Serva rullar, framförallt haspel, val av och tillgång till fett? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serva rullar, framförallt haspel, val av och tillgång till fett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Serva rullar, framförallt haspel, val av och tillgång till fett?

    Jag, som många av er andra, servar alla mina rullar själv. Vare sig det gäller en droppe olja i spollagren eller total demontering, rengöring i ultraljudstvätt och/eller avancerad felsökning
    så föredrar jag att utföra det på egen hand.
    Ser även en hel del av andra fiskares rullar varje år och har över tid slagits av bristen på produkter för syftet i Sverige.

    Personligen föredrar jag Shimanos egna fett till samtliga haspelrullar jag servar, har inte hittat något fett som uppfyller kraven så bra som bland annat Shimano DG06.
    Då har jag ändå 6-8 olika sorters fett hemma och har testat ytterligare varianter, både ämnade för fiske och för industriella applikationer.

    Första frågan lyder som följer:
    Vilka fett använder ni till drev och glidytor i era haspelrullar, både stora och små?


    Problemet för mig, och troligen andra, är att Shimano EU idag inte verkar vilja att användaren servar sina egna rullar.
    Följande nästan skrämmande text finns att läsa på deras hemsida:
    Ursprungligen postat av Shimano EU
    Due to the complexity of nowadaysfishing tackle we do not advice you to open the fishing reel yourself. If your reel needs long term maintenance we advice you to contact your Local Shimano Dealer.
    Som vissa rullar ser ut inuti där ägaren "underhållit" kan jag till viss del förstå ovanstående men vore det inte istället bättre att informera om hur man faktiskt tar hand om prylarna?

    Citatet ovan står i samband med det likaledes fördummande:
    Ursprungligen postat av Shimano EU
    Always use sparely a drop of oil on metal to metal moving parts.
    Det här duger inte tycker jag. Uppmana istället till riktig skötsel av grejorna!

    Shimano i USA har sina utmärkta guider där fett ingår åtminstone vid service av multirullar.
    Det jag vill komma till är att varken Shimanos Bantam-olja (vilken är utmärkt) eller deras olika former av fett är tillgängliga i Sverige, knappt ens i Europa vad det verkar.

    Har via proxy varit i kontakt med Normark ett flertal gånger men fått förklarat att fett inte är tillgängligt för köp.
    Daiwa har jag inte kontaktat ännu.
    Med tanke på Normarks 5-årsgaranti borde de vara högst intresserade av att kund har tillgång till smörjmedel av högsta kvalitet vilket när man säljer Shimano innebära Shimanos egna
    sådana.

    Jag känner verkligen inte för att importera och betala tull samt postens straffavgift bara för att kunna serva mina rullar med originalsmörjmedel.
    Vet någon om och i så fall var smörjmedlen går att köpa till vettigt pris och fraktkostnad inom EU?
    Samma fråga gäller Daiwas egna fett (förutom det gräsliga blå i dragspelstuben), vilka också håller hög kvalitet.


    Blev lite bonusgnäll men främsta poängen med frågan är om någon kan rekommendera mig ett eller flera sorters fett som kan tänkas uppfylla samma krav som tillverkarnas egna produkter
    uppfyller.
    Senast ändrad av JontaK; 2019-01-01, 18:23.

  • #2
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med nått fett tips...
    Egendomligt att inte Normark kan leverera men kanske följdriktigt om de inte vill att vi kunder ska skruva i dem... Kanske är deras rullar gjorda och smorda för 5 år tills garantin går ut? Låter ändå galet att serviceprodukter inte säljs av en leverantör...

    OT, men om det tillåts, vad menar du med att en del rullar du får in för service ser bedrövliga ut efter ägarens "underhåll"?

    Är det felaktigt ihopskruvade eller snarare fel/dåligt fettade och oljade? Eller kan det vara så att om de öppnas och inte försluts korrekt så har man s a s "öppnat" för ökad vatteninträngning och därmed förtida korrosion ?

    Nu kör jag sällan i saltvatten men jag har funderat på om inte en sån rulle skulle må bra av redig fettätning av sidogaveln men kanske spelar mindre roll då vatten ändå tränger in via vev- och spolaxlen...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman
      Kanske är deras rullar gjorda och smorda för 5 år tills garantin går ut?
      Nej, kort och gott.

      Nu står det förvisso i dokumentationen som följer med (vissa?) av Shimanos rullar att de ska rengöras och smörjas "professionellt" minst en gång om året.
      Enligt mina relativt digra erfarenheter av rullar i dåligt skick, vilket jag visat en bråkdel av i andra trådar, räcker inte detta särskilt långt.
      Just haspelrullar klarar sig dock generellt betydligt bättre/längre på fabrikssmörjningen och som jag förstår det utförs inte alla gånger totala rengöringar och
      uppsmörjningar av dessa då de lämnas in till tillverkarna.

      Ursprungligen postat av anteman
      OT, men om det tillåts, vad menar du med att en del rullar du får in för service ser bedrövliga ut efter ägarens "underhåll"?

      Är det felaktigt ihopskruvade eller snarare fel/dåligt fettade och oljade? Eller kan det vara så att om de öppnas och inte försluts korrekt så har man s a s "öppnat" för ökad vatteninträngning och därmed förtida korrosion ?
      Allt du tar upp stämmer bra.
      Vanligast är sönderdragna skruvskallar, diverse fjäder/friktions/distansbrickor på fel håll och plats samt helt felaktig smörjning.
      Några exempel ur minnet:
      En Ambassadeur 5601 med spolen monterad på fel håll, alltså spoldrevsidan åt vevgaveln och centrifugalbromsen åt icke vevgavel.
      Daiwa Luna 253L där någon gett sig på vevaxelhållarens skruvar med dålig mejsel och nästan helt rundat ena skruven som fäster i stativet.
      Hasplar har väldigt ofta lintrissans delar i fel ordning, längre in än så är det få som vågar sig i haspelrullar.
      Oljebad är också vanligt, hitta närmsta hål in i rullen och pumpa in!

      Ursprungligen postat av anteman
      Nu kör jag sällan i saltvatten men jag har funderat på om inte en sån rulle skulle må bra av redig fettätning av sidogaveln men kanske spelar mindre roll då vatten ändå tränger in via vev- och spolaxlen...
      Risken är istället att rullens förmåga att dränera ut vattnet och "andas" försämras.
      Tycker det är svårt att "bombsäkra" för salt fiske när det gäller vissa modeller.
      Även där är det generellt enklare med hasplar då det är ganska självklart var vatten har störst risk att tränga in och konstruktionen i sig gör inträngning mindre trolig jämfört med multi.

      Kommentera


      • #4
        Hej !

        Jag and vänder skf kulllagerfett.
        Det fungerar både till abu rullar och shimano penn

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Gosekungen
          Jag and vänder skf kulllagerfett.
          Tyvärr säger inte "SKF kullagerfett" så mycket, jag tror SKF har minst ett tiotal fett i sitt sortiment.

          En snabbkoll visar att de har nästan alla typer som är vanligt förekommande på marknaden.
          Förtvålade/förtjockade med lithium, lithiumkomplex, kalcium, polyurea, PTFE med flera samt med basoljor som både är
          minerala, estrar och syntetisk polyalfaolefin.
          Olika NLGI-klassningar förekommer också.

          Det är just det här som är lite av mitt problem när fett ska väljas.
          Hade jag vetat ungefär vad Shimanos DG02, DG04 samt DG06 hade bestått av och hur dessa hade varit klassade
          hade jag utan problem kunnat matcha med fett från industrin.
          Tyvärr får man oftast inte mer information om smörjmedel än tillverkarens namn och en modellbeteckning, trots att
          smörjmedel är en hel vetenskap.

          Kommentera


          • #6
            Tack för svar JontaK.

            Kommentera


            • #7
              Jag har visserligen långt mindre erfarenhet av att serva rullar än du men en hel del fett har jag provat. Inte minst i andra applikationer som är ännu mer utsatta. Bla i nållager på motocrosscyklar. Jo de utsätts konstigt nog även dessa för salt och framför allt högtryckstvättar där användarna går på hårt och nära med sprutan. Saltet kommer konstigt nog från trafiken. Många klubbar köper in material till banorna från alla möjliga konstiga håll. En del klart tveksamma som det som sopas upp längs vägarna på vårkanten. Detta material är ofta fullt av salt och hamnar i lagren när banorna är våta. Har provar ett gäng olika fetter och hittat ett som sitter kvar och som smörjer finfint. Letar rätt på namnet inom kort.

              Till mina rullar använder jag idag främst ett Tyskt? fett som jag hittat i några fiskebutiker och som jag tycker fungerar finfint. Sitter kvar och hårdnar inte. Inte ett spår av korrosion på de rullar jag har använt i saltvatten och som varit smorda med detta fett. Det ser dessutom ut som fett. Så där halvgenomskinligt.... haha. Lägger upp ett par bilder på tuben

              En annan iakttagelse som jag gjorde för något år sedan var att fettet i min ABU XLT 2 från 80-90 talet och som aldrig fått någon service förutom vid leverans såg som nytt ut närmjag nu med pånyttfött intresse för att skruva i rullar öppnade upp min gamla trotjänare. Rullen har inte används på 20 år och har legat på en stekhet eller iskall vind under alla dessa år. Under de 10 år som den användes flitigt bestod servicen av en dränkning i en regnvattentunna efter varje fisketur. Trots denna misshandel så har det originalfett som ABU smorde rullen med vid tillverkningen klarat av misshandeln. Mjukt o fint och på de rätta platserna.


              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #9
                  Jag använder mest det fettet som stoxdal säljer, samma som Mankan visar bild på. Tycker det är rätt tunt, jämfört med många andra fetter. Förmodligen inte alls det bästa, men det är väldigt bra till kallgrader, vilket är främsta anledningen jag använt det. Många fetter blir dåliga vid många minusgrader, och passar därför sämre till ismete mm. Händer ju även för oss norrbottningar att man spinnfiskar/trollar i -10

                  DOCK, så är jag ju lite utav en multirullsmänniska, mina haspelrullar får knappt kärlek (används bara bråkdelen med) så hur bra det passar till haspelrullar låter jag vara osagt, men jag tycker det funkar kanon till multirullar.
                  http://mortasfiske.blogspot.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Något fel på https://sportfiskeboden.com/products...r-drag-grease?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 671 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 257 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X