Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Ser ut som ett gäng roliga rullar. Generellt sätt så är väl CT Daiwas marknadsföringsprat för ett kompaktare ytterskal. Daiwa har fått kritik för att deras rullar med TWS är lite för breda framtill jämfört med Shimanos rullar. TWS mekanismen har väl tagit sin plats. Jag har ägt båda varianterna av Tatula. Både TWS SV och CT type R. Några millimeter smalare framtill och en aningens mindre spole i CT varianten. I praktiken så var det ingen skillnad förutom ergonomin. De kastade identiskt.

    Update. Om jag förstod det korrektså, (Google översättning av japanska lämnar rätt mycket att önska liksom mina kunskaper i detta språk) så har den nya Millionare 100 en osynkade linspridare medan övriga modeller har en synkroniserad spridare. För mig så är detta viktigt. Gillar inte stillastående spridare på runda och lite bredare rullar.
    Nu är ju inte direkt en millionair 103 en stor och bred rulle. Jag kan ta kort på mina när jag kommer hem så får du se hur de ser ut.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Tror samtliga små millionairer är osynkade. Mina 103 har inte synkad spridare. Den enda mindre rulle som har det som jag vet är 200BB

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ser ut som ett gäng roliga rullar. Generellt sätt så är väl CT Daiwas marknadsföringsprat för ett kompaktare ytterskal. Daiwa har fått kritik för att deras rullar med TWS är lite för breda framtill jämfört med Shimanos rullar. TWS mekanismen har väl tagit sin plats. Jag har ägt båda varianterna av Tatula. Både TWS SV och CT type R. Några millimeter smalare framtill och en aningens mindre spole i CT varianten. I praktiken så var det ingen skillnad förutom ergonomin. De kastade identiskt.

    Update. Om jag förstod det korrekt så, (Googles översättning av japanska lämnar rätt mycket att önska liksom mina kunskaper i detta språk) så har den nya Millionare 100 en osynkade linspridare medan övriga modeller har en synkroniserad spridare. För mig så är detta viktigt. Gillar inte stillastående spridare på runda och lite bredare rullar.
    Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-04, 15:03.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    started a topic Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

    Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

    Har skrivit lite om dessa två kommande modeller i den här tråden

    Än så länge finns det knapphändig information men då just Millionaire och Alphas är två av mina favoritserier tar jag gärna emot all information som finns, om någon har uppgifter får
    ni hemskt gärna dela med er!

    Även själva CT-konceptet kan diskuteras här då jag inte har full koll på Daiwas definition.
    Ihop med de två nämnda rullarna kommer en Steez CT, den finns redan listat på Daiwas japanska hemsida och ska vara en lätt rulle som verkar fylla samma syfte som andra Steez samt
    en hel hög övriga rullar.
    Jag hoppas lite på att Alphas CT blir en rulle som är ämnad för lite tyngre fiske men den påstådda storlek 70 är ny för mig så det är svårt att fundera kring rullens tilltänkta användningsområde.

    Så till det mest intressanta då:
    En ny Millionaire!
    Enligt min analys av bilderna som finns är den här rullen byggd på mer eller mindre exakt samma stativ och gavlar som äldre specialversioner av Millionaire CV-Z såsom Bay Casting, IZE Light, M-ITO med flera.
    Rullen har G1-spole och ser ut att vara i storlek runt 103-203 men där är jag osäker.
    Steez CT har riktpris på 58 000 yen, jag antar att Millionaire hamnar under Ryoga i pris och att Alphas CT blir betydligt billigare än både Steez och Millionaire.

    Har något hört mer?
    Kommer Millionaire tillverkas i Japan?
    Får den Daiwas drev med små kuggar?
    Har den Magseal?
    Vad innebär CT (Compact & Tough) får två så olika rullar som en relativt liten lågprofilare och en rund rulle helt i aluminium?
    Kommer dessa till Sverige, om ja vad blir då priset?

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 277 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 118 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 271 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 951 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 349 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X