullen håller tätt, därav relevant i tråden.

        Kommentera


        • #5
          Ok, tack för svar, köpte rullen begagnad men den va i absolut nyskick och den skall användas till allt möjligt i salt å sötvatten, den funkar perfekt och känns fantastiskt bra och trevlig på alla sätt förutom ett liiiitet glapp i veven, inget som märks vid fiske men endå ett litet störningsmoment på en så fin och dyr rulle. Så med andra ord är det bara att tuta å köra och hoppas på att rullen lever upp till mina höga föväntningar i kvalité och livslängd, fan vad bra

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
            förutom ett liiiitet glapp i veven
            På vilket sätt glappar veven?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              På vilket sätt glappar veven?
              Tjenare, det finns ett litet glapp i själva vevknoppen om man håller i veven och ruckar lite i knoppen, både utåt typ och uppnåner, knappt märkbart egentligen och inget att klaga på, men det som stör mig är glappet som är i leden mellan vevarmen och axeln som man skruvar i i rullkroppen, det glappet gör att när veven är fastskruvad på rullen då glappar veven framåt å bakåt någon mm och det förstör rullens helhetskänsla och styvhet tycker jag, glappet känns oxå om man håller halva tummen mot rullkroppen och resten av tummen på hylsan som sitter på axeln man skruvar in i rullen.

              Kommentera


              • #8
                Lösningen på glappstörningsmomentet blir nog denna veven, där finns inte den här leden som kan glappa plus att den är ställbar från 45mm till 51mm och det kan ju vara bra att kunna justera vevlängd till olika typer av beten och fiskesätt, https://www.livre-megatech.com/produ..._51/index.html , stort plus att den ser jäkligt fräck ut oxå och här är det stora problemet vilken färgkombination som passar bäst

                Kommentera


                • #9
                  På min i stort sett oanvända 4000 XD upplever jag inget glapp i vevknoppen alls, varken axiellt eller radiellt. Däremot känns den stora EVA-knoppens infästning något "svampig" vid kombinerad, alltså en mer diagonalt, belastning där veven hålls fixerad och knoppens yttre ände belastas hårt.
                  Dock en relativt nätt vevkonstruktion så det kan jag acceptera, med typiskt fast grepp om hela knoppen kan det belastas väldigt hårt radiellt utan att ge efter.
                  Knoppens glapp är betydligt mindre än på i princip alla andra rullar.

                  Glappet i hylsan finns även hos min rulle tyvärr och är i mitt tycke oacceptabelt även om vi tvingas acceptera det.
                  Tyvärr är den formen av glapp ytterst vanligt och bör beror på länkagets konstruktion även om jag faktiskt inte satt mig in i exakt varför det glappar.
                  Spelet hos min rulle är däremot betydligt mindre än en millimeter men ändå påtagligt.

                  Veven du länkar är ju en tjusig, och dyr, pjäs.
                  Livre gör prylar av hög kvalitet, har endast kikat på ett par av deras vevar genom åren och finishen går icke klaga på!
                  Är däremot personligen något tveksam till alla former av skarvar när det gäller vevar.
                  Har hyfsat stor erfarenhet av vevar från Avail, ZPi, Bassart med flera och de som visat sig fungera bäst är varianter med så
                  få medelst skruvar/leder sammanfogade delar som möjligt.
                  Säger absolut inte att Livres vevar glappar men jag har inte sett hur längdjusteringen ser ut isärplockad; cynisk som jag är lever därför
                  en viss tveksamhet kvar i min hjärna.

                  Söker själv vevar till både 4000 XD och Cardiff C2000SS men då ska det vara några helgjutna/smidda/frästa varianter där absolut inget
                  alls kan glappa.
                  Skulle gärna ha dubbelvevar eller motviktsvevar till båda.
                  Ja, jag lever kvar på 90-talet om någon undrar...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    På min i stort sett oanvända 4000 XD upplever jag inget glapp i vevknoppen alls, varken axiellt eller radiellt. Däremot känns den stora EVA-knoppens infästning något "svampig" vid kombinerad, alltså en mer diagonalt, belastning där veven hålls fixerad och knoppens yttre ände belastas hårt.
                    Dock en relativt nätt vevkonstruktion så det kan jag acceptera, med typiskt fast grepp om hela knoppen kan det belastas väldigt hårt radiellt utan att ge efter.
                    Knoppens glapp är betydligt mindre än på i princip alla andra rullar.

                    Glappet i hylsan finns även hos min rulle tyvärr och är i mitt tycke oacceptabelt även om vi tvingas acceptera det.
                    Tyvärr är den formen av glapp ytterst vanligt och bör beror på länkagets konstruktion även om jag faktiskt inte satt mig in i exakt varför det glappar.
                    Spelet hos min rulle är däremot betydligt mindre än en millimeter men ändå påtagligt.

                    Veven du länkar är ju en tjusig, och dyr, pjäs.
                    Livre gör prylar av hög kvalitet, har endast kikat på ett par av deras vevar genom åren och finishen går icke klaga på!
                    Är däremot personligen något tveksam till alla former av skarvar när det gäller vevar.
                    Har hyfsat stor erfarenhet av vevar från Avail, ZPi, Bassart med flera och de som visat sig fungera bäst är varianter med så
                    få medelst skruvar/leder sammanfogade delar som möjligt.
                    Säger absolut inte att Livres vevar glappar men jag har inte sett hur längdjusteringen ser ut isärplockad; cynisk som jag är lever därför
                    en viss tveksamhet kvar i min hjärna.

                    Söker själv vevar till både 4000 XD och Cardiff C2000SS men då ska det vara några helgjutna/smidda/frästa varianter där absolut inget
                    alls kan glappa.
                    Skulle gärna ha dubbelvevar eller motviktsvevar till båda.
                    Ja, jag lever kvar på 90-talet om någon undrar...
                    Hmm, så alla tp xd har detta glappet då, kanske är inte min exakt 1mm, men glappet finns där och är irriterande och håller med dig att det är oacceptabelt, måste få bort den glapp känslan och enda lösningen är en ny vev.

                    Sen har jag oxå tänkt på justeringarna på denna livre veven, men tänker att det borde inte glappa om man drar åt muttrarna, tycker den borde vara gedigen och glappfri. Har kollat några andra vevar oxå som verkar intressanta, men tänker att det kan bli skön balans med den där vikten om man inte vill ha dubbelvev.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 133 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 996 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X