Hur ska man smörja Twinpower XD3000? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska man smörja Twinpower XD3000?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    På min i stort sett oanvända 4000 XD upplever jag inget glapp i vevknoppen alls, varken axiellt eller radiellt. Däremot känns den stora EVA-knoppens infästning något "svampig" vid kombinerad, alltså en mer diagonalt, belastning där veven hålls fixerad och knoppens yttre ände belastas hårt.
    Dock en relativt nätt vevkonstruktion så det kan jag acceptera, med typiskt fast grepp om hela knoppen kan det belastas väldigt hårt radiellt utan att ge efter.
    Knoppens glapp är betydligt mindre än på i princip alla andra rullar.

    Glappet i hylsan finns även hos min rulle tyvärr och är i mitt tycke oacceptabelt även om vi tvingas acceptera det.
    Tyvärr är den formen av glapp ytterst vanligt och bör beror på länkagets konstruktion även om jag faktiskt inte satt mig in i exakt varför det glappar.
    Spelet hos min rulle är däremot betydligt mindre än en millimeter men ändå påtagligt.

    Veven du länkar är ju en tjusig, och dyr, pjäs.
    Livre gör prylar av hög kvalitet, har endast kikat på ett par av deras vevar genom åren och finishen går icke klaga på!
    Är däremot personligen något tveksam till alla former av skarvar när det gäller vevar.
    Har hyfsat stor erfarenhet av vevar från Avail, ZPi, Bassart med flera och de som visat sig fungera bäst är varianter med så
    få medelst skruvar/leder sammanfogade delar som möjligt.
    Säger absolut inte att Livres vevar glappar men jag har inte sett hur längdjusteringen ser ut isärplockad; cynisk som jag är lever därför
    en viss tveksamhet kvar i min hjärna.

    Söker själv vevar till både 4000 XD och Cardiff C2000SS men då ska det vara några helgjutna/smidda/frästa varianter där absolut inget
    alls kan glappa.
    Skulle gärna ha dubbelvevar eller motviktsvevar till båda.
    Ja, jag lever kvar på 90-talet om någon undrar...
    Vilken vevtyp skulle du säga löste problemet bäst?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK
      Hmm, så alla tp xd har detta glappet då, kanske är inte min exakt 1mm, men glappet finns där och är irriterande och håller med dig att det är oacceptabelt, måste få bort den glapp känslan och enda lösningen är en ny vev.
      Skulle vilja påstå att i princip alla rullar med den konstruktionen har någon form av glapp, mer eller mindre.
      De enda rullarna jag har hemma att jämföra mellan just nu är TPXD, Cardiff samt Technium FD.
      Lilla Cardiff har en liknande infästning av veven och glappar den också, minst lika mycket som TP, rullen använd en säsong.
      Technium har den äldre/enklare infästningen där axeln skruvas med hjälp av koppen i andra gaveln. Där glappar inte hylsan utan istället hela vev/axelpaketet.

      En lösning skulle möjligen vara att planslipa axeländen då det skulle kunna ha med bekymret att göra men det kan lika gärna vara gängornas längd längs axeln som inte är helt precis i förhållande till infästningen i rullkroppen.
      En högkvalitativ eftermarknadsvev skulle definitivt kunna lösa problemet.

      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK
      Sen har jag oxå tänkt på justeringarna på denna livre veven, men tänker att det borde inte glappa om man drar åt muttrarna, tycker den borde vara gedigen och glappfri. Har kollat några andra vevar oxå som verkar intressanta, men tänker att det kan bli skön balans med den där vikten om man inte vill ha dubbelvev.
      Då veven är så dyr hade åtminstone jag gärna testat passningen innan köp.
      Justeringen tror jag håller bra åtminstone på kort sikt men mina teorier om alla former av länkage hos vevar är att de till slut börjar glappa.


      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK
      Vilken vevtyp skulle du säga löste problemet bäst?
      Jag kom aldrig så långt som till en slutsats. Tog hem några vevar till andra och någon enstaka till mig själv men använde aldrig någon en längre tid på haspel.
      Hade en Bassart på en gammal japansk Daiwa men den gick inte mer än en knapp säsong i min ägo så jag kan varken säga bu eller bä.

      Köper du veven får du hemskt gärna uppdatera med information om passningen!

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 286 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 133 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 276 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      89 005 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 359 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X