Serva rullar, framförallt haspel, val av och tillgång till fett? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serva rullar, framförallt haspel, val av och tillgång till fett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Cal’s sjukt överskattat och dyrt.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av stol69 Visa inlägg
      Cal’s sjukt överskattat och dyrt.
      Okej. Men vad föreslår du då? Visst att det är dyrt, men samtidigt hur mycket använder man..... Det är drygt, har haft samma burk i 2 år och slår man ut 139kr på över 2 år så hävdar jag att det är att likna med en piss i siljan

      Kommentera


      • #13
        Jag har använt massa olika. Har inte hittat nån favorit ännu....Svårt att veta vad som är bra när man servar ganska ofta. Just nu använder jag Shimano DG06. Funkar bra i mina Ambor

        Och 139kr på 2 år ar ju inte så mycket. Men det är ju tusen prylar och grejer man bara måste ha. Så kan man spara nån krona per pryl man köper så blir det pengar över till ännu mer fiskeprylar.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Inget fel på Cals, tvärtom är det helt okej men jag tycker inte alls att det gör sig bra i haspelrullar.
          Är dessutom besviken på att det inte verkar gå att hitta datablad på Cals fett, lite reklamsnack om Teflon blir man inte klokare av.
          Särskilt dyrt tycker jag inte det är heller faktiskt, tror jag gav runt 350 kronor för 450 gram förra gången jag köpte. Det finns många industrifetter
          med PTFE-tillsats som kostar däromkring eller mer.

          Till mina egna rullar är kraven på fettet ganska enkla, det ska skydda hyfsat, klara ett relativt stort temperaturspann samt bidra till en bra gång
          hos den aktuella rulltypen.
          När jag fixar andras rullar är kraven betydligt mer stringenta, då ska det förutom ovanstående skydda mycket bra över tid samt även hålla sig kvar
          över lång tid.
          Till multirullar har jag fett som fungerar bra eller utmärkt men inte till hasplar.

          Kommentera


          • #15
            TS har du läst Alan Hawk och de oljor/fetter han förespråkar, åtminstone 2014... Kanske kan någon av de hittas enklare? http://www.alanhawk.com/blog/care.html

            Även Alan är irriterad på leverantörernas ovilja att sälja service- och underhållsdelar inkl oljor...
            http://www.alanhawk.com/misc/mags.html

            Rullar förefaller bli mer som det är med bilar, man måste lämna in den till generalagenten för vanlig service..

            Btw, vilket Cal fett är mindre lämpligt till haspelrullar, det vanliga eller "light" som tydligen har annan viskositet? Båda?

            Kommentera


            • #16
              [QUOTE=JontaK;n2488542]Jag, som många av er andra, servar alla mina rullar själv. Vare sig det gäller en droppe olja i spollagren eller total demontering,

              Första frågan lyder som följer:
              Vilka fett använder ni till drev och glidytor i era haspelrullar, både stora och små?



              Hej Jonta K;

              Jag använder Gyttorps vapenfett (grafit) artikelnummer: JGT8260504..http://webshop.gyttorp.se/gyttorp-vapenfett-grafit.. och Abu Reel Grease smörjmedel samt ABU´s Rocket Oil till att smörja alla mina haspel- och multirullar sedan massor av år tillbaka. Alla tre "smörjorna" fungerar utmärkt och ännu har inte en enda av mina rullar klagat.....

              Små, lätta wobbler jiggar, spinnare och mindre skeddrag på 4 - 10 grams vikt kastar jag med hjälp av haspelrullar. När betena väger mer än 10 gram föredrar jag att fiska med multirulle och spinnspö....

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2019-01-03, 22:02.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                TS har du läst Alan Hawk och de oljor/fetter han förespråkar, åtminstone 2014... Kanske kan någon av de hittas enklare? http://www.alanhawk.com/blog/care.html

                Även Alan är irriterad på leverantörernas ovilja att sälja service- och underhållsdelar inkl oljor...
                http://www.alanhawk.com/misc/mags.html

                Rullar förefaller bli mer som det är med bilar, man måste lämna in den till generalagenten för vanlig service..

                Btw, vilket Cal fett är mindre lämpligt till haspelrullar, det vanliga eller "light" som tydligen har annan viskositet? Båda?
                Har testat ett par av dem för många år sedan då jag regelbundet beställde från USA, bra fett men svårtillgängliga.

                Med Shimano-citatet färskt i minne håller jag med, tillverkarna förefaller luta mot att så långt det går strypa möjligheten för ägarna att
                serva sina egna rullar eller för oss "frilansare" att göra det.
                Fattas ju bara att en tillverkare går ut med att inga garantier gäller om inte rullarna smörjs med originalsmörjmedel vilket i sin tur som ny
                hålls svåråtkomligt så är det ju kört, åtminstone för den som bryr sig om garanti.
                Finns förhoppningsvis regler mot dylikt.
                Eller gör man som jag, köper sina rullar begagnade från Japan.
                .
                Jag vill ha fett med så låg friktion som möjligt i haspelrullar inte nödvändigtvis riktigt mjuka och/eller baserade på basolja med låg viskositet.
                Låg friktion och förmågan att trots tunn film hålla sig kvar mellan kuggar är viktigt då tjocka lager alternativt för hårda fetter kan förstöra gången
                hos flertalet moderna haspelrullar. Har laborerat med allt från NLGI 0 till NLGI 2 med flera olika förtvålningar, basoljor och tillsatser utan att hitta rätt.

                Jag skulle föredra Cals lila, alltså det lätta, till alla hasplars drev utom de allra största. Därmed inte sagt att jag tycker det är passande.

                Kanske ska förtydliga att jag har fett för att smörja haspelrullar men inte optimalt.
                Andra kanske inte ens känner skillnaden jag känner.
                Vill också hemskt gärna ha en inhemsk eller Europeisk källa, gärna stor förpackning då det går åt en hel del.
                Det optimala vore burken jag har för mig jag sett i Shimanos serviceverkstad i antingen USA eller Japan på en bild för längesedan, skulle tro den
                håller knappt ett halvkilo.

                Kommentera


                • #18
                  Det här då ?
                  https://www.biltema.fi/sv-fi/bat/bat...ett-2000017672

                  Kommentera


                  • #19
                    Syntetiskt fett är att föredra enligt Alan Hawk. Oklart varför men kanske är det som med motoroljor, det bästa är syntetiskt modifierat...

                    Kommentera


                    • #20
                      Glömde skriva att jag använder mitt fett till 90% i multirullar. Hasplar är inte så frekventa hos mig. Men jag har inte upplevt några problem med det fettet och haspelrullar. Varken i mina egna eller de jag servat åt andra
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X