Tråden om ABU's runda Max-modeller! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om ABU's runda Max-modeller!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Har gått och fått en släng av nostalgi feber ang dessa rullar, och lurar på att hotta upp en S1600C till aborre fiske av lågbudget slag.

    Om jag minns rätt så kom väl Black Max och Pro Max först, och nåt år efter de lite ”förfinade” S (nån som vet vad S står för om det inte är silver?) och SM, korrekt?

    Råkar utöver nämnd S1600C vara innehavare av bla en SM3600C, båda mycket lite använda. Utgår från att bägge frånsett storleks skillnaden och lager antal är identiska invändigt.
    Isf öppnar sig ju möjligheten att flytta lager och bussningar emellan dom, med resultatet att 1600:an får 6 kullager och 3600:an 2 kullager och 1 rull lager.
    Självklart kommer isf även allmän rengöring, lagertvättning och smörjning etc att utföras.

    Tankar och åsikter kring detta ev kommande projekt?

    Kommentera


    • #52
      Finns några på Tradera nu, bla en S 5600C till bra pris.

      Kommentera


      • #53
        Hej! Äger en BM5600 sedan tidigare som jag är mycket nöjd med, men ville köpa en av de mindre för lättare fiske. Fick hem en 1600BM i till synes bra skick som jag gjorde rent, smorde och bytte kullager på i spole. Jag noterade att nållagret såg brunt ut på insidan (rost?) och trots att jag försökt gjort rent där och smort med olja så känns det som att det kärvar lite när man vevar. Min 5600 känns "lenare" vid invevning. Det är inte så att det är tungt att veva utan det känns mer som att det är något som gnider emot konstant och skapar en väldigt lätt friktion.

        Jag utgår ifrån att det är nållagret och undrar därför om det går att byta på ett enkelt sätt för en hemmamekare? Och om någon av er vet var man får tag på en ersättningsdel?

        Bifogar även två länkar för att visa hur det ser ut och låter.

        Jämförelse med BM5600
        https://photos.app.goo.gl/3kduG79KyKG8a5pw6

        lagret
        https://photos.app.goo.gl/1t6qQk2hAPYaH5cj9
        Senast ändrad av Aqo; 2021-05-12, 13:00.

        Kommentera


        • #54
          http://alantani.com/index.php?topic=1654.0

          Kommentera


          • #55
            Så gjorde jag på en Mörrum och en amb5601. Funkade perfekt

            Kommentera


            • #56
              Max rullarna finns med olika system för linföraren. I XXX-systemet har föraren högre utväxling och står still vid utkast. Är det någon som har använt båda systemen och kan ge en utvärdering?

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                Max rullarna finns med olika system för linföraren. I XXX-systemet har föraren högre utväxling och står still vid utkast. Är det någon som har använt båda systemen och kan ge en utvärdering?
                Har för mig XXX är beskrivet i dåtidens Napp & Nytt.
                Det ska nog också vara omskrivet i någon tråd här på forumet men vi vill gärna ha in informationen i denna tråd också.
                Kan tänka mig att Hippo har en bra förklaring.

                Som jag minns, möjligen felaktigt, ska den snabba linspridaren "korsa" linan för att förhindra nedgrävning i undre lager. Lite som det fungerar hos många haspelrullar samt japanska multirullar specifikt tänka för PE-lina (alltså superlinor).
                Lämpligheten att ställa spridaren still vid utkast är något diskutabelt då det gäller breda, runda rullar med förare nära spolen.

                Edit:
                Kul att tråden kommer igång samt att de större varianterna diskuteras. Trots att jag haft ett hyfsat antal av dem hemma är min kunskap tämligen begränsad, alltid kul att lära sig mer!

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                  Max rullarna finns med olika system för linföraren. I XXX-systemet har föraren högre utväxling och står still vid utkast. Är det någon som har använt båda systemen och kan ge en utvärdering?
                  Var iof rätt många år sen som mina numera pensionerade Max etc rullar användes, minnet är det inte mkt bevänt så det blir svårt med utvärdering. Dock gillar jag att xxx systemet medger att man med frikopplingstangenten nertryckt kan veva med stillastående spole tills linspridaren är i centrum inför kast.
                  När man väl blivit vän med xxx systemet var de mkt trevliga och långkastande rullar, minns fortfarande hur förvånad jag inledningsvis var över kastegenskaperna hos ex vis BM 6600 och SM 5600.

                  Snabb koll bland mina resulterade i: S 5600C, T 6600CL, BM 6600CLW, SM 6600CLW, saknar xxx.
                  Fullt logiskt på CLW då de ju är extra breda 6600:or (W = Wide).
                  SM 6600CLW är för övrigt märkligt nog utrustad med både tryckknapp och tumtangent för frikoppling.
                  Mina övriga rullar i dessa serier har xxx systemet.

                  Kommentera


                  • #59
                    Hahaha!
                    Japp, så har det då slutligen hänt! Förvisso har jag använt stålhästen till ett och annat fiskepass genom åren, men nu har det även varit premiär om att jag är ute och cyklar vad gäller rullar!

                    Efter att hjälpsamt ha påtalat följande för en säljare på Tradera:
                    Hej!
                    Pro Max serien tillverkades med 8 st kullager, och SM serien med 6 st.
                    Rullen är alltså en SM (SilverMax)
                    Avser det du skriver om 2000 serien årtal eller storlek?
                    Av bilderna att döma tycker jag den ser ut att vara i 5600 storlek, men jag har sett fel på bilder förr…
                    Vill du så kan jag måtta på mina rullar vilken storlek du har, om du ger mig måtten på din rulle mellan gavlarnas insidor.
                    Pro Max och SM finns/fanns i storlekarna:
                    1600, 3600, 5600, 6600, och 6600CLW.

                    Fick jag följande svar: (varpå säljaren via Tradera valde att inte vara kontaktbar)
                    Hej du är ute och cyklar tyvärr detta är en Pro Max serie. Storlekar från 1000 till 3000 hade bara 6 kullager! Men tack för ditt meddelande och ha det gött.

                    Lånar för övrigt gärna ut en cykel till säljaren ifall vederbörande månne skulle vilja se sig om i världen, företrädesvis då med inriktning på skillnaderna mellan de runda Amborna och de frambyggda lågprofilarna….

                    Click image for larger version  Name:	5F61EA97-B340-45BE-AE03-2ADE9A9636A4.png Views:	0 Size:	880,3 KB ID:	2598938


                    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2022-04-12, 09:19.

                    Kommentera


                    • #60
                      Lyfter den här tråden lite och undrar om någon här sitter med måtten på spolen till black max, s och sm 1600.

                      Fota gärna med skjutmått om du/ni har möjlighet...

                      Se mina bilder på en sx3601c som exempel.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 188 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 251 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X