Tråden om ABU's runda Max-modeller! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om ABU's runda Max-modeller!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nyservade med rengjorda lager, polerad ända på spolaxeln, nedslipade bromsvikter och lite kosmetiska ändringar :-)

Click image for larger version  Name:	20230709_134539.jpg Views:	0 Size:	1,41 MB ID:	2626058

Kommentera

Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Nyservade med rengjorda lager, polerad ända på spolaxeln, nedslipade bromsvikter och lite kosmetiska ändringar :-)

Click image for larger version Name:	20230709_134539.jpg Views:	0 Size:	1,41 MB ID:	2626058
      Underbara små rullar. Får väl bjuda på en promax och GT.

Kommentera

Fick till slut fatt i en SM 6600CL!

Tack vare Nila har jag nu äntligen lyckats skrapa ihop alla storlekarna i SM serien. Frid och fröjd därmed kan tyckas, men nej! ABU behagade nämligen tillverka två olika SM 5600, C (med XXX) och CL (utan XXX), högst troligt gäller detta även SM:s systerserie S.
        Fattas summa summarum fortfarande 5600 CL, i-landsproblem de luxe? Absolut! Men ett irriterande sådant…..

Blev oxå en S 3600C, och en vev med mutterkåpa, + sheriffstjärna till SM av NilsJ.
        Tackar för detta!

Click image for larger version  Name:	IMG_1346.jpeg Views:	132 Size:	1,47 MB ID:	2629360Click image for larger version  Name:	IMG_1348.jpeg Views:	121 Size:	1,17 MB ID:	2629361Click image for larger version  Name:	IMG_1349.jpeg Views:	122 Size:	1,32 MB ID:	2629363Click image for larger version  Name:	IMG_1350.jpeg Views:	122 Size:	1,23 MB ID:	2629362
        Senast ändrad av Piscantur stercore; 2023-10-27, 17:30.

Kommentera

Fick till slut tag i en Black Max 1600 i betydligt bättre skick än min gamla slitna.
          Kostade en del, men det kan inte hjälpas. Är svårt förtjust dom små rackarna.
          När bilderna togs så upptäckte jag att det är kulörskillnad på linspridarna på dom. Blev lite konfunderad och kollade på mina andra i Black Max serien, och de har samma kulör som nytillskottet.
          Så varför den slitna 1600:an inte har samma vore intressant att få reda på.

Click image for larger version

Name:	IMG_1392.jpeg
Views:	175
Size:	1,15 MB
ID:	2631140Click image for larger version

Name:	IMG_1393.jpeg
Views:	164
Size:	1,27 MB
ID:	2631141Click image for larger version

Name:	IMG_1394.jpeg
Views:	164
Size:	1,30 MB
ID:	2631142

Kommentera

Piscantur stercore är det samma rullfotnummer på rullarna med och utan belagd spridare?

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Piscantur stercore är det samma rullfotnummer på rullarna med och utan belagd spridare?
              Tjena!

Fruktade den frågan lite, mina ”gubbögon” får allt svårare att tyda dylikt trots fräscha glojärn och årligen återkommande synundersökning.
              Men med benägen assistans av digital teknik så lyckades jag till slut ”se ljuset”….
              Verkar som att nytillskottet nederst är en revision nyare.

Click image for larger version  Name:	IMG_1426.jpeg Views:	0 Size:	1,21 MB ID:	2631155Click image for larger version  Name:	IMG_1425.jpeg Views:	0 Size:	1,24 MB ID:	2631156

Kommentera

Den belagda linspridaren är utbytt på din rulle. De fanns på de "finare" serierna SM (fr.o.m. revision 01) och T-serien från 1996, men inte på Black Max.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                  Den belagda linspridaren är utbytt på din rulle. De fanns på de "finare" serierna SM (fr.o.m. revision 01) och T-serien från 1996, men inte på Black Max.
                  Jahaja!

Sedärja!
                  Då sket sig alltså min egen högst amatörmässiga teori om att skillnaden kunde bero på en nyare revision på nytillskottet grundligt!

Passade nu oxå på att kolla lite mer ingående på bla SM serien, min 1600 har inte belagd linspridare, men däremot de övriga. Så även den vanliga silvergrå Pro Max 1600, samt de kromade Pro Max 1600 och 3600 mfl, (med reservation för om en och annan ev blivit utbytta).

Så i sedvanlig ordning FRB: hatten av för din digra kunskap, och tack och bock!

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

Jahaja!

Sedärja!
                    Då sket sig alltså min egen högst amatörmässiga teori om att skillnaden kunde bero på en nyare revision på nytillskottet grundligt!

Passade nu oxå på att kolla lite mer ingående på bla SM serien, min 1600 har inte belagd linspridare, men däremot de övriga. Så även den vanliga silvergrå Pro Max 1600, samt de kromade Pro Max 1600 och 3600 mfl, (med reservation för om en och annan ev blivit utbytta).

Så i sedvanlig ordning FRB: hatten av för din digra kunskap, och tack och bock!
                    Det finns alltid luckor att fylla i kunskapsbanken. Du har helt rätt i att Pro Max hade belagda spridare också

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

Det finns alltid luckor att fylla i kunskapsbanken. Du har helt rätt i att Pro Max hade belagda spridare också
                      Ja så är det!
                      Dock börjar jag så smått inse att talesättet: ”Det är svårt att lära gamla hundar att sitta”, åtminstone bitvis börjar stämma in på en själv vad gäller påfyllning av nämnda kunskapsbank.

Synen har varit bättre, så därav en rättelse: min SM 6600CL har inte heller belagd spridare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      9 888 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman