Serva rullar, framförallt haspel, val av och tillgång till fett? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serva rullar, framförallt haspel, val av och tillgång till fett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Har provat några olika fetter
    Cals som sportfiskeboden säljer , finns inget att klaga på funkar bra till allt
    Daiwas blåa fett , samma sak där funkar jätte bra

    ABU är jag inte helt 100 på , haft ABU haspel där backlagret fryser vid lägre temperaturer pga fettet (inget ovanligt på ABU haspel)

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Glömde skriva att jag använder mitt fett till 90% i multirullar. Hasplar är inte så frekventa hos mig. Men jag har inte upplevt några problem med det fettet och haspelrullar. Varken i mina egna eller de jag servat åt andra
      Framförallt dreven på multirullar med sina snedställda kuggar men rakt motsatt monterade drev förefaller vara ganska okänsliga för skillnader mellan fett.
      Jag har använt en uppsjö olika fabrikat med ännu fler egenskaper och har upplevt att få presterar dåligt.

      Den typiska moderna haspelrullens vinkelväxel (med jag jag uppfattar som spiralskurna kuggar) är enligt mina erfarenheter betydligt mer känslig och svarar tydligare på olika typer av fett.
      Det gäller särskilt rullar med kugghjulsdriven oscillering (som i princip alla Daiwa-hasplar). Mikrodreven som numera finns i flera rullar från både Shimano och Daiwa kräver också rätt smörja då dessa tycks ha en tendens att trycka bort fettet från kontaktytorna i större utsträckning än konventionella kuggar.

      Det märks här i tråden och i övriga diskussioner jag haft att Cals är någon form av "gyllene standard". Till viss del kan jag hålla med men tror ryktet är mer reklaminducerat samt beror på bristen de flesta har av passande fett att jämföra med.
      Själv använder jag Cals till väldigt många rullar jag servar och det fungerar till hasplarna men jag anser, återigen, inte att det är optimalt.

      Kommentera


      • #23
        Inga problem med att förstå att haspelrullar med sina vinkelväxlar och oscillerande funktion har andra behov än multirullar...... bara kul att lära sig något nytt

        Men själva växelns behov av smörjmedel för att skydda dreven BORDE väl inte skilja speciellt mycket. Det spelar i princip inte någon roll om kraftuttaget tas ut vinkelrätt som i en haspel eller rakt som i en multirulle. De har bägge snedskurna drev som glider mot varandra. Fettet ska klara av både en punktbelastning och glidningen utan att filmen kollapsar. Nu menar jag rent tekniskt för att inte dreven ska slitas ut pga utebliven smörjning. Däremot kan valet av fett säkerligen orsaka stora skillnader i känsla. En haspel har ju en klart mer komplicerad rörelse i sin växel än multirullarna. Oscillerandet finns ju som bekant inte alls i en multirulles växel.

        Jämför man med en bil och då främst en bakhjulsdriven så har man olika oljor i växellåda och bakaxel. I växellådan har man snedskurna drev medan man i bakaxlarna oftast har en hypoidväxel där dreven glider mycket mer mot varandra och där en helt annan olja krävs för att inte rörelsen som uppstår när dreven glider mot varandra ska få oljefilmen attt kollapsa
        Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-03, 22:44.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Syntetiskt fett är att föredra enligt Alan Hawk. Oklart varför men kanske är det som med motoroljor, det bästa är syntetiskt modifierat...
          Det bästa till vad ? Menar du att tex en -50 talsmotor som är konstruerad för engradsolja skulle gå/må bättre med en modern 0W20 ?

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Det bästa till vad ? Menar du att tex en -50 talsmotor som är konstruerad för engradsolja skulle gå/må bättre med en modern 0W20 ?
            .... till en modern motor om det nu var så svårt att dra den slutsatsen... i en tråd om moderna produkter...

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              Men själva växelns behov av smörjmedel för att skydda dreven BORDE väl inte skilja speciellt mycket. Det spelar i princip inte någon roll om kraftuttaget tas ut vinkelrätt som i en haspel eller rakt som i en multirulle. De har bägge snedskurna drev som glider mot varandra. Fettet ska klara av både en punktbelastning och glidningen utan att filmen kollapsar. Nu menar jag rent tekniskt för att inte dreven ska slitas ut pga utebliven smörjning. Däremot kan valet av fett säkerligen orsaka stora skillnader i känsla. En haspel har ju en klart mer komplicerad rörelse i sin växel än multirullarna. Oscillerandet finns ju som bekant inte alls i en multirulles växel.
              Precis hit jag vill komma.
              Alla fett jag använder till multirullar och där upprätthåller adekvat smörjning ur skyddssynvinkel gör högst troligen det när de används i hasplar också.
              Det är dock den där känslan i veven jag vill åt men som jag har svårt att komma åt med smörjmedlen jag testat, förutom då ett par av Shimanos egna fett.

              Kommentera


              • #27
                Insåg att jag glömt att lägga upp bilden på fettet jag använder till våra motocrosser. Används i lagren i chassit. Givetvis är dessa lager lite större och alltid av nållager. Men de utsätts av ungefär samma miljö om inte tuffare. De tvättas med högtryckstvätt efter varje pass och man blåser gärna på in mot lagren. De har alltid tätringar men det kommer ändå in vatten. Lägg till salt och sand så blir ekvationen svår. Jag har haft stora bekymmer med att fettet tvättas ur lagret tills jag fick ett tips om fettet på bilden.

                Jag har även testat det i några fiskerullar och det fungerar perfekt. Sitter kvar där jag placerat det. Tvättas inte ur. Reagerar inte med vatten eller salt och bildar inte den där gråa kletiga massan.

                Det är inte gratis. Runt 300 om jag minns rätt men då burken är stor, ca 450 gr så blir det billigt i längden

                Men som tidigare nämnts om andra produkter så är innehållsdeklarationen allt annat än omfattande. Inte en susning huruvida det är något speciellt med detta fett. Bara att det fungerar fint för mina rullar och mina barns motocrosscyklar
                Senast ändrad av Mankan G; 2019-02-10, 20:42.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #28
                  Jag gillar starkt benämningen ”waterproof grease”. Finns det någon annan typ av fett som är vattenlösligt?
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #29
                    Ja jag har funderat lite på en Daiwa Certate LT men när jag läst detta så blir jag, om det fortfarande stämmer mer tveksam...http://www.alanhawk.com/misc/mags.html

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ja jag har funderat lite på en Daiwa Certate LT men när jag läst detta så blir jag, om det fortfarande stämmer mer tveksam...http://www.alanhawk.com/misc/mags.html
                      Till viss del på grund av det där jag aldrig köper nya Daiwa-rullar.
                      Då är jag nog ändå, TWS- och gäddpojkemaffian exkluderad, den största daiwafanboyen i Sverige.

                      Det gick ett rykte redan för många år sedan, då första Ryoga var på väg, att vissa reservdelar inte skulle säljas ut till kund. Till slut stämde det inte den gången men jag har hört samma om nyare rullar.
                      Så som Daiwa Scandinavia behandlat ett par Magseal-rullar jag synat före och efter Finlands-kryssningen vägrar jag köpa någon rulle jag inte kan serva, reparera och renovera helt själv.
                      (Sen vägrar jag TWS också men det finns ju inte, hittills, på haspelrullar.)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X