Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Satan vilka priser!
    Det kan man verkligen säga, även om jag gissade lite högre på Millionairen som får ett relativt bra pris medan Alphas blir dyrare i jämförelse.
    I Japan kostar Alphas CT SV cirka 59% av Millionairens pris, i Sverige cirka 69% (om jag räknat rätt). Lite lustigt förhållande mellan förhållandena.

    Jaja, jag sörjer till viss del Millionaire CT SV men samtidigt har jag mitt på det torra då tre Alphas och en Millionaire dök upp hos mig idag för en summa som inte är en spottstyver men i relation till de nya modellerna är just en spottstyver.

    Kommentera


    • #52
      Svindyra! JontaK gjorde ju en klok och funderat analys av prissättningen och marknadsföringsstrategin av de här två serier och jämförd med Shimanos konkurrensrullar. Det lämnade en lite undrande varför Daiwa positionerar de högre nu. Produktionskostnader tror jag inte mycket på trots att de har lite högre kostnader genom maskinanpassningar och marknadsföring.
      Min tanke är att Tatulaserien gör att de behöver hitta en ny plats i sin line- up för dessa. Gäller framförallt Alphas som lp rulle. Tatula 100sv verkar vara den nya " gamla" Alphas.
      Vad tror ni?
      En annan sak: det mesta jag lärd mig om Alphas plattformen lärde mig JontaK, och såklart fs och några andra forum. I min jakt på andra källor stötte jag på denna sida:

      http://jdmfishing.com/daiwa/alphas-103/

      som innehåller mycket om JDM/USDM och specialupplagor typ Itö o.a. Omfattar Daiwa/Shim/MB, haspel å bc. Kul läsning i sängen.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Utter
        Vad tror ni?
        Jag tror, eller kanske snarare tycker, att Alphas var/är för det medellätta fisket vad den runda Ambassadeuren var/är för det ordinära gäddfisket här hemma.
        En relativt enkel men bra bruksmodell som har precis det den behöver för att konkurrera, dessutom till ett bra pris.
        Det sistnämnda har ju funnits som en röd tråd genom hela modellserien.
        I ärlighetens namn, har man fiskat med en Steez 103H/HL och Alphas 103/F/R så vet man att största skillnaden var/är just priset.
        Jag gillar sådant, särskilt med tanke på allt rullskruvande jag håller på med.
        Modeller som tekniskt och prestandamässigt ligger otroligt nära toppen utan vare sig kladdande magnetvätskor, sneda linspridare eller plastdelar som äter upp sig själva.

        Bitter?
        Ja.
        Bitter med viss rätt?
        Ja.

        Åter till prisfrågan då.
        Roade mig med att jämföra lite till, den här gången förhållanden mellan rullarnas priser i Sverige och Japan.

        Alphas CT SV
        Sverige -
        3 990 = 47 842 yen

        Japan -
        31 200 yen = 2 602 kronor


        Millionaire CT SV
        Sverige -
        5790 = 69 425 yen

        Japan -
        52 500 yen = 4 379 kronor

        Dagsfärsk yenkurs.
        Här har jag översatt de japanska riktpriserna till kronor och de svenska riktpriserna till yen.
        En lustighet framträder direkt.

        Alphas är 53.4% dyrare i Sverige än i Japan.
        Millionaire är 32.2% dyrare i Sverige än i Japan.

        Prisskillnaden mellan de respektive rullarna i respektive länder i kronor/yen är också intressant.
        Alphas är 16 642 yen (1 388 kronor) dyrare i Sverige än Japan.
        Millionaire är 16 925 yen (1 412 kronor) dyrare i Sverige än Japan.
        Jag hade trott att skillnaden i pris skulle hamna på ungefär samma procentsats (vilket är logiskt om priser baseras på skatt/momssatser) och därmed vitt skilda summor.

        I min inskränkta hjärna bekräftar det Utters teori om att Alphas har "gentrifierats", från bruks till semilyx.
        Från geek to chic, helt enkelt!
        Tatula är den nya "tråkrullen" som bara ska funka utan att höja ögonbryn. I mitt tycke en rejäl förskjutning åt det sämre jämför med när gamla Alphas
        axlade samma roll.
        Inget fel i sig på Tatula men jämfört med gamla Alphas är kvaliteten inte ens jämförbar, igen i mitt tycke...


        Ursprungligen postat av Utter
        Itö
        Vänta du bara min gode vän...

        Kommentera


        • #54
          Nu är du väl inte riktigt rättvis. Jag skrev riktpriser, och du jämför med bästa pris i Japan. Jag tror rullarna kommer säljas 10-15% billigare här än vad riktpriserna säger. Sen tillkommer väl både frakt, moms samt tull när du beställer rullar från utanför EU. Vidare har väl Japan 8% moms medans vi 25%.

          Kommentera


          • #55
            Grymt av dig igen, Buster, att du är aktiv här och tar ställning! Ett förebild för branchen!
            Du har rätt i momsfrågan: 8% nu, snart 10%.
            Kommer bli intressant att se hur butikspriserna kommer se ut hemma. Jag kommer jämföra då med Tyskland som har 19%. Då bör skillnaden inte vara stor

            Förresten: jobbar du på ett spö i Prorex AGS serien som passar till era Alphas? 4-15g
            Du har ju ett smörgåsbord av klingor i SVF med Daiwas internationella utbud. Plockar ihop något gott som passar rullen och finessvågen. ( jag vet jag tjatar)

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
              Nu är du väl inte riktigt rättvis. Jag skrev riktpriser, och du jämför med bästa pris i Japan. Jag tror rullarna kommer säljas 10-15% billigare här än vad riktpriserna säger. Sen tillkommer väl både frakt, moms samt tull när du beställer rullar från utanför EU. Vidare har väl Japan 8% moms medans vi 25%.
              Vill absolut inte uppfattas så, ber om ursäkt om mina källor har fel.
              Objektivitet och att framstå som rättvis är ytterst viktigt för mig, om jag inte specifikt uttalar att jag framför mina egna åsikter.

              Så även i det här fallet:
              Alphas CT SV, Daiwa Japans officiella hemsida, pris 31 200 yen.
              Millionaire CT SV, Daiwa Japans officiella hemsida, pris 52 500 yen.

              Hatar jämförelser där riktpriser ställs mot handlares pressade priser och brukar bli skälld på då jag faktiskt försöker jämföra riktpris mot riktpris ("det är ju inte det riktiga priset" får jag höra ofta).
              Hoppas jag redde ut det här nu, om jag har fel i att Daiwa Japan har riktpriser på sin hemsida drar jag tillbaka jämförelserna jag gjort i tidigare inlägg.
              Förövrigt är priserna på äldre modeller jag nämnt även dessa riktpriser i den mån jag funnit dem; källor är diverse japanska hemsidor, originalkartonger samt egna anteckningar från tiden det begav sig.

              Tack för att du håller mig på tårna, rätt ska vara rätt.

              Jag tycker personligen inte rullarna är vansinnigt dyra jämfört med Japan, det har funnits betydligt värre exempel genom åren. Jag tycker däremot prisskillnaderna mellan Alphas och Millionaire i Sverige respektive Japan är uppseendeväckande.
              Kanske beror det på olika antal beställda, även om jag hoppas att det införts straffskatt på lågprofilare!

              Kommentera


              • #57
                Bara för att handlarpriser nämndes kan jag då passa på att påpeka att pressade priser även förekommer i Japan.
                Vi räknar med Busters 15% prispress i Sverige och tar Alphas CT SV som exempel:

                Alphas CT SV från Jpangler kostar i dagsläget 25 200 yen (nämnt riktpris just 31 200). De har då och då gratis frakt på nya rullar men för tillfället kostar frakten 2200 yen.

                Totalpriset blir då 27 400 yen, aktuell tull- och momssats är 29% för fiskeutrustning från Japan (tror att både tull och moms ska betalas på fraktsumman men det kanske enbart är momsen, jag räknar med både för att inte skönmåla siffrorna).
                Vi får då slutsumman 35 346 yen, med dagens valutakurs 2 948 kronor plus postens importavgift om 75 kronor för ett pris hemma i skogen om 3023 kronor.

                I Sverige har samma rulle ett riktpris på 3990 kronor.
                Om en handlare pressar med nämnda procent blir det 3 392 kronor plus eventuell frakt som brukar vara cirka 59 kronor för ett totalpris på 3451 kronor eller drygt 14% högre än importpriset.

                Det går att hävda att de flesta svenska handlare erbjuder fri frakt över en viss summa, som i princip alltid är lägre än den aktuella rullens pris, men då påminner jag om att flera japanska handlare tillämpar samma princip.

                I fallet fri frakt blir priserna 2786 respektive 3392 kronor hem till dörren, eller knappt 22% dyrare för den svenskköpta rullen jämfört med japanen.


                Ska göra klart att jag inte är ute efter att "sätta dit" någon.
                Jag tycker bara dessa skillnader är fascinerande och intresserar mig för vad de verkligen grundar sig på. Olika momssatser är naturligtvis en delförklaring men i importexemplet betalas full svensk moms och dessutom en tullavgift av privatimportören.
                Förstår det företagsekonomiska men som användare av primärt Daiwas japantillverkade rullar och lite av en konnässör av desamma tycker jag att slutpriset för mig som konsument, oavsett bakomliggande orsaker, är det som är mest intressant. Därmed inte sagt att jag inte FÖRSTÅR att prylar är dyrare här än i andra länder. Att det däremot skiljer mycket mer mellan två givna modeller på en marknad än en annan tror jag däremot har rent marknadsmässiga/säljmässiga skäl men det är en egen åsikt.

                För egen del, som inte har högsta tillit för Daiwas service här hemma (än), sparar jag också gärna en dryg femhundring/22% och håller liv i rullarna med hjälp av säljaren i Japan och eget skruvande.
                Det sistnämnda är naturligtvis INTE att rekommendera generellt.
                Importera rullen och stå ditt kast om lokala serviceverkstaden inte vill ha med den att göra, inte mer än rättvist. Just den lokala servicen är väl något man kan hävda ingår i priset.
                Senast ändrad av JontaK; 2019-03-23, 15:22.

                Kommentera


                • #58
                  Ni som fiskar en Alphas/ hade en Alphas: vad har ni vald för spö till rullen? och till vilket fiske har ni köpt spöt?
                  Jag har ett Major Craft Days DYC-ML köpt som dock fortfarande är på väg. Användningsområde är generell med fokus på hardbaits, twitch och spinnerbaits/spintails. Rullen har 5.8.
                  Den andra rullen med 7.2 söker efter en kompis att jigga med. Upp till 12g jigg + trailer.Har funderat på en solidtipp. Men inget bestämmt. Även en budget fråga. Säkerligen skulle en Steez Machine Gune I sitter bra. Men funderar på ett Daiwa Cronos ML. verkar vara skitfina klingor. Prisvärda; HVF och med grym känsla enligt mina källor. De som missade serien- den skulle ersätta både tatula och Zillion (dock kom ju även Tatula Elite).
                  Eran tur: vad har ni?

                  Kommentera


                  • #59
                    För den som är intresserad har Daiwas reservdelsgren i Japan släppt sprängskiss över Alphas CT SV.
                    Den ser ut som en Alphas inuti helt enkelt förutom någon mindre förändring.
                    Intressant är att spoldistanserna inte förekommer som reservdel, dessa bör alltså vara permanent fästa i stativet.

                    Detta ger mig en olustig känsla, varför fräser man inte ett stativ för den mindre spoldiametern?
                    Är det sista Alphas-modellen vi skådar?
                    (Eller sista som är en riktig Alphas, det kanske blir återvinning av namnet som i fallet Zillion senare.)

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                      Ni som fiskar en Alphas/ hade en Alphas: vad har ni vald för spö till rullen? och till vilket fiske har ni köpt spöt?
                      Jag har ett Major Craft Days DYC-ML köpt som dock fortfarande är på väg. Användningsområde är generell med fokus på hardbaits, twitch och spinnerbaits/spintails. Rullen har 5.8.
                      Den andra rullen med 7.2 söker efter en kompis att jigga med. Upp till 12g jigg + trailer.Har funderat på en solidtipp. Men inget bestämmt. Även en budget fråga. Säkerligen skulle en Steez Machine Gune I sitter bra. Men funderar på ett Daiwa Cronos ML. verkar vara skitfina klingor. Prisvärda; HVF och med grym känsla enligt mina källor. De som missade serien- den skulle ersätta både tatula och Zillion (dock kom ju även Tatula Elite).
                      Eran tur: vad har ni?

                      Jag har nyligen köpt en Alphas Air för abborre fisket, helt galen rulle, nu vill jag bara köpa fler....

                      Den är parad med ett Tatula 610MXB spö just nu, som är riktigt najs det med, om inte jag minns fel så är det typ 3-25g-isch.
                      Totalt vägde kombinationen 275 gram uppriggat, 0.13 J-Braid grand som är mycket bättre än gamla j-braiden.

                      Jag hoppas daiwa plockar in fler japan rullar, kvalitetskillnaden är enorm.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X