Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    70/100 är väl shimanos nomenklatur för de olika storlekarna. Grunden brukar vara 50/100/200 etc och 30/70 etc har samma form som närmast högre storlek men istället har en grundare spole med mindre linkapacitet. Tex Aldebaran 50 som även finns som 30. Samma chassi men en annan och grundare spole...
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av F Sjöborg
      Eller vad som nu kan va orsaken till vissa priser.
      Ja, det kan man ju ibland fråga sig även om man kanske vet anledningen.

      Just som Alphas SV jag tog upp tidigare, det har ju lite bäring på tråden då nya CT
      ändå verkar följa till viss del i SV's fotspår.

      Alphas har alltid varit riktigt bra bruksrullar till vettigt pris som garanterat mycket för pengarna.
      Alltid tillverkade i Japan, förutom Alphas 150 tror jag, och av lika hög kvalitet som dyrare pjäser
      men lite enklare specifikation.
      När standard TD-Z kostade 45 000 yen kostade Alphas F och Alphas 103 en bit under 30 000, till
      och med vråltjusiga Alphas R kostade under 40 000.

      Att därför ens sälja nya Alphas SV för 4 000 i Sverige är totalt vansinne, det tar bort all charm och
      allt syfte med modellen.
      Flera svenska sidor, inklusive Daiwa Scandinavia, skriver dessutom att SV har ett stativ i magnesium
      vilket inte stämmer så länge inte vi har fått någon specialvariant med unikt stativ.
      Hade det varit av magnesium hade rullen i princip varit en SS eller Pixy, Alphas-serien har alltid haft
      stativ av aluminium.

      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      70/100 är väl shimanos nomenklatur för de olika storlekarna.
      100 har Daiwa använt till och från bland annat för Monoblock, Zillion, Aggrest, T3, TD-Z, Saltiga med flera men 70 känner jag inte igen.
      Möjligen är det så att Shimanos princip kopieras, om nu rullens ens kommer heta 70...
      Senast ändrad av JontaK; 2019-01-06, 20:18.

      Kommentera


      • #33
        När ändå priser diskuteras så är det inte sällan man får höra, de rullarna säljer dåligt eller det finns ingen marknad för dem här. Så priserna blir därefter eller vi tar inte ens in dem.
        Jag tror själv att allt nu för tiden handlar om reklam. Vad vill tillverkarna/grossist vi ska köpa. Man sätter det man vill sälja i händerna på sina "pro team " som sen syns och hörs överallt. Och sen vill alla köpa samma. Pikefight/perchfight är klockrena exempel.
        Bara se direkt efter i butikerna och även önskas köpa annonser här vad folk köper.

        skulle ex Abu sätta en gammal ambassadeur 2500 i händerna på fränstam och co och berättar hur fantastisk den är så skulle det bli ett riv efter dem också. Det jag menar och få ut av detta inlägg är att jag tror att leverantörerna bestämmer vad vi ska köpa och vad som passar oss. Givetvis gäller det inte alla men majoriteten.
        Kan tänka mig att ofta prioriteras rullar som antingen är billiga i tillverkning eller annars bra marginaler på. Visserligen inget konstigt alls med det.

        Men jag uppmanar dock alla till källkritik på allt ni ser och läser..

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av engqvist
          skulle ex Abu sätta en gammal ambassadeur 2500 i händerna på fränstam och co och berättar hur fantastisk den är så skulle det bli ett riv efter dem också. Det jag menar och få ut av detta inlägg är att jag tror att leverantörerna bestämmer vad vi ska köpa och vad som passar oss.
          Precis så är det ju och där blir man lite orolig om det nu kommer en Millionaire utan bland annat Magseal som i övrigt trycks fram rätt hårt.
          Kommer inte rullarna aktivt marknadsföras när inte "rätt" finesser finns eller de ligger i linje med tillverkarens huvudsakliga tekniska utveckling?

          Hörde senast här om dagen att en butik blivit avrådda från att ta in Shimano Bantam MGL, jag fick ingen anledning till detta och var naturligtvis väldigt nyfiken på varför.
          Gudarna ska veta att jag inte är någon större fantast av moderna Shimano men Bantamen, även om den blir oskäligt dyr i Sverige, är ju en rulle som potentiellt är otroligt användbart till en mängd olika fisken i inlandet där jag bor.
          Däremot är den inte så lik Shimanos allt lättare (och bräckligare?) andra rullar, den står ut tack vare sin solida konstruktion och kalla mig gärna konspiratorisk men ibland känns det som att dessa mer högkvalitativa rullar vilka kan tänkas ha en mycket bra hållbarhet över tid motarbetas...

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

            skulle ex Abu sätta en gammal ambassadeur 2500 i händerna på fränstam och co och berättar hur fantastisk den är så skulle det bli ett riv efter dem också. Det jag menar och få ut av detta inlägg är att jag tror att leverantörerna bestämmer vad vi ska köpa och vad som passar oss. Givetvis gäller det inte alla men majoriteten.
            Eller så blir det som i årets Pike Fight när Främstam skottade upp fisk med Mc Hybrid. Gissningsvis utan att Abu kände till det. Snacka om taskig timing när Abu meddelade att big Mc Hybrid utgår ur sortimentet samtidigt som Pike Fight visades på Youtube. Alla handlare jag har pratat med säger samma sak: De hade kunnat sälja hur många Big Mac Hybrid som helst om ABU bara hade haft några. Samma sak med Rad Dog under förra årets Pike Fight. Hyllan där Rad Dog hängt under lång tid orörda hos Söders tömdes blixtsnabbt,

            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
              Näää inte på Daiwa. Daiwa har inga mellanhänder längre utan alla generalagenturer är borta. Vi köper saker till samma priser från fabrik oavsett från vart i världen vi kommer. Vissa varor som vi däremot inte kan sälja i större antal får vi köpa in från andras lager. Och då kan priserna bli lite högre då de vill ha betalt för extra frakt, lagerhållning osv. Dock oftast överkomligt. Oftast gäller detta dyrare rullar som tillverkas i mindre serier. Dock påverkas slutpriser av saker som moms samt butikernas påslag som vi inte kan påverka. Kom ihåg oxå att handel bedrivs på olika sätt på olika platser i välden vilket påverkar butikernas marginaler.
              Lite roligt när vi diskuterade priset på alphas sv som ni tyvärr satte ett riktigt rövarpris på. En rulle som sålt otroliga mängder i bla Japan.
              Jag citerar dig.. vissa varor som vi däremot INTE kan sälja i större antal..
              Varför skulle ni inte kunna sälja den i större antal här? Det handlar ju självklart om vilja. Ville ni sälja den så hade ni ju gjort precis som med många av era andra rullar. Köpt in den i det antal som krävs för att priset ska bli skäligt och sen precis som med era andra produkter gjort reklam och tryckt fram den och satt den i händerna på sponsorfiskare.
              När mycket av era andra produkter är riktigt bra prissatta så är detta en liten nagel i ögat. Blir otroligt spännande sen hur ni prisätter nya millionair när den väl kommer.
              Blir den prissatt som mycket av era andra produkter så är det inte omöjligt att min tredje millionair köps i Sverige. Blir det alphas prissättning så blir det Japan.

              Kommentera


              • #37
                Håller med engqvist här.
                Exemplet Alphas SV återigen, beställer jag en sådan idag från Japan till aktuellt pris kommer jag betala cirka 2 700 kronor inklusive alla avgifter som
                frakt, tull och moms. Det om jag beställer av en firma med relativt dyr fraktkostnad, troligen ner mot 2550 kronor om jag letar efter bättre förutsättningar
                kring frakten.
                Samma rulle kostar som billigast 3600 kronor i Sverige.
                Ovanstående tycker jag är helt orimligt, nära tusen kronors skillnad när jag betalat alla aktuella importavgifter.

                Blir förutsättningarna sådana kan jag tycka att lokala aktörer, oavsett om de heter Daiwa Scandinavia eller Normark kan strunta i att ens ta in den aktuella modellen.
                Det förvirrar den typiska konsumenten och ger en oseriös bild i ögonen på oss mer insatta.

                Vem är då jag att predika för de stora drakarna?
                Ingen alls egentligen men jag har rört mig i fiskebranschens periferi i femtontalet år och har genom mitt idoga importerande och skruvandet av åtskilliga
                hundratals rullar fått viss insyn och främst passion, egenskaper som gör att jag måste tycka till när jag får chansen.
                Stor eloge ändå till Buster som "finns till" här på forumet och möter såväl beröm som kritik. Det borde andra företag ta efter.

                Kommentera


                • #38
                  Till daiwas försvar så är ju alphas sv ur produktion. Och dom kom ju till Sverige först när dom var påväg ut såvitt jag vet.
                  Alltså har det köpts in av andra eller kanske tredjepart. Alt från något restlager i Japan.
                  min gissning är att det inte kommit in några volymer till Sverige och finns heller ingen möjlighet till att köpa in volymer. Och därav blir priset lidande.

                  Minns att kocken tjatade hål i huvet på mig att köpa en alphas sv. Han förutspådde redan då att det skulle prestera grymt bra och förmodligen bli svindyr om den hittade hit.

                  Men blir mkt skit mot Buster och daiwa tycker jag. Daiwa i den nya regimen har gjort mkt rätt. Tydligt mer konkurrenskraftiga priser än tidigare. Förut var ju inte ens standardrullar i mittsegmentet vettigt prissatta.

                  Kommentera


                  • #39
                    Vet inte om Buster får så mycket skit. Dock ställs frågor direkt till honom. Han finns här på forumet, gör reklam för daiwas produkter och självklart blir det ibland kritiska frågor. Tycker det är jättebra att man kan fråga direkt till leverantörer. Borde fler ta efter.
                    Och daiwa generella prisbild tror jag ingen klagat på.

                    Kommentera


                    • #40
                      Hej! Tack för ris å ros! Försöker svara på det jag kan utan att göra reklam vilket inte alltid är så lätt. Dock ska ni veta att det är aldrig hur mycket vi tjänar som avgör om vi tar upp en modell till försäljning. Vi avgör det utifrån om vi tror vi kan sälja dem eller ej, ibland om vi vill sälja dem även om vi förstår att det blir i väldigt litet antal. Själv försöker jag få hit grejor jag gillar, som jag själv vill fiska med oavsett. Dock är det svårt att komma upp ibantal på vissa saker. Rullar över 200e (2000 SEK) springer inte iväg av sig själva. Tror vi har som min order 300st av vissa modeller typ Alphas och det ör svårt att sälja i sverige. Att däremot sälja 500 Lexa eller tatula HD för gädda är desto lättare. När fler vill gå över till multi från haspel växer marknaden å vi kan ta hem flera dyra rullar. Men som sagt, hänger gärna här för att ta del av vad ni gillar och vill ha hit, då jag inte vet nått bättre ställe för info. Tack!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X