Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • F Sjöborg
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Enbart sett bilder på en japansk blogg som jag tror kom från Fishingvision's klipp där Millionaire och Alphas CT beskrivs mycket kort.
    Har läst om storlek 70 både på tackletour och i någon amerikansk blogg men har svårt att förstå vad 70 skulle betyda i Daiwa nomenklatur. Eller om det menades
    att Alphas ska motsvara Shimanos 70...

    Är det gröna Alphas Air Stream du menar eller har det kommit ytterligare någon ny?
    Ska Alphas CT vara någon annan storlek är väl risken för en omgjord plattform jämfört med gamla hederliga Alphas och då är väl risken tyvärr stor för tillverkning i Thailand eller liknande.
    Precis, syftade på den gröna med korkhandtagen.

    Nu såg jag den. Ser onekligen ut som samma alphas koncept. Betvivlar starkt att dom ändrat storleken på själva rullen på varken alphas eller millionaore. Gissar att ''70'' kan referera till hur mkt lina den tar?

    Som alphas fan blir man ju onekligen sugen...kolsvart med orange detalj...ja tack. Och jag som lovat mig själv att inte köpa en ny daiwa i år....fan

    EDIT: Tänkte till lite. Storlekarna har ju skiftat rätt mkt senaste åren. Kommit både 70 och 150.
    Fått för mig att 70 är en kompakt rulle i kroppen som sväljer lina som en 100?
    Och i det fallet stämmer det nog väldigt bra.
    Daiwa har ju dessutom varit aningen förlegade/förvirrande i deras storleksbenämningar.
    Senast ändrad av F Sjöborg; 2019-01-06, 16:45.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
    Länka gärna det du har. Spec om nya alphas. Den har slinkit genom min radar faktiskt. Har bara sett den nya Alphas AIR modellen som kommit. Med imo måttligt vackra färgval.

    Nya steezen verkar ha samma utformning som Daiwas nya lågprisrullar.

    Både daiwa och shimano verkar enbart läcka lite bilder än sålänge...dom håller en på stången nu när det säsongen är stängd och folk är köptörstiga ;P
    Enbart sett bilder på en japansk blogg som jag tror kom från Fishingvision's klipp där Millionaire och Alphas CT beskrivs mycket kort.
    Har läst om storlek 70 både på tackletour och i någon amerikansk blogg men har svårt att förstå vad 70 skulle betyda i Daiwa nomenklatur. Eller om det menades
    att Alphas ska motsvara Shimanos 70...

    Är det gröna Alphas Air Stream du menar eller har det kommit ytterligare någon ny?
    Ska Alphas CT vara någon annan storlek är väl risken för en omgjord plattform jämfört med gamla hederliga Alphas och då är väl risken tyvärr stor för tillverkning i Thailand eller liknande.

    Lämna en kommentar:


  • F Sjöborg
    replied
    Intressant med 3D bromsen.
    Äger ju numera en T3 Air. Vet inte om BFS-spolen kan förvränga ens uppfattning av 3D bromsen styrkor eller svagheter. Men ska definitivt återkomma.

    Kanske kör den till oviktade jerkbaits bara för att stresstesta den lite extra

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Nu har jag bara kört en säsong med min T3 med nuvarande spole, SLP W G1 SV 1012 och med mina förhållandevis tunga beten men den är konsekvent åt det trygga hållet. Min tanke med 3D är ju att ge en spole som kan bromsas "lagom" och konsekvent, både till lätta beten som tyngre beten beroende på kastbromsinställning och detta utan att behöva välja rätt modell, spole och lager... men kanske är det att begära alltför mycket...

    Att moderna SV med Z broms kan vara både överbromsad och nervös tyder dock på att det kan vara svårt att ställa in en magnetbroms med lagom och konsekvent uppträdade, vilket naturligtvis förstärks med 3D som ger 3×20 inställningsmöjligheter och så mekanisk broms på det...

    Viss kan man tycka att en rörlig magnet i gaveln är bräckligt billig men jag har inte läst ngt om att den lösningen i sig är kvalitetsmässigt problematisk, har dock inte fördjupat mig i den frågan.
    Senast ändrad av anteman; 2019-01-06, 16:09.

    Lämna en kommentar:


  • F Sjöborg
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Har skrivit lite om dessa två kommande modeller i den här tråden

    Än så länge finns det knapphändig information men då just Millionaire och Alphas är två av mina favoritserier tar jag gärna emot all information som finns, om någon har uppgifter får
    ni hemskt gärna dela med er!

    Även själva CT-konceptet kan diskuteras här då jag inte har full koll på Daiwas definition.
    Ihop med de två nämnda rullarna kommer en Steez CT, den finns redan listat på Daiwas japanska hemsida och ska vara en lätt rulle som verkar fylla samma syfte som andra Steez samt
    en hel hög övriga rullar.
    Jag hoppas lite på att Alphas CT blir en rulle som är ämnad för lite tyngre fiske men den påstådda storlek 70 är ny för mig så det är svårt att fundera kring rullens tilltänkta användningsområde.

    Så till det mest intressanta då:
    En ny Millionaire!
    Enligt min analys av bilderna som finns är den här rullen byggd på mer eller mindre exakt samma stativ och gavlar som äldre specialversioner av Millionaire CV-Z såsom Bay Casting, IZE Light, M-ITO med flera.
    Rullen har G1-spole och ser ut att vara i storlek runt 103-203 men där är jag osäker.
    Steez CT har riktpris på 58 000 yen, jag antar att Millionaire hamnar under Ryoga i pris och att Alphas CT blir betydligt billigare än både Steez och Millionaire.

    Har något hört mer?
    Kommer Millionaire tillverkas i Japan?
    Får den Daiwas drev med små kuggar?
    Har den Magseal?
    Vad innebär CT (Compact & Tough) får två så olika rullar som en relativt liten lågprofilare och en rund rulle helt i aluminium?
    Kommer dessa till Sverige, om ja vad blir då priset?
    Länka gärna det du har. Spec om nya alphas. Den har slinkit genom min radar faktiskt. Har bara sett den nya Alphas AIR modellen som kommit. Med imo måttligt vackra färgval.

    Nya steezen verkar ha samma utformning som Daiwas nya lågprisrullar.

    Både daiwa och shimano verkar enbart läcka lite bilder än sålänge...dom håller en på stången nu när det säsongen är stängd och folk är köptörstiga ;P

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman
    Riktigt fina rullar de där, hantverket ser gediget ut!
    Helt klart svåra att slå när det gäller yta och passning.
    Gamla Conquest är som sagt egentligen enda konkurrenten, både gamla och nya Ryoga kanske är i närheten.
    En bubblare i sammanhanget är nya Shimano Bantam som verkar vara byggd med syftet att utstråla massiv kvalitet,
    vilket nästan är unikt när det gäller lågprofilare.
    Gamla Zillion och japantillverkade Curado är också välbyggda men inte på samma nivå tycker jag.

    En rulle som Mörrum skulle tänkas kvala in men med tanke på lösa frikopplingsknappar och förekomsten av grova
    frässpår tycker jag den är en bra bit från japanerna.

    Ursprungligen postat av anteman
    Lite synd att Daiwa inte tagit Magforce 3D vidare i senare modeller. Själva tanken med en rörlig rotor är ju att begränsa magnetbromsens verkan vid låga varvtal... Då förefaller 3D ge rullen en bredare repertoar än Magforce V och Z... som fanns/finns numera. I stället experimenterar många daiwaentusiaster idag med olika spolar, dvs olika tjocka/djupa rotorer med olika starka fjädrar (fjäderns styrka avgör hur snabbt/tidigt och hur länge rotorn befinner sig i det bromsande magnetfältet).
    Nu har jag ytterst liten erfarenhet av Magforce 3D så mitt resonemang är fyllt av teori och fria fantasier.
    Är 3D verkligen så bra då?
    Av de ytterst få fiskare jag pratat med som faktiskt har kunskap/erfarenhet nog att kunna utvärdera bromssystem och samtidigt använt 3D har jag
    hört att systemet är opålitligt och agerar antingen nervöst eller överbromsat.

    Ursprungligen postat av anteman
    Kan någon förstå varför man dumpade 3D? Alltför dyrt eller bra?
    Personligen tycker jag själva systemet med den rörliga magnetdelen känns bräckligt, inte passande japantillverkade rullar i övre kategorin pris- och kvalitetsmässigt.

    Ursprungligen postat av anteman
    Med 3D tog Daiwa i för mycket, i överkant och det gjorde rullen alltför välbromsad i "maxbrake" och "allround" läge. Daiwas "hyperlong cast" spolar har en fjädern som är 4 ggr starkare än original... varför inte pröva en fjäder som är t ex dubbelt så stark som original i kombination med 3D??
    Jag tycker generellt Daiwas ordinära Magforce V och Z är väldigt välbromsade, förutsatt att rätt modell, spole och lager väljs till en given typ av fiske.

    Har absolut inga problem med överbromsade rullar om man pratar om de något äldre modellerna. Kan tycka moderna rullar med flytande SV-spole må bromsa antingen för lite eller något för mycket, svårt att hitta ett perfekt mellanläge.

    Det finns ju supertrygga modeller som gamla CV-Z och Alphas, rullar med GIGAS-spole som första generationens Pixy kan jag tycka är något mer nervösa medan specialare som TD-Z Type R och i viss mån också Type R+ förefaller vara helt galna med sina minimala induktorer.

    Click image for larger version

Name:	DSC_0027.JPG
Views:	1037
Size:	314,4 KB
ID:	2489084
    En gammal taskig bild på min ena Zillion HLC-spole.
    Jag hade dels en sådan spole i min Zillion 100SH och en komplett Daiwa Zillion HLC.
    Rotorn är lite tunnare och när kortare in mellan magneterna än standard, hur fjäderspänningen är vet jag inte.
    Däremot kan jag säga att denna spole/rulle var synnerligen misslyckad.
    Zillion i sin originalform är en av de mest välkastande rullarna jag testat från drygt 15 gram upp till runt 40.
    Med HLC-spole kastar rullen lite bättre under 15 men är antingen hopplöst opålitligt på nervöst vis eller överbromsad.

    Jag tömde spolen på min gamla Zillion 7.1 med Sufix Matrix Pro 0.20mm (eller om det var 0.22) på spolen medelst päronbly
    på 15 gram och Dobyns Champion Extreme 704C 1/4-1oz.
    Hade jag kastat med lika stor baksving och kraftig snärt på slutet med HLC oavsett broms hade linan inte legat på vattnet utan
    istället bildat ett praktfullt skatbo.

    Utan att ha helt på fötterna ser jag 3D som ett system som främst lämpar sig till fiske där längsta möjliga kast, ofta med aerodynamiskt
    fördelaktiga beten, är att önska som exempelvis havsöringsfiske där då också den minst bromsande magnetpositionen använd.
    Jag anser att DC och ABU's tvåstift med bakelitvikter hamnar i samma kategori.
    Personligen har jag hellre pålitliga rullar som kastar så långt jag behöver i olika förutsättningar, med olika beten, utan för mycket skruvande
    på bromsen. Det gäller då till största del abborr- och gäddfiske från båt med relativt korta, snabba spön.
    Det tycker jag merparten av mina Millionairer och lågprofilare från japanska Daiwa klarar med bravur.



    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Riktigt fina rullar de där, hantverket ser gediget ut!

    Lite synd att Daiwa inte tagit Magforce 3D vidare i senare modeller. Själva tanken med en rörlig rotor är ju att begränsa magnetbromsens verkan vid låga varvtal... Då förefaller 3D ge rullen en bredare repertoar än Magforce V och Z... som fanns/finns numera. I stället experimenterar många daiwaentusiaster idag med olika spolar, dvs olika tjocka/djupa rotorer med olika starka fjädrar (fjäderns styrka avgör hur snabbt/tidigt och hur länge rotorn befinner sig i det bromsande magnetfältet).

    Kan någon förstå varför man dumpade 3D? Alltför dyrt eller bra? Jag har läst en del tester där de sagts att 3D är onödigt eftersom den kastar så tryggt och så väl i "longcast" läget att de andra inte är nödvändiga... Stämmer säkert men för mig är det snarare en fråga om val av fjäderstyrka och rotorns "räckvidd" ... Också egendomligt om man betänker att flera anser att dagens Tatula SV TW är överbromsad - ge den en lite hårdare fjäder eller helst 3D!

    Med 3D tog Daiwa i för mycket, i överkant och det gjorde rullen alltför välbromsad i "maxbrake" och "allround" läge. Daiwas "hyperlong cast" spolar har en fjädern som är 4 ggr starkare än original... varför inte pröva en fjäder som är t ex dubbelt så stark som original i kombination med 3D??

    Kanske blir en sådan rulle alltför bra och bred i kastförmåga att de tappar i försäljning bland alla specialmodeller?
    Senast ändrad av anteman; 2019-01-06, 02:13.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Lite mer konstruktionsmässig information kring äldre Millionaire och vad jag hoppas den nya har för egenskaper.

    Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01a.jpg
Views:	1031
Size:	2,16 MB
ID:	2488961
    Millionaire 200 Blue Backer jämförd med Millionaire 103 Bay Casting.
    Som synes är stativets fräsning helt annorlunda då magnet används jämfört med Centriflex.
    Daiwas standard evighetsskruv för synkad spridare för helt enkelt inte plats i 103an.


    Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01b.jpg
Views:	1051
Size:	1,85 MB
ID:	2488956
    Stativets gavel är djupare på 200BB, det kan dels ha med kastbromsen att göra men troligen även för styvheten som
    är viktig vid saltvattensfisket rullen är avsedd att hantera.

    Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01c.jpg
Views:	988
Size:	1,78 MB
ID:	2488959
    103an är nättare på alla vis, stiftet som fixerar gaveln är här ihåligt, massivt på 200BB.

    Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01d.jpg
Views:	981
Size:	1,09 MB
ID:	2488957
    Icke vevgavlarna skiljer sig åt rejält.
    Cantrifugalbroms kräver bromsbana vilken tar mycket plats.
    Här syns också tydligt att den aktuella lösningen för synkad spridare (vilken ser mer eller mindre identiskt ut hos andra märken)
    inte passar ihop med Daiwas magnetinfästning. Det är även lite trångt ihop med bromsbana men det har Daiwa löst snyggt, en
    lösning som påminner om den i flera moderna lågprofilare från andra tillverkare.

    Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01e.jpg
Views:	989
Size:	699,2 KB
ID:	2488958
    Bredden på bromsarrangemanget skiljer sig.

    Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01f.jpg
Views:	1037
Size:	2,08 MB
ID:	2488960
    En av mina favoritdetaljer hos vissa versioner av gamla Millionaire, notera hålet i gaveln ner till höger.

    Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01g.jpg
Views:	968
Size:	1,38 MB
ID:	2488962
    I motsatt gavel finns också ett hål, detta med en dold skruv!
    Detta är för att kunna undvika skruvar och hål för dessa i vevgaveln.
    En enkel men briljant lösning som alltså till synes finns hos nya Millionaire CT,
    jag gillar det!

    Nu råkar det vara så att jag tycker denna äldre Millionaire-serie tillsammans med
    första generationens Calcutta Conquest är världens mest välkonstruerade rullar.
    Tekniska, avancerade, troligen dyra att tillverka men med egenskaper som hållbarhet,
    förfining, toleranser och känsla i absolut toppklass.
    Måtte Daiwa inte gå i från detta när nu en efterföljare ska komma!
    Släpp ingen Zillion/Tatula-skrammelmaskin, tack!


    Angående spolbredder så har båda dessa rullar en effektiv bredd (precis vid linans
    överkant med adekvat linmängd på spolen) på cirka 21mm.
    Det är exakt samma bredd som hos gamla Conquest 100 och flera av Daiwas både
    mindre och mellanstora japantillverkade lågprofilare.

    En Ambassadeur 4500 har 23mm som motsvarande bredd, Tatula 200 med sin
    TWS-spridare är cirka 24mm bred.
    Jag ser inte 21mm med stillastående spridare som ett problem om spridaren är av
    bra design och centreras innan kast men jag ska ändå mäta lite kastlängder till våren
    i syfte att jämföra stillastående, TWS och synkad.

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Tror samtliga små millionairer är osynkade. Mina 103 har inte synkad spridare. Den enda mindre rulle som har det som jag vet är 200BB
    Ibland blir det fel med de små sakerna när man skriver..,jag menade att det var positivt med synkade spridare på de flesta modellerna, OM de nu har det.... och visst är 100 modellen rätt smal så den klarar sig kanske utan. Dock upplevde jag ändå min gamla CV-Z 203/205 och även ABU Mörrum 3600 som för breda för en osynkade spridare. En smaksak givetvis.....

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Mig veterligen har Daiwa Japan inte producerat någon Millionair i 100-storlek med synkad spridare.
    Ingen av de magnetbromsade varianterna bör ha synkad heller då induktor och magnet omöjliggör montering av mellandrev för
    drivning av evighetsskruven.
    Exempelvis är lilla Bay Area 100, i princip 200 Blue Backers lillebror, osynkad men har centrifugalbroms.

    Däremot finns det en hel del större och/eller centrifugalbromsade rullar som är synkade.
    Bland annat flera olika 300 men även ovanliga pjäser som hett eftersökta IZE Black Sheep i 250-storlek. Även där gäller kombinationen
    Centriflex och synkroniserad linspridare.

    Nyaste Millionaire 100, om det är den guldfärgade med röd spole som avses, följer nog samma riktlinjer.

    Jag har fiskat i många år med japantillverkade Millionairer, i storlekar från 103 upp till 300.
    Det är en personlig åsikt men jag tycker verkligen inte 103 behöver synkad spridare, frågan är om jag ens anser att det behövs hos 203.
    Linspridaren är väl utformad och jag har sedan 90-talet i ryggmärgen att alltid ställa spridaren i mitten innan kast.

    I nya Millionaire vill jag naturligtvis ha magnetbroms, vilket bilderna och spolen tydligt visar att rullen har.
    Därmed kan jag med största säkerhet säga att spridaren står still vid kast.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 252 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 069 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 188 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 667 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 250 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X